Letar efter bra kreditkort som jag tänkt använda endast i nödläge. Har kollat genom de flesta så valet står mellan Remmeber flex eller norwegian, vilket hade ni helst rekommenderat?
Om du endast skaffar det för nödlägen så spelar knappat bonussystem och liknande någon roll.
Jag har ett Klarna-kort för detta.
Det verkar inte som att bonusar etc. spelar någon roll för dig så då kan du nog ta vad som helst. Annars har Remember ett lite komplicerat rabattsystem tycker jag och Norwegians cashback kan bara användas till flygresor. Komplett har cashback som du kan använda till att betala krediträkningen.
Inte tänkt på klarna kanske hellre ta det då jag har tankar på också öppna ett sparkonto hos de via Avanza men kanske hellre bättre gå via klarna direkt för båda två ?
Tror inte det spelar någon större roll. Jag har sparkonto på Nordax genom Avanza, det verkar inte som att jag skulle få någon form av bonus av att öppna ett sparkonto direkt hos Klarna. Då har jag hellre smidigheten att ha allt på Avanza.
Via Avanza får man lägre ränta än om man går direkt till klarna
Ja, förlåt, var otydlig. Menar att jag skulle ha någon bonus att ha både sparkonto och kort hos Klarna
så du behöver inte tänka på det ur den aspekten.
Å andra sidan behöver du kanske inte tänka så mycket heller utan bara välja något gratis som har snyggast kort 
Norwegian har sedan 2020 möjlighet att växla mellan cashback och cashpoints. Med cashback får du 0,5% på allt som handlas, kan användas till att betala av din kredit. Du måste själv via appen ändra från cashponts till cashback, sedan rullar det på. Jag använder själv kortet och kan rekommendera det. Smidigt utan någon årsavgift dessutom.
Cashback infördes temporärt när pandemin var som värst. Jag hade cashback under den tiden men fick sedan meddelande att det återgick till enbart cashpoints. Jag har cashpoints nu och jag kan i alla fall inte ändra tillbaka till cashback.
Jag fick också intrycket att detta skulle vara tillfälligt, jag har dock fortfarande cashback som aktivt. Men jag blir inte minsta förvånad om de ändrar detta till cashpoints närsomhelst.
Hur funkar klarna kortet för det står det inte är nån kreditkort. Är det då obegränsat bankkort som man kan köpa saker i obegränsat belopp som man sedan betalar tillbaka inom 30 dagar?
Det är inte helt obegränsat men lite oklart vad gränsen är. Jag har ställt in att alla köp under 500 kr dras från mitt konto typ direkt, allt ovanför det kommer på Klarna faktura 30 dagar.
Känns som Klarnakortet är inte riktig för i nöden men snarare ett fancy alternativ till ett betalsätt för de som tok shoppar?
För man vet aldrig om ett köp med en stor summa kommer gå igenom eller inte.
Då tänker jag på ett nödläge exempelvis utomlands, kanske inte bästa kortet och hellre då välja Norwegian?
Klarna Visa betala direkt. Koppla ihopp med din lönekonto autogiro. Fungerar utmärkt.