Hej!
Vi ska till Italien i början av september och ska hyra bil en vecka. När jag kollar på holidayautos så vill de gärna att jag lägger på en tilläggsförsäkring på 188 kr/dag för självriskreducering mm. Behövs det eller hur brukar ni som hyr bil utomlands göra?
Jag är en sådan räddhågsen person att jag brukar ta det.
Men kolla upp först med ditt eget försäkringsbolag att det inte ingår. Det finns vissa försäkringar det gör det.
Kreditkort, reseförsäkring, eller tillochmed din egna bilförsäkring kan ha täckning. Kolla upp det och spara pengar. Hyrbilsförsäkring är lite som försäkring till telefonen.
Nöjer mig med försäkringen på kreditkortet, Norwegian Bank gratiskort.
Om man hyr via ett förmedlingsföretag kan det vara så att deras försäkring står för din självrisk. Men du får betala till hyrbilsföretaget vid en eventuell skada och sedan begära tillbaka pengarna från förmedlaren. Och det kan ju vara ett företag var som helst i världen som man ska behöva stöka med. Och man får ligga ute med pengarna så länge.
Jag är för nervös för sådant och hyr alltid direkt hos hyrbilsfirman.
Se bara till att du har någon form av försäkring.
Hörde om en kille som trodde att hyrbilsfirman försökte lura på honom onödiga försäkringar i USA. När han väl kollade upp det fanns INGEN försäkring alls.
Du nämner självriskreducering, det bör alltså redan finnas en försäkring? Självriskreducering skippar jag alltid, och det är detta som ingår vid köp med en del kreditkort.
EDIT - man får ju såklart kolla så att det rör sig om en självrisk man är bekväm med att betala.
De kortförsäkringar jag kollat täcker en självrisk på 20000 kr. Dock är självrisker på vissa hyrbilsfirmor, i Italien åtminstone, nästan det dubbla utan tilläggsförsäkring.
Brukar alltid ta med deras försäkring för då jävlas de aldrig med en. Annars dividerar dom alltid om skador och är allmänt jobbiga.
Även fast jag vet det inte är de billigaste sättet och kanske inte alltid behövs.
Men min sinnesro är viktigare än att några hundralappar extra.
Om du har rätt kreditkort så ingår försäkring av hyrbil utomlands. Värt att kolla upp villkoren bara.
Alternativen när man hyr bil utomlands är fyra:
- Köp deras självrisksreducering
- Fotografera bilen från alla vinklar innan man kör den, påpeka ALLA skador (stenskott o.s.v. också) innan man åker därifrån
- Ha en kreditkort som man betalar med med BRA hyrbilsförsäkring (amex platinum och elite t.ex.)
- Betala genom näsan när man lämnar tillbaka bilen…
Flera av hyrbilsföretagen (även de stora avis/hertz) älskar att ta ut “självrisk” för en skada från de kommande 3-4 kunderna innan de faktiskt åtgärdar skadan, det är ett bra sätt att öka sin vinstmarginal. Jag körde nummer 2 ett tag, men tröttnade på det och kör 1 numer.
Jag har aldrig tagit försäkring inom EU, men däremot har jag god marginal på kreditkortet då de reserverar en rätt stor summa. Dessutom har jag en bra buffert som täcker om det händer något.
Det är väl oftast självriskreducering som ingår med kreditkort?
Jag tar aldrig någon extra försäkring från hyrbilsfirman. Jag har självriskreducering genom Norwegians kreditkort.
Jag hyr ca. 30 bilar per år av olika firmor, i olika länder och har aldrig haft några problem med att dem har försökt lura mig med någon skada som jag inte har orsakat.
Tar man inte deras försäkring så är det väl inte ens säkert att man får den bilmodell man reserverat, utan får en liten skitbil istället.
Och det kan som sagt vara så att de vill reservera ett par tusen € på något kort ifall man inte tar deras självriskelliminering.
Jag rekommenderar det i södra Italien, i synnerhet Neapel men även Catania. Inte helt ovanligt att firmorna kräver stressade turister på betalning för nån hittepågrej, bara att vägra betala och gå iväg. Dokumentera också hur bilen ser ut när du plockar ut den och innan tillbakalämning. Betala för parkering i städerna, det kommer mer och mer easypark med mera appstöd även i italien.
Hur gick det för er? Detta är aktuellt för oss. Blir att bila i norra del av Italien.