Hej! Jag har just nu mina buffert pengar på ett sparkonto via Avanza. Jag gick med i början av januari och då var sparräntan helt okej. Men med tiden har den bara gått ner och nu ligger jag på 1,50%.
Jag gillar verkligen Avanza-appen och det är skönt att ha allt samlat på ett ställe då jag också har mina fonder där, men den låga räntan på mitt sparkonto stör mig då jag vet att det finns bättre alternativ.
Jag har läst på finansvalp.se och det verkar ju finnas rätt mycket utbud på sparkonton med bättre ränta än vad Avanzas olika sparkonton ger mig.
Finns tydligen rätt många banker, flera jag inte ens hört talas om.
För mig är det viktigt med fria uttag, när räntan betalas ut spelar ingen större roll. Skulle ju vara nice om det fanns en app man kunde logga in på för att snabbt kunna ta ut/lägga in pengar.
Jag skulle gärna ta lite tips och inspiration vad ni andra har och för/nackdelar. Skulle behöva få en liten skjuts i rätt riktning helt enkelt.
Nu vet jag inte om jag svär i kyrkan, men Klarnas flexkonto med fria uttag har i dagsläget 1,8 % ränta, månadsvis utbetalning av räntan och omfattas av statliga insättningsgarantin. Man kan ha upp till 3 flexkonton. Det går att swisha åt båda hållen (från lönekonto till klarna, och från klarna till lönekonto), och man kan även skapa ett kontonummer till kontot och skapa automatiska överföringar vilket gör det väldigt smidigt att använda. Det verkar dock som att t.ex. Qliro har liknande upplägg men med bra mycket bättre ränta.
Numera använder jag bara klarna vid vissa köp av praktiska anledningar men gör då en direktbetalning via klarna saldo istället för månadsfaktura.
När det gäller rörligt sparkonto prioriterar jag själv för närvarande Multitude Bank (insättningsgaranti från Malta).
De har hållt en hög och stabil räntenivå under en längre tid (t ex 2,8% sedan i april) och lät existerande kunder ligga kvar en tid på högre räntesatser i samband med de allmänna räntesänkningarna sedan i vintras.
Multitude betalar ut ränta månadsvis och drar ingen preliminärskatt. Detta gör att man själv disponerar det 30-procentiga kapitalskattebeloppet fram till i alla fall februari efterföljande år (eller maj beroende på hur mycket man får i kvarskatt).
Insättning görs som räkningsbetalning och jag har lyckats föra över pengar från lönekontot på morgonen, skickat tillbaka beloppet från Multitude under dagen, och haft pengarna åter på mitt lönekonto samma kväll.
Har idag Resurs Bank sparkonto MAX, fria uttag tar ca. 1 dag för att överföra till annat konto. Just nu 2,6% men ska snart sänkas till 2,4% tyvärr. Med insättningsgaranti naturligtvis.
Jag kör Morrow Bank, 2,6% i ränta som dessutom betalas ut varje månad.
Har haft Morrow ett par år, tycker det funkar bra även om det tar någon bankdag för uttag.
Jag är FIRE och behöver/vill ligga utanför börsen med en del för att slippa sälja i dippar. Har därför även Bluestep och Collector med hyggliga fasträntekonton på div olika bindningstider.
Men som sagt - buffert på Morrow!
Idag sänker också Nordnet sina räntor. 1.85 → 1.6% på sparkonto och från 0.5 till 0 på ISK.
Såg att @lillaloppan skrev att Klarna har Swish både till och från sina konton. Vore ju smutt om det stämmer (Edit: det funkar). Finns det någon annan aktör som har det och samtidigt vettig ränta?