Undrar vilka sparkonton som har bäst ränta för tillfället?
Intresserad av alternativ både med och utan bindningstider.
Kollade detta för några veckor sedan. Valde Klarna. De hade bäst ränta 0.8 % obundet 1.35 för ett år osv.
Glöm inte att amortera på bostaden, om det är ett alternativ, kan under vissa omständigheter vara ett bra alternativ till ett sparkonto.
Jag har ett konto hos Nordiska. 0.9%, utan bindningstid och med insättningsgaranti.
Usch o fy för amortering.
Tänker att inflationen får äta upp skulderna.
Inflationen kommer äta upp dina pengar också om du har dem på sparkonton med under 2% ränta
Jassååå???
Nä, men det är inte tänkt som någon långtidsförvaring.
Jag föredrar Klarna obundet. Inga större summor där (runt 60 000). Går säkert att få ytterligare en eller två promille (60-120 kronor per år, alltså 5-10 kronor per månad, före skatt). Det jag gillar med Klarna är månadsvisa ränteinbetalningar. Att rent visuellt se varje månad att beloppet ökat med några tior.
Har Komplett sparkonto med 0,85% ränta och månadsvisa utbetalningar av ränta. Har deras kreditkort så smidigt att ha sparkonto på samma ställe.
Ok. Klarna har också 0,85, men kommer sänka till 0,80 från den 10 mars.
Kanske man av ren jävla princip borde flytta pengarna till Komplett. Klarna skulle bli jättesura
Trist att räntorna är så dåliga nuförtiden. Asså, jobbar man en typ en kvart på sitt jobb, så har man ju tjänat in motsvarande räntan du får på ett år. Man ska ju ha jäkla mycket pengar för att ränteutbetalningarna ska bli något substantiellt, men då äter inflationen upp ens kapital å andra sidan.
Hej!
Kanske lite off-topic men kändes onödigt starta en ny tråd för detta
Hur upplever ni uttagsmöjligheterna fungerar på era sparkonton?
Jag har Sevenday och uttag måste göras till ett specifikt och förhandsregistrerat konto, en utbetalning tar upptill 3 dagar. Detta kanske ä vanlig procedur hos nischbankarna? Eller finns det alternativ där de har en elektroniskt lösning?
Edit:
Köttbullefråga, men är det några av er alternativ som även tillåter att man enkelt öppnar nya/flera konton? Tänk: buffert, semesterkonto, annat kortsiktigt mål.
Har Klarna Flex med 0,9. Samma procedur där, uttag till förbestämt konto och det kan dröja 3 dagar enligt info (har jag för mig). Min upplevelse är dock att uttag gjorda tidigt på morgonen är på förbestämt konto redan på eftermiddagen vid normala arbetsdagar.
Nytt konto kan skapas med ett knapptryck ser jag men endast de andra kontoalternativen (6-48 månader bundet).
Jag har Northmill och kan göra uttag till annat konto om jag vill. Upplever att pengarna oftast kommer dagen efter men det kan nog ha dröjt längre vissa dagar.
Tack för svar!
@Daniel80 @AmandaW Hur är det för er att byta förbestämt konto, måste det gå via ett formulär och snigelposten?
@AmandaW Kan du ha flera olika sparkonton med samma ränta (hos Northmill)?
Vad är en köttbullefråga? tjugo tecken
En variant av “kanske en dum fråga men…” eller “titta här, jag undrar ännu en grej”
Jag kör också Nordiska som verkar ha bäst ränta utan bindningstid (för tillfället).