"Klarna blöder tre miljoner i timmen – verkligheten har hunnit ikapp"

Tjänsten gillar jag. Vid nätbetalningar brukar jag ofta använda Klarna med varianten att beloppet dras från mitt bankkonto. Mycket smidigt.

Men det är klart att de drabbas hårt av konjunkturnedgången med höjda räntor och hög inflation. Men på uppsidan bör detta leda till tydligare momentum i olika branscher, även om det i många fall blir negativa sådana. Tydliga negativa trender gör det ju bara lättare att undvika att följa med ner i källaren så det är ändå lite på uppsidan som jag ser det.

@Jan,
Kort och gott är framtiden inte vad den längre varit…

I övrigt:
Personalpolitiken på Klarna verkar dock inte vara så trevlig. Man sparkar 700 men om inte lika många lessnar och slutar så…

På sikt kommer kostnadsökningarna drabba deras intäkter tror jag, då en del i intjäningen är naturligtvis antalet transaktioner och därmed drabbas om folk får mindre pengar över att shoppa för.

1 gillning

Bara jag som inte fattar att de har 7000 anställda? Vad gör alla dessa människor egentligen?

9 gillningar

En bra summering tycker jag. Detta är bara ett i raden av tecken på en kultur som står i motsatt förhållande till den jag vill ha i mitt företag. En tjänst jag ogillar, och en ledning som känns väldigt fejk för med, både de som är kvar och de som lämnat.

Vill sparka fackligt aktiva
Totalt har fem av åtta fackligt aktiva i Sverige blivit uppmanade att säga upp sig själva.

Det har lett till att tio procent att personalstyrkan har erbjudits att lämna, enligt företaget.
”Självklart har facklig anslutning ingenting med den bedömningen att göra.”

Det känns som att media tolkar det som hänt på ett sätt som ger maximalt med klicks. Man tolkar Klarnas handlingar som att de är den ondaste arbetsgivaren som finns. Men det är väl så media fungerar…

Klarnas affär går ju ut på att köpa konsumentkrediter, dvs företagen får sina pengar direkt och Klarna tar kredit och bedrägeririsken (givetvis mot en avgift). Man tjänar också bl.a. ränta på delbetalningsupplägget. För att få detta att snurra krävs en massa kundtjänstpersonal, personal som managerar finansiell risk, men framförallt personal som utvecklar och driftar dom IT-system som alla deras 400,000 butiker och 147 miljoner konsumenter använder. Man tycks också ha utvecklat en vana att betala rätt så konkurrenskraftiga löner jämfört med övriga industrin för att attrehera bra personal och växa. I och med att man har dålig lönsamhet måste man uppvisa tillväxt, men när tillväxt inte längre är i ropet så tvingas man slimma organisationen för att kapa kostnader och tillfredställa aktieägarna.

2 gillningar

Håller på att läsa Morgan Housel bok och fann detta

4 gillningar

Är det någon som behöver rekrytera så är listan på uppsagda här (från https://layoffs.fyi/): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1QmK07gEz4rcaMLfLhnrB9vhNWcDQkLtoHlI55wmNuLE/htmlview?pru=AAABgR6bloA*hY-Uc-CE7IabQUhxkoRRLA

De säger upp väldigt många rekryterare (70+ är jag räknade igår), vilket kanske är logiskt när man ska dra ner på personal. Men verkar som om planen varit att fortsätta växa väldigt aggressivt ända fram till nu. Jag tolkar det som om att man upptäckte problemen väldigt plötsligt och inget man jobbat med över tid…

(Alternativt att man haft väldigt hög personalomsättning och därför behöver många rekryterare)

1 gillning

Har hört att planen varit att anställa 3000 personer globalt på 1 år vilket är helt galet mycket.

Personalomsättningen inom tech är generellt hög. Tror snittanställningstiden är under 2 år för alla dem stora bolagen (Google, Apple, Amazon, Spotify etc). Inte för att det är dåliga arbetsplatser utan för att folk blir jagade och får bättre erbjudanden konstant.

Helt fartblint.

• Vad jobbar du med då?
  • jag är rekryterare.
  • jaha, vad rekryterar du då?
  • andra rekryterare.
13 gillningar

Håller med - så brukspatronigt och osmakligt.

Helt sjukt. Vilket företag.

Förhoppningsvis får de väldigt svårt att rekrytera i framtiden.

5 gillningar

Tyvärr är det många som inte läser detta eller hinner glömma bort det. Så de kommer kunna hitta folk igen.

Som jag skrev i början, de har misskött detta och öppnar upp för att någon drar dem till AD.
Men folk är för okunniga eller rädda eller orkar helt enkelt inte att göra det. Så Klarna kommer komma undan.

1 gillning

Som anställd finns det ju ingen anledning att bita sig fast i skrivbordet och vägra lämna. Däremot kan man gå samman med sina hundratals kollegor och stämma Klarna för brott mot LAS, företaget har uppenbart brustit i sin hantering även om boss-Sebbe gjort sitt allra bästa för att vara ”tydlig”…

Otroligt klantigt att inte bara sköta detta by the book, ett varsel är ju inget konstigt men att föregå detta och stänga av anställda som ännu inte accepterat ett ”erbjudande” att avsluta sin anställning är ju bara korkat.

6 gillningar

I mina ögon så är detta så pass illa skött att jag lyft min buffert från Klarna.

9 gillningar

Helt rätt - hoppas fler kunder drar öronen åt sig.

1 gillning

Jag hade precis öppnat sparkonto på Klarna och fört över pengar när detta kom upp till ytan någon dag senare. Har alltid varit nöjd med Klarna som jag använder mig mycket av vid onlineköp, men har valt att avsluta kontot av olika anledningar.

2 gillningar

Maila deras kundtjänst och informera också.

1 gillning

Redan ringt och pratat med dem i samband med avslut

1 gillning

Tråkigt att jag inte har något att avsluta hos dem. Kanske ska ringa kundtjänst och säga att jag hade avslutat konton om jag haft några :sweat_smile:

15 gillningar