Klarna lanserar nytt premiumkort

Ser ut som att Klarna kommer börja konkurrera mot American Express, men kanske framförallt mot Revolut Metal+Ultra

https://investors.klarna.com/News--Events/news/news-details/2025/Klarna-Launches-Memberships-Premium-Perks-Without-Expensive-Credit/default.aspx

Intressant. Jag har idag ett Platinum Points Plus från Amex. Kan detta från Klarna vara ett alternativ för mig istället? Kommer det lanseras i Sverige?

Ja det verkar så. SvD och Omni finns med bland perks

Tack för varning! :wink:

5 gillningar

Fantastiskt bra med konkurrens! Amex är ju marknadsledande och har i den positionen bara tagit bort förmåner. Att Points Plus t.ex. skulle kosta extra när man redan betalar för ett Plat är en nackdel. Allt hänger på växelkursen hos Klarna till EB och andra poängsystem för att se om det är värt det.. Är det samma växelkurs som Revolut Ultra så är det inte riktigt värt det. De enda riktigt bra loungerna är ju Amex egna lounger.. Många LoungeKey/PP-lounger är ju typ bara en fotölj och tråkig buffémat.

2 gillningar

Finns det någon bra jämförelse mellan dessa premium-kort? Jag är själv inte jättenöjd med Amex. Mycket fel och strul när jag försöker använda mina poäng via deras hemsida.

Klarnas kort är inte släppt än

1 gillning

De gör reklam för att man får ett fysiskt kort, som att det skulle vara en feature.

Vem använder fysiska kort? Året är: 2025.

I praktiken är detta förmånerna i Sverige för närvarande. Inte särskilt premium.

1 gillning

Hade varit kul om det fanns några experter här på den här typen av “premium” kort, vad som kan löna sig och inte löna sig med den här typen av kort, då det är lite kostnader förenat med dom. Förstår förstås att det har lite med användning och annat och göra. Men det verkar ju ändå vara så att även en del ekonomiskt medvetna väljer den här typen av kort som har relativt höga månadskostnader pga av andra fördelar dom ger.

Det finns nog experter här på premiumkorten. Reser man mycket och har stor spend kan de löna sig, men sannolikt är det inte prenumeration på Omni som får det att tippa över utan tex kostnadsfria besök på flygplatslounger, cashback i pengar eller flygbonuspoäng och vettiga kompletterande reseförsäkringar.

Vissa uppskattar även concierge-tjänsterna som erbjuds av en del premiumkort, typ “kan ni fixa bord nästa fredag på den här fullbokade Michelinkrogen i Barcelona”.

Tänk dock på att det är mycket att betala 5000-35000 kr i årsavgift plus 1,5-2% i valutaväxlingspåslag. Korten är inte gratis och utgivarna ägnar sig inte åt välgörenhet.

5 gillningar

Om du kikar på länken i första inlägget ser du att premium inte lanserats i praktiken, men du kan få en hint om erbjudandet i pressreleasen

Troligen de flesta.

Sen kanske en del har länkat sitt kort till mobilen och betalar via den. Men många betalar med ett fysiskt kort, i alla fall i fysiska butiker.

4 gillningar

Jag har AMEX platinum sen 14 år tillbaka. Bryr mig inte så mycket om vad det kostar utan för mig handlar det om värdighet. Att man får prata med en person de få gånger man ringer och slipper ett långt datorröstträd, Att de är bra vad gäller fraud, man kan enkelt klicka på ett köp och bestrida det så sköter de i princip resten.

En del andra saker är också svårt att sätta ett pris på men Centurionloungerna är trevliga och att gå i en kort säkerhetskontroll på Arlanda istället för den vanliga kontrollen.

Framför allt uppskattar jag dock deras Fine Hotels and Resorts program. Dvs man bokar ett hotell via dem som tillhör FHR (femstjärniga hotell av hög klass) och får automatisk gratis uppgradering, late checkout (kl 16), 60 dollar daglig frukostkredit och lite annat smått och gott. Brukar tjäna hundratals dollar per natt på det via uppgraderingarna. Brukar boka en mindre svit men uppgraderas till stora sviter med bättre utsikt som skulle ha kostat 1500 dollar per natt istället för 800 som jag betalat och liknande. På i princip en natt har man tjänat in årsavgiften. Iofs fungerade det inte på snikhotellet Grand Hotel men annars har jag aldrig blivit besviken,

5 gillningar

Tack. Det låter bra - vad gäller lounger och fast track är Amex lite väl Stockholmscentrerat :grinning_face: och funkar inte lika bra här i söder där man flyger från Danmark och Kastrup. Men om man reser mycket verkar både hotelldeals och bitvis hyrbil göra att man relativt enkelt kan räkna hem kostnaden på kortet, sen får man kika lite på indirekta kostnader oxå i valuta spread och annat i längden oxå tänker jag. Men jag känner en del som är ekonomiskt medvetna och relativt kostnadsmedvetna som tar dessa premiumkort utan att tveka. Direkta och indirekta kostnader har hållt mig ifrån det hittills men överväger och testa det :wink: men reser relativt mycket både i jobb och privat så borde kunna dra ordentlig nytta tänker jag.

1 gillning

Jag när jag hyr bil utomlands. :partying_face:

Jag använder i stort sett enbart fysiska kort, men mest för att jag upplever att de mest digitlala lösningarna alltid / ofta krånglar.

2 gillningar

Använt swedbank kort via apple pay i ca 3 år, inte krånglat en enda gång… Vad har du testat för sketchy lösning?

1 gillning

Använder samsung pay, (väldigt sällan) och jag tycker det fungerar sisådär.
Swish har jag använt i vanliga butiker och när man kunde skanna en kod tyckte jag det fungerade bra, men den nya lösningen när “kassan automatiskt hittar min mobil” tycker jag suger totalt, står som ett fån i flera minuter ibland och väntar.

-Är idn mobil på ?
-ja
-Är din bluetooth på ?
-ja!
-Är din mobil i flygplansläge?
-nej!
-kan du starta om mobilen?
-okej…

Sen har jag en tendens att befinna mig bland stora mängder betongväggar när jag handlar i convini kiosker med mera, då fungerar mobillösningen dåligt.

summan av dessa interaktioner har gjort att jag alltid avänder fysiska kort.

2 gillningar

Den gamla Apple-sägningen ”it just works” funkar för Apple Pay. Face ID > trådlös blipp > klart.

5 gillningar