Semester i USA med familjen i ett par veckor

Hej! Ska snart åka på några veckors semester med familjen i USA.

Har funderat en del på vilka kort eller abonnemang som är bäst att ha säkrat upp innan vi åker.

Några korta fakta:

A) Flygresan är redan betalt.

B) De kort som finns idag är vanligt bankdebit-kort, samt basplanerna på Revolut, Curve och Wise.

C) Vi använder Halebop som teleabonnemang.

Så främst intresserad om jag ska 1) skaffa nåt nytt kort, 2) nåt abonnemang, t ex Motormännens eller amerikanska AAA, 3) uppgradera nåt av befintliga kort, och 4) vad man kan göra med mobilabonnemang? Antar att jag skaffar mig ett amerikanskt SIM kort när jag landar.

Övriga tips tas gärna emot.

Jag rekommenderar att du skaffar ett kreditkort eftersom det behövs när du hyr bil i USA.

4 gillningar

om du beskriver vart ni ska och vad ni tänkt göra underlättar det såklart.
Vet inte om nu skulle behöva några lokala sim-kort men det kan man säkert lägga en förmiddag på att leta runt efter och på så sätt spara nån krona.
Jag brukar inte göra detta vid mina resor och då är jag ofta borta mer än nån vecka.
Kreditkort behöver du som redan påpekats om du ska hyra bil.

Tänkte att det inte behövde nämnas mer specifikt vad man ska göra om man gör som turister brukar göra, dvs man äter på restaurang ibland, handlar i butik osv.

Att skaffa ett inhemskt abonnemang för att surfa och ringa med istället för sitt svenska abonnemang brukar spara mer än ”några kronor”. Är vanligtvis oerhört dyrt med dataroaming ex-EU.

Men bra tips där gällande kreditkort. Att hitta ett utan växlingsavgift är prio då framför cashback.

1 gillning

Brukar själv använda esim från https://maya.net/ för att få ett dataabonnemang när jag reser utanför EU. Billigt, kostar bara några $, och du får en QR-kod som installerar abonnemanget. Inget fysiskt simkort behövs. Fungerar bara om du har en modern telefon som klarar esim.

3 gillningar

(inlägg raderat av författaren)

Skulle skaffat kreditkort innan ni köpte resan för extra reseförsäkring :slightly_smiling_face: som ni ändå behövde för hyrbil

1 gillning

Om ni ska hyra bil (?) så finns en del kreditkort med bra hyrbilsförsäkringar. De har sällan bra cashback men det är dyrt med försäkring.

2 gillningar

Kreditkort för att hyra bil? Hmm, det har iaf jag aldrig behövt. Är det något nytt?

Tror jag använde mitt vanliga Skandia VISA-kort senast. Visst, de reserverar ju ett belopp. Likaså gör hotellen (för sk incidentals) mm.

Kreditkort är nog bra att ha för det kommer bli en avsevärd summa upplåst men inget krav vad jag märkt?

Min resekamrat fick närmare 40k SEK “låst” på sitt kort pga hotellet gjorde fel. Han var lagom road :rofl:

Det är bra således att ha gott om likvider som snabbt kan flyttas in på kortet…

Vidare, Revolutkorten funkar fint i USA. Jag har inte provat hyra bil med dem men hotell och restauranger/butiker absolut inga problem.
Bara en grej kanske, europeiska banker tillåter inte att man lämnar ifrån sig sitt betalkort. Men servitörerna på restauranger/ barer i USA tar gärna korten med sig när man ska betala. Sen kommer de tillbaka med kort-slippen där man förväntas ange hur mycket dricks de ska ha… Kulturkrock, antar att det kan bli tjafs ifall er bank får reda på det.

2 gillningar

Nu bor jag i USA men att försöka använda betalkort för att hyra bil funkar inte för mig. Kanske de hanterar utländska betalkort annorlunda och kan låsa det belopp som behövs.

Behöver väl inte köpa resan med samma kort som man hyr bil för att få hyrbildsförsäkring via kortet?

I vilket fall vet jag att medlemskap i Motermännen ger fördelar vid hyrbil i utlandet. Och där kostar ett medlemskap 350 kr året eller liknande. Kan vara värt att signa innan man åker. Om jag inte hittar nåt kort då som är relevant.

Om du ska hyra bil ska du läsa på lite om självriskeliminering, självrisken för hyrbilar kan vara allt mellan 7-20k. Då brukar du erbjudas (luras) att betala för självriskeliminering på plats, det kan svida om man inte har sitt på det torra.
Bilhyra per dag 35$ + självriskeliminering 25$ per dag… Not so cheap anymore :slight_smile:

En annan bra grej att tänka på: dricks när man äter restaurang. Japp, du ska dricksa. Nej, det kvittar om du är svensk. Japp, 20-30% dricks på notan är standard, acceptera det.

1 gillning

Det knepiga kan vara situationer där det inte är så uppenbart ifall man ska tipsa eller inte. Typ take-away. Hotellfrukost och städning som är förbetald osv osv.

Men då är det väl kotym att lägga några dollar?

Så alltså, bra att ha kontanter så man slipper be om kortmaskinen för att ge dricks…

Det mesta har nog nämnts redan:

• Kreditkort (gärna två eller med hög limit)
  • eSIM för datatrafik

Kontanter, framförallt mindre valörer för dricks. Bara ta kulturen dit man kommer och vara redo att slänga fram ett par dollar till folk.

Remember har bra självriskförsäkring. Täcker skada eller självrisk. Så skadekostnaden behöver inte gå över självriskbeloppet för att försäkringen ska gälla. Finns fler kort med lika bra eller bättre men viktigt att kolla villkoren.

Förbered dig på att allt är dyrt, förutom i typ mellanvästern (minus storstäder).

I USA går det till skillnad från Europa hyra bil utan försäkring alls. Bokar du via amerikanska sidor får du se till att motsvarande helförsäkring finns med. Via svenska/internationella sidor ingår det oftast direkt i priset som presenteras.

Amex Platinum tror jag tex kan täcka allt försäkringsbehov, dvs även helförsäkringen. Men som alltid får man kolla noga.

Uthyraren i USA kommer försöka sälja på dig allt möjligt, försäkring, tankningstjänst etc. Självklart går allt att få billigare om vet vad man gör och kan avstå bekvämlighet.

Man får oftast kör höger även om det är rött. Ibland förbjudet via skyltar.

Annars är USA ganska enkelt och mycket trevligt land att turista i

2 gillningar

Jag har tre med tre världen som abbonemang, gratis roaming med mer data än vad som själva hade.

För övrigt var vi där 2v och använde kontanter exakt 0 ggr. Vanligt mastercard, även Google/Apple pay funkar bra nästan överallt. Men se till att ha ett riktigt kreditkort som backup, man kommer till ställen där det är skriva ner nummret som gäller fortfarande (främst hyra av husbil i vårt fall).

Aldrig valet parking, väskbärare, toalettvärdar etc?

Åtminstone hos Swedbank ingår kortförsäkring även om man betalar direkt från sitt konto bara man har ett kort hos dem. Räcker med ett debit-kort.

Menade reseförsäkring, Dvs sjukvård, olycksfall med mera i USA. Brukar bara ingå om man betalat 75% med kortet. Och de ingår inga försäkringar i t.ex. revoluts eller wises standardkort, familjen ingår heller inte i många av deras andra kort tror jag

Det har ju hänt lite senaste åren, för länge sen fanns det ju bara kreditkort kopplade till Visa, Mastercard eller Amex. Swedbank sa upp mitt kreditkonto kopplat till mitt Mastercard för de inte var lönsamt, så nu är det ett debitkort.

Tror många här inte kan förklara skillnaden mellan att debt kort, betalkort och ett kreditkort och att det går att reservera belopp på alla tre.

Tror också att man kan bli nekad bara genom det faktum att personen bakom disken inte känner igen ditt kort och tror det är något du skrivit ut på din skrivare.

På det sättet amerikansk ekonomin fungerar är det bara kreditkort som gäller, den som har flest kreditkort har högst kreditvärdighet… :rofl:

1 gillning

De är väl iofs bra i form av täckning, det är ju Telia ni har. Däremot kan det ju bli dyrt med barnen som kollar på TikTok stup i kvarten.

Har ni lite nyare mobiler som klarar eSIM så skulle jag klart rekommendera detta, det är hur smidigt som helst. Tänk på att det då inte går att varken ringa eller SMSa er på era sverigenummer. - så jag skulle kanske låta mina närmaste få veta era amerikanska nummer utifall något hänt.

1 gillning