Semester i USA med familjen i ett par veckor

När jag tänker efter har jag nog bara haft problem med att hyra bil i Italien med mina betalkort trots att jag hade förbetald 900€ när jag bokade bilen…

Men det är 10 år sen nu och en ganska lång historia (som löste sig till slut)

Tror vissa ser de som ett bevis på att du har en ok ekonomi om du kan ha kreditkort, så har inte bara med att göra om de går att reservera pengar eller inte. Men vet inte om detta fortfarande är ett krav i usa eller inte, fast ser heller ingen direkt nackdel med kredit :slightly_smiling_face:

i USA får man kreditkort i sina flingpaket, vet ej om det är en indikator på god ekonomi.

Normal dricks är 18-22%. Min fru och jag ger endast mer dricks om man tex i barer får fria drinkar av bartendern.

Kredit och debitkort är flaggade som sådan, så handlaren kan se det. Rent praktiskt är det bra med kredit då det kan bli en hel del reservationer av hotell och hyrbilsfirmorr

så om jag har ett debitkort kopplat till mitt lönekonto och låt oss säga att jag får 40k netto i lön är det då sämre än ett kreditkort med 20k kreditgräns?

Ja faktiskt anses det ofta sämre. Men visst är den praktiska detaljen löst om man gillar att ha stors belopp på lönekontot

Ja jag ska kika på bästa sätt för självriskeliminering. Det kan ev bli ett medlemskap hos M som sagt.

Man behöver inte acceptera den dricksen du nämner. 15% funkar. Och är inte servicen tillfredsställande så är 0% den rätta.

Det här med dricks är ett intressant ämne som jag sett diskuterats även av amerikaner mer på senare tid då fler blivit förbannade på de nya tiggar-terminalerna.

Det är inte ok rent moraliskt, det betyder att personalen jobbar gratis

1 gillning

Betalat resan med SHB debitkort så det vanliga ingår. Sa nyligen upp mitt SAS Amex så hade väl lite bättre villkor där.

15% kan du ge om du är missnöjd. Annars är 20-30% dricks riktmärke.

Jag skrev där uppe “det är inte en ursäkt att du är svensk”, ta seden dit du kommer - annars laga mat hemma så slipper du tänka på det!

1 gillning

I USA ses att inte ha ett kreditkort som suspekt. ALLA som är normala medborgare har sådana.
Eftersom jag gillar hängslen och livrem har jag gärna VISA kreditkort OCH MAstercard kreditkort. I alla fall att ha det inom familjen är en bra idee.
Har en gång råkat ut för en hel veckas strul med det ena betalsystemet i USA. ( länge sedan) Funkade oftast inte att ta ut pengar då.
OCH man måste ha ett kredikort med gott om kredit när man hyr bil speciellt. Dom låser en rejäl summa på kortet. Man hör om folk som får FÖR mycket låst och summan släpptes först flera veckor senare :slightly_frowning_face:. Reservkort kan vara bra även då.
Dessutom har buggiga eller defekta bankomater ätit upp kort för oss ett par gånger så reserv är bra i alla lägen.
Jag tror att hyra hotelrum kan vara lite svårt också utan kreditkort om det inte är enklare ställen över disk.

1 gillning

Jag rekommenderar att du har ett kreditkort med en ganska hög kreditgräns tex $5-10K som ett minimum.

Amex platinum har kampanj denna månad när man får 4200kr i form av poäng vid inbjudan. Dock kostar kortet också en rejäl slant, men då ingår tex hyrbilsförsäkingar, lounger och fast track för hela familjen (4 pers) osv.