Hej!Jag är ett stort fan av Jans privatekonomiartiklar som “Bästa kreditkorten” eller “Bästa sparkontona” när de dyker upp (jag antar att jag hittar något perverst nöje i att sitta och detaljoptimera småavgifter ). Därför har jag haft Coop-kortet för att de haft väldigt bra villkor på några punkter - ingen valutaväxlingsavgift eller avgift för kontantuttag.
Men häromdan fick jag ett brev om att Coop-kortet byter villkor så att alla de här fördelarna försvinner. Och jag hittar inget uppenbart alternativ, så jag tänkte att någon här kanske har något att rekommendera.
Jag använder redan Shell-kortet till vardags, men känner någon till ett kort som är ett bra komplement på de andra punkterna:
Kontantuttag utan avgift
Köp i utländska valutor (över internet) utan extra växlingsavgifter
Gärna även låga avgifter på kontantuttag/köp utomlands
Jag har använt Coop Mer i ett år ungefär (så att jag inte behövde betala årsavgiften ), men bytte för två månader sedan till Klarna efter att ha läst Jan & Carolines inlägg om kreditkort här: Bästa betal- och kreditkortet 2020
Var på jakt efter ett kort som inte har årsavgift och saknar valutaväxlingsavgift som jag kan använda till resor och investeringar som inte är i SEK. Klarna levererar just detta. Det är kopplat till mitt bankkonto, så att köpen dras samma dag eller dagen därpå från kontot, så det fungerar inte som ett kreditkort på samma sätt som Coops lösning. Har man appen på telefonen kan man ställa in så att man får en notis vid varje köp. Går att ansluta till Apple Pay också om man är sugen på det.
Det passar mig väldigt bra, eftersom jag aldrig “ligger back” med pengar på det här sättet. Kan rekommendera denna lösningen. Man ansöker i Klarnas app, men jag såg nu i inlägget att det kanske inte är alla som kan ansöka om detta, samt att kontantuttag inte är möjliga. Detta vet jag inget om, men har ett annat kort där kontantuttag är gratis
Jag har precis tecknat ett Lunar Way kort som är gratis årsavgift, kontantuttag (Inom Eurozonen) och valutaväxling. Det har även en grym app med budget och frysa kortet ett klick bort.
Det är ett pre-paid kort precis som Revolut men utan begränsningen på max 2000 kr/månad i kontantuttag. Lunar Way har istället €10.000 / månad.
Man laddar det med ett annat kreditkort, då blir ju klarna praktiskt ; )
Eftersom jag gärna semestrar i Grekland är cash ett måste, då är Klarna tvärr inte ett alternativ.