American Express Gold, något att ha?

Trivs med att använda kreditkort i det dagliga livet.
Funderar på att skaffa American Express Gold.
Är det någon som har några erfarenheter av detta kort?

Enda erfarenhet jag har är att man vart erbjuden på glada 80-talet guldkortet me obegränsad kredit… Men va inte intresserad för hade betalkort… Har fortfarande bara betalkort istället för kreditkort…

Många ställen tar inte American Express i sverige men som nämnt så har de en bra reseförsäkring så använder det personligen nästan endast när jag ska betala resor. I annat fall köra jag med ett mastercard kort som alltid fungerar.

American express poäng har inget slut datum vilket är bra däremot så minskade de värdet på dem ganska mycket för något år sen så vet inte om du har så stor nytta av dem.

Jag hade Amex Platinum för ett antal år sedan. Dyrt och kasst är min spontana utvärdering.

Kör kort från min Storbank. Betydligt billigare och fungerar överallt.

Det beror ju på om du kammar hem avgiften i förmånerna.

Exempel, Amex platinum 650 (eller 675, jag minns aldrig) per månad.

Vi reser fyra gånger per år. Lounge på alla flygplatser inkl mat och fri dryck gör så att vi inte äter på flygplatsen istället (vilket vi gjorde förut). Cirka 200 kr per person och gång “intjänat”, 200 * 2 pers * 2 (t/r) * 4 (resor totalt) = 3200 kr.

Hyrbilsförsäkring som ingår varierar i värde, men vi hyr kanske en gång per år i utlandet. 1000-2000 kr sparat där.

Reseförsäkring för de gånger vi reser utanför EU (1 gång per år), cirka en tusenlapp.

Lounge-on-the-go (vi reser till Gbg 1 gång per år), slippa köpa mat vid ut/hemresa. Cirka 300 kr.

2000 kr att spendera på restauranger i Sverige (denna förmån tas bort nästa år dock)

2000 kr att spendera på restauranger i utlandet (denna förmån tas bort nästa år dock till förmån för att gå på 5 middagar per år istället för 3 nedan)

3 middagar per år för två personer (förrätt+huvudrätt alt huvudrätt+efterrätt), jag värderar det till 1500 kr totalt

Saker som inte har ett riktigt monetärt värde för mig men som förgyller vardagen:

• Fast track på ARN, slippa stressa
  • Guldstatus hos flera hotellkedjor, blir nästan alltid uppgraderad i rumstyp hos Hilton (när vi reser off-peak season) plus andra förmåner som senare utcheckning
  • Guldstatus hos hyrbilskedjorna
  • Erbjudanden på restauranger för halva priset, sällan något vi ändå hade gått till vilket jag ställer som krav om jag ska räkna det som “tillfört värde” men många gånger så ersätter vi annat planerat restaurangsbesök med det på erbjudande
  • Lite annat såsom poäng vilket kan ge gratisnätter på hotell men jag använder då SAS-kort istället och fast track/lounge på Avicii arena (aldrig använt)

Totalt per år betalas för kortet: 7800 kr
Förmåner: 13000 kr + guldkant på vardagen (vid ffa resor)

Men det “lönar” sig bara om man reser relativt mycket och gillar att äta ute. Kompletterar med SAS-kort för gratis flygresor vilket möjliggör det frekventa resandet trots avsaknad av megainkomst. Är dock väldigt aktiv när det gäller införskaffande av SAS-poäng medelst kampanjer och erbjudanden.

Nu till nästa år köper vi bostadsrätt och kommer att ha mindre pengar att röra oss med, sannolikt neddragande på resor plus att 2000+2000 kr förmånen för restauranger utgår. Kommer sannolikt säga upp kortet då.

Visst, men jag har Lounge och fast Track i mitt kort från min bank också, samt reseförsäkring.
Förmånerna är ju inga väldiga klipp i övrigt, och speciellt för just Amex.
Det mest irriterande var att du inte kunde använda kortet överallt.
Med ett Visa är det en ickefråga.
I USA fungerade det dock utmärkt.

Kan just nu inte komma på något annat ställe än (lustigt nog) Costco som inte tar amex. Glasskiosken på sommaren o.s.v. tar inte heller amex förstås, men swish går bra de gångerna.

Nu var det ju ett antal år sedan jag hade kortet, men exempelvis har några flygbolag nekat kortet vid köp ombord på planet.
Sedan diverse köpställen främst i Sverige.
Kände att ett dyrt kort riktat mot just resor borde fungera överallt, likt ett Visa.
Därav försvann syftet för mej att ha det.

Oj, jag har aldrig råkat ut för något flygbolag som velat ha betalt av mig ombord för champagnen och maten. :rofl:

Ja, Dock bättre med Business Class, då har man ju redan betalt för allt, och slipper korten helt.
Men det är ju främst Atlantfygningarna.
Med familjen till Spanien, så betalar jag snällt för familjens inköp på flyget.

Tack för bra förklaring. Har länge undrat varför Amex inte bara sänker sina avgifter för att vara så lik Visa/Mastercard som möjligt men använder de deras nät så förstår man att de kan aldrig komma ner till samma priser.

Lite konstigt att de är så stora i USA däremot men kanske andra transaktions avgifter där eller Amex är helt enkelt så stora där så handlarna får ta den extra avgiften för kunderna vill ha det.

1 gillning

Tack för förklaringen.:+1:t2:

1 gillning