"Klarna blöder tre miljoner i timmen – verkligheten har hunnit ikapp"

Tycker om Klarnas betalningsapp och räntekonto, även om de har vissa betalningsalternativ som ingen sund människa bör använda.

Men de har länge känts som de är väl lättsinta och skrytiga i vissa aspekter, enligt mig.

Som att lägga 100 miljoner på en Superbowlannons känns nästan pinsamt ogenomtänkt. Men jag kanske har jag fel när jag tänker? :thinking:

1 gillning

haha jag undrade varför de behövde ta in 30 miljarder. detta förklarar.

Gamle man! Ditt förr och Marcos förr är nog inte på samma gång! :smile:

4 gillningar

Jag har en stor summa pengar, dock mindre än den statliga insättningsgarantin, på sparkonto hos Klarna. Är de i fara? Borde jag försöka att ta ut dem?

Det är väl alltid bra med en hälsosam reality-check och anpassning till marknaden, men att Klarna och övriga tech-bolag skulle vara helt byggda på luft tror jag inte.

Jag måste erkänna att jag har svårt att tolka det här, är han en bra eller dålig ledare? Dålig för att han inte vågar ta konfrontationen live, eller bra för att bli ge ett välformulerad meddelande? Dålig för att han vill att folk ska stanna hemma och han själv ska slippa konfrontationer, eller bra för att han låter folk smälta nyheten hemma ett par dagar först?

Lutar åt dålig ledare, men som sagt inte helt uppenbart för mig.

Helt värdelös ledarskap i min bok. Så här gör man när de anställda bara är verktyg och en siffra.

3 gillningar

Vad jag läst gick det förinspelade meddelandet ut till alla. Sedan informerades de som skulle sägas upp personligen. Men jag kan ha missat nåt…

1 gillning

Möjligt, mitt svar utgick ifrån det som skrevs tidigare. Vore positivt om det var fel och är mer i linje med det du skriver

Det var det här jag tänkte på. Förinspelat välregisserat meddelande till alla om situationen, sen individuella personliga möten med respektive anställd. Låter väl inte så dåligt? Plus att man kan jobba hemifrån utan att någon undrar varför resten av veckan så att man slipper bearbeta sina känslor publikt om man inte vill.

Sådana beslut skall meddelas personligen till anställda. Om möjligt till alla samtidigt.

Sedan finns det en inofficiell regel, du ger inte ett besked som detta en fredag eftermiddag och sedan skickar hem alla. Vilket är i princip samma sak som i detta fall där man ber alla jobba hemifrån hela veckan.

En del anställda kommer må skitdåligt och kan behöva stöd och folk att prata med.
Det som skedde nu är vidrigt enligt mig.

Summerar man detta beteende med att man gör det via video och Sebbes syn på kunder och representant för företaget så skulle jag sätta ett extremt lågt betyg på honom som ledare.

9 gillningar

“Så vad kommer att hända nu? Det är avgörande för oss; att alla som påverkas informeras i ett personligt och individuellt samtal. Vi hoppas att ni kommer att ge oss lite tålamod när vi försöker stötta och vägleda alla genom detta på bästa möjliga sätt. Kollegor och vänner som påverkas kommer att få en inbjudan till samtal inom de närmaste dagarna.”

1 gillning

Katastrofalt ledarskap. Så här får man bara inte sköta saker.

” Kollegor och vänner som påverkas kommer att få en inbjudan till samtal inom de närmaste dagarna.

Inbjudan kommer att ha titeln: ‘Meeting regarding your role at Klarna’. I det här mötet kommer du att få mer information om de kommande stegen.”

Man lär nog inte sova så gott som anställd när man väntar på att se om det dyker upp en kalenderinbjudan i mailen som skulle krascha ens liv.

7 gillningar

Hur kan klarna behöva 7000 anställda? Ok om man hade haft världens bästa kundservice.

Jag kan bara dra slutsatsen att man totalt misslyckats med sin rekrytering, och nu måste köttberget trimmas. Dom 700 skulle förmodligen aldrig ha anställts öht. Man får vara glad så länge man får.

Allt ansvar faller såklart uppåt, längst uppåt… Uselt, men inte unikt.

1 gillning

Jag får rysningar bara av tanken…

Jag har haft kontakt med Klarnas kundtjänst 3-4 gånger, alltid svar inom 24 timmar och trevliga och hjälpsamma svar. Kan inte garantera att alla får samma bemötande, men troligen har de många anställda till kundtjänsten, med tanke på att de också finns i många länder.

1 gillning

Rimmar illa.

1 gillning

Men man har ju iallafall fått det generösa medskicket att man ska hålla sig på hemmakontoret hela veckan…

”Klarna har inte varslat om uppsägning utan hoppas på att komma överens med de berörda anställda. Om det skulle uppstå en övertalighet kommer den hanteras i enlighet med lagar och regler, men hittills har ingen anställd på Klarna i Sverige blivit uppsagd.”

Hmm, som jag skrev igår vill en del företag köpa ut folk utan förhandlingar.
Vilket är OK i sig, men det beror också lite på hur man framför utköpet. En del använder fula tricks. Kan handla om att de ljuger om vilka rättigheter en anställd har eller de “insinuerar” att man aldrig kommer få några intressanta tjänster om man stannar kvar eller att man aldrig kommer få någon befordran etc.

Obs att detta inte är en analys av Klarna då jag inte har någon insikt.

1 gillning

Om detta stämmer så är det rätt vidrigt.

Kommer se var denna såpa slutar, men det lutar nog åt att flytta mitt buffertkonto och välja andra betalningsalternativ om möjligt. Men vill också se om det kommer någon från Klarnas läger och ger sin bild.

En vettig arbetsgivare vet att sina anställda är sin viktigaste tillgång. Finns inte respekten för sina medarbetare så skapar man en bra grogrund för ett hemskt arbetsklimat…

Har aldrig gillat Klarna, en ruskigt arrogant ledning.