Å ena sidan så är det smidigt att betala efter varorna kommit.
Om varorna inte kommer, eller det uppstår en konflikt, så har i de flesta fall Klarna hjälpt till att reda ut det. Men, de har också betett sig svinigt, så beror nog på vem man hamnar hos i kundtjänsten.
Å andra sidan, så vet de att det är en smart affärsidé att låta folk köpa nu och betala sen, för då köper vi mer. Precis som grundidén med kreditkort, fast på många sätt mer tillgängligt.
Sen så vet de att en mindre andel kunder blir sena med betalningarna och kan tjäna sjukt stora pengar på de som ofta har underliggande ekonomiska problem.
Så förmodligen kommer Klarna bli lika stora som Mastercard och Visa, på gott och ont. Kommer de gå bra på börsen? Ingen vet!
Tror att aktien drar till sig många småsparare som känner igen och kanske använder Klarna mycket så “igenkänningsfaktorn” är stor. Vilket gör att den går upp mycket i första avslut (såg +35%) men att det håller över tid och är en stabil investering? Verkligen inte! Hoppas jag har fel men orolig för en ny Telia smäll för många.
Härligt, en tråd där man kan tycka till om Klarna!
Vad jag förstår så vill de renodla “köp först betala sen (och betala en massa ränta till oss hehe)” i USA. Jag uppskattar Klarnas betalningsapp som är smidig men gillar att betala samtidigt som jag köper, vilket går utmärkt. Jag tycker de borde ge sig in lite i krypto/stablecoins i syfte att göra internationella betalningar riktigt billiga, snabba och smidiga. Då kanske jag kan tänka mig att investera i Klarna. Nu känns de mest som ett välskött Intrum med rosa logga.
Bonusmaterial: “Lika som bär” Lasse Berghagen och Sebastian Siemiatkowski …
Inte nödvändigtvis fel pris utan marknaden som just nu är ologisk. FOMO.
Klarna har en stor hype kring sig framförallt i Sverige men så klart ekar det ut i världen.
Ett minne jag har var från IPOn av Flat Capital som stack från typ 10kr till 30kr under första dagarna, för att sedan få pyspunka ner mot 10kr igen. Flat Capital har “litet” innehav i Klarna.
När vinden lagt sig tror jag att Klarna kommer dala ner till mer korrekta nivåer igen. Känns övervärderad just nu.
För min del handlar det inte om att skjuta upp betalningen, men det är så enkelt att bara välja Klarna och allt är klar. Det ger mig en bra överblick också över vad som har handlats. Smidigheten med returer ska inte heller underskattas.
Framförallt älskar jag överblicken över vad som har handlats och totalsumman.
Glöm inte hur lönsam Klarna blir med längre räntor och en befolkning som konsumerar obegränsad Klarna operar nu i mitt hemland Grekland. Folk där har inge aning vad kredit betyder. Klarna kommer göra golden business.
Jag Minns diskussionen om Spotify i 2022 när några av oss köpte med 90-100USD och andra var “sälja skiten”. Var är de nu
Riktigt smidigt att handla via Klarna. Dom gör i alla fall min e-handel (och uppenbarligen många andras också) enklare så att basunera ut ”skit-idé” känns lite… mossigt?
Jag är inte lika övertygad, du har statistiken emot dig då merparten av alla IPO i bästa fall är i närheten av index, men oftast mycket sämre. Därför skulle jag aldrig vilja satsa en betydande del av min allokering på ett bolag som Klarna.
Spotify har sedan noteringen gått sämre än globalt index 90 % av tiden. Nu har den fått ett litet uppsving men sett till riskjusteringen skulle jag ta index alla dagar i veckan.
Det bjuder jag på isf. Att sälja idén om avbetalning av hämtmat och att uppskjuten betalning är standardvalet vid betalning tycker jag är riktigt ful marknadsföring
Mina onlineinköp funkar bra utan Klarna. Kredit-/debitkort finns ju sedan länge. Är man inte betrodd med sådant ska man nog skippa onlineshopping oavsett.
Jag gillar oftast dina åsikter, men jag förstår inte riktigt hatet mot Klarna. Alla banker tjänar ju också massor med pengar på skuldräntor från både folk och företag. Rent filosofiskt kan jag förstå att man tycker att det är oetiskt att tjäna pengar på andra människors skulder, men att kalla det “skit-idé” borde väl då också tillämpas på alla banker och kreditinstitut?
Jag är glad för Klarna varje gång jag beställer något och slipper ligga ute med pengar innan varorna levererats, precis som @MarinBarLeti skrev. Jag uppskattar onlineshopping främst för saker som inte finns i vanliga butiker i en småstad.
Jag köpte mina fridykarfenor på nätet runt 2006, för det gick inte att köpa någonstans inom en 80-milsradie. Det var en utländsk webbshop, fenorna var inte billiga och klarna fanns inte som alternativ, så det var lite nervös väntan innan fenorna levererades med DHL. Jag har också varit med om att Klarna hjälpt mig ett par gånger när näthandlarna shabblat bort mina beställda varor. Att slippa trasslet med överklagan och försöka få tillbaka mina pengar uppskattar jag enormt med Klarna.
Om jag köper aktien återstår att se. Jag tror jag väntar lite tills dammet lagt sig, men jag ahr absolut funderat på det.
Fast din vanliga bank erbjuder inte delbetalning när du köper pizza. Skillnaden är att det är rimligt att delbetala ett hus eller en bil, men inte fredagstacon. När du går till en valfri webshop ansluten till Klarna är delbetalning det alternativ som är överst. Jag menar inte att de ska vara föräldrar till vuxna människor, men det är tydligt att en stor del av affärsidén är att folk ska delbetala, tvingas till extra avgifter etc. De som då redan har dåligt med pengar är de som åker dit. Därför tycker jag att det är en osmaklig affärsidé.
Man får tycka olika och jag handlar också online ibland, Men jag föredrar försäkringen som kommer med kreditkortsköp och ligger inte ute med pengar då heller.
Bra att Klarna skött sig i de fall du haft problem. Jag har hört andra som haft andra erfarenheter. Men som sagt, man får tycka olika.
En rätt bra sammanfattning av hur jag tänker om det:
Du inser att det är exakt samma system som med kreditkort, väl? Med kreditkort kan du också avbetala i all oändlighet vilket är vad kreditgivarna tjänar pengar på. Det vet de om och utnyttjar svaga kunder minst lika mycket som Klarna gör. Klarna är till stor del ett digitalt kreditkort.
Det är ju precis vad du gör, omyndigförklarar Faktum är att det mesta blir skevt om man drar det till sin spets, som ditt exempel med pizza och tacos. Men det blir ditt sätt att bidra till diskussionen och så får det vara!