Villkor i kortförsäkringar - vad ska man tänka på?

Jag har börjat inse att det är vettigt att ha koll på vilka kortförsäkringar man har och även vilka villkor som gäller för de olika försäkringarna. Om man främst använder avgiftsfria kort så är det en realitet att försäkringarna inte i toppklass. De innehåller normalt olika begränsningar som minskar värdet av dem. Samtidigt är villkoren olika så genom att “pussla ihop” försäkringar från flera kort så kan man få ihop en del. Jag tänker mig nu att man har korten av andra skäl än enbart försäkringar.

Det varierar mer exakt vilka villkor i reseförsäkringar (eller andra försäkringar) som är av reellt värde för olika personer. Det beror dels på vilka vanor och vilken livsstil man har men också på vilka andra försäkringar man har - privat, via jobbet eller via facket (kanske finns det något mer alternativ?).

Jag är inte helt nöjd med mitt eget nuläge och vill gärna försöka förbättra det. Jag presenterar här den analys jag har gjort. Sedan får ni andra gärna komplettera med egna tips och idéer om vad ni lyckats göra bättre själva eller hittat hos olika kortleverantörer.

De kortförsäkringar jag själv har är:

Santander Mitt kort
Preem kreditkort
Norwegian kreditkort

Det jag har som “önskelista” för en kortförsäkring är:

1. Avbeställningsskydd för resor med start i Norden
  2. Avbeställningsskydd för resor med start utomlands (Europa i första hand)
  3. Hyrbilsförsäkring Sverige
  4. Hyrbilsförsäkring utomlands för resor med start i Norden
  5. Hyrbilsförsäkring utomlands för resor med start utomlands

Det finns fler försäkringsmoment i kortförsäkringar men jag uppfattar dem som meningslösa. Det kan handla om olycksfallsförsäkring, bagageförsening, personförsening eller annat. Jag uppfattar att dessa kostnader normalt täcks av hemförsäkring eller andra försäkringar i tillräcklig grad och att det “komplement” som ligger i kortförsäkringen inte har så stort värde. Det ser bra ut på pappret men är inte något som gör verklig skillnad.

Med de tre korten som jag har täcks punkterna 1 och 4 i rimlig grad. Santander-kortet täcker även punkten 3 i rimlig grad. Preems försäkring är den sämsta av de tre. Norwegians försäkring innehåller en friskrivning gällande boende utomlands. Ett år efter att flytten från Sverige skett upphör försäkringen att gälla.

En viktig aspekt gällande självriskreduceringen för hyrbilar är om reparation eller självrisk täcks eller endast självrisk. Det senare är vanligast vilket gör att skadan måste överstiga självrisken för att gälla.

Utan tilläggsförsäkring hos hyrbilsfirman är självrisken ofta 10-15k SEK. Många mindre skador är troligtvis billigare än så att åtgärda vilket gör att självrisk aldrig tas ut.

Med Santanders kort verkar det ingå. Man måste ha tilläggsförsäkring hos hyrfirman för att detta ska gälla.

image

Oftast står det att bilen ska vara försäkrad, vilket den alltid är (möjligtvis undantaget bil hyrd i USA via amerikansk site).

Den ”försäkring” som säljs för högt pris är i själva verket självriskreducering

Jo, så kan det vara. Dock är det den man måste köpa för att den sista “slatten” av självrisk ska täckas av kortförsäkringen.

Hur menar du? Så länge självrisken är lika stor eller lägre än vad som täcks av kortförsäkringen behövs ingen ytterligare försäkring

Här är det som gäller med Santander-kortet.
image

Med dyrare kort kan man helt säkert få generösare villkor. Detta är dock ändå inte så dåligt.

Det står endast att försäkring ska tecknas, vilket det alltid gör så den extra självriskreduceringen hos hyrbilsfirman behövs inte.

” * Helförsäkring (Collision/Damage Waiver CDW + Theft Protection TP eller Loss/Damage Waiver LDW) ersätter skador på hyrbilen och stöld av den. I Europa och USA ingår helförsäkringen. För USA-bokningar ges ibland lite oklara besked. Be hyrfirmans kundtjänst bekräfta skriftligen att helförsäkring ingår, om det här inte tydligt framgår av bokningen.”

Jag är inte så säker på det. Den försäkring du tänker på är en försäkring som uthyraren har tecknat. Den del som “tecknas i samband med hyran” är självriskreduceringen.

Nja, du hyr en bil med helförsäkring. Sen är det självrisk som man kan reducera med hjälp av en extra försäkring. Men bilen är oavsett alltid helförsäkrad

Visst är den helförsäkrad men den försäkringen har inte tecknats vid uthyrningstillfället.

Ok, då får du teckna den dyra självriskreduceringen då. Du kommer inte behöva din kortförsäkring då självrisken ofta är noll då

När jag har hyrt har självrisken varit 2000.-3000 kr ungefär. Säkert finns det variationer mellan olika uthyrare.