Hyrbilsförsäkringar

När man hyr bil utomlands så blir det ofta att försäkringen kostar lika mycket som hyran av bilen.
Jag har sett om man hyr bilen via Booking så kan man ta full försäkring för ca 1/4 av priset.
Har någon erfarenhet av hur det funkar, blir det mer strul?

Bra ämne att ta upp! Det är en riktig soppa kring hyrbilar och dess försäkringar. Själv brukar jag försöka se till att ha självriskeliminering när det går. Det finns också möjlighet att få detta per automatik om man betalar med vissa kreditkort tex norwegian, Coop mastercard och swedbank mastercard. Har aldrig testat detta och hur det fungerar i realiteten dock.

När du hyr via förmedlare så får du betala själv för eventuell skada till hyrbilsföretaget och sedan begära tillbaka pengarna från förmedlarens försäkringsbolag i Schweiz eller någonstans. Jag har aldrig provat, men tycker det känns krångligt.

Det är en riktig djungel med hyrbilsförsäkringar! Just att försäkringen utan självrisk kostar mer än bilhyran gör att det blir rätt kostsamt om man hyr bil ofta. :scream:

Vi brukar hyra bil i Spanien 5-6 gånger per år och kör med basförsäkringen där hyrbilsbolaget reserverar 1000-1500 EUR för högsta självrisken och sen kompletterat med självriskeliminering/reducering via;

• Folksam Resklar tillägget i hemförsäkring Stor
    • gäller max 45 dygn
    • utan självrisk
    • ersätter upp till 10 000 SEK två gånger per år
  • Santander Mitt Kort Reseförsäkring (numer Avida, försäkring via Moderna/Trygg Hansa)
    • ingår i kortavgiften
    • gäller max 60 dygn
    • utan självrisk
    • ersätter upp till 10 000 SEK två gånger per år
    • krav att man betalat hyrbilen med Santander Kreditkort, inget krav på att resan i övrigt betalats med kortet
  • Bank Norwegian Självriskförsäkring för hyrbil (försäkring via Moderna/Trygg Hansa)
    • kostar 349 SEK per år
    • gäller max 31 dygn
    • 500 SEK i självrisk
    • ersätter upp till 20 000 SEK två gånger per år
    • krav att man betalat hyrbilen med Bank Norwegian Kreditkort, inget krav på att resan i övrigt betalats med kortet

Som @Anders001 skrev ovan så blir det ett extra steg eftersom försäkringen går via en tredje part, i dom fallen vi haft skador så blir det att betala självrisk/reparationen först med kort och sen skicka in skadeanmälan till försäkringsbolaget.

Den försäkring vi använt mest är Folksam med 2-3 parkeringsskador, otroligt smidig hantering och vi har fått det reglerat och ersättning utbetalt (under 3000 SEK) utan att ens behöva skicka kvittot för självrisk/reparation.

If Stor Hemförsäkring har ett liknande tillägg till sin hemförsäkring, har dock ingen erfarenhet av deras skadeavdelning.

För en längre resa använde vi Santander för en lite större parkeringsskada, mer administration med underlaget och lite längre handläggning men ersättning (närmare 5000 SEK) utbetald utan problem.

Bank Norwegian har vi precis skaffat i och med att Avida tagit över Santander kortet och det är oklart om vi ska behålla kortet.

Vi brukar köra på upplägget att betala hyrbilen med Santander (eventuellt Norwegian i framtiden) kreditkort och sen i första hand ta det via Folksam, skulle det vara så att man redan har haft två skador det året kan man ta det via kortets försäkring istället.

6 gillningar

Om man varken har självriskeliminering i sin hemförsäkring eller via sitt kreditkort finns du möjlighet att teckna försäkring mot självriskkostnader hos ett extern försäkringsbolag.

Exempelvis RentalCover.com — Save On Your Rental Car Insurance — RentalCover

Kostar ca 40 euro för en vecka.

Det finns även bolag som erbjuder årliga försäkringar. Hyr man ofta bil utomlands kan det alternativet bli betydligt billigare i jämförelse med att teckna försäkring styckvis.

Hyra bil som privatperson utomlands är ju frustrerande och i slutänden betydligt dyrare än vid första anblick.

Innom EU borde det lagstadgas om enkel översyn av självriskkostnader samt kostnader för att ta bort den redan vid bokningstillfället. Att behöva försäkra sig mot självriskkostnader som i sig är en del av en försäkring är ett sjukt system.

En sak till, icke att förglömma ett fysiskt kreditkort när man åker till bananrepubliker som tex Spanien. Det är inte alltid man kan blippa…

Jag har erfarenhet från Santander och Norwegian självriskeliminering. Fick pengar snabbt, mindre än 5 dagar.

Problemet med självrisk eliminering är ju skada glas och däck mm. Har läst finstilta och har själv Coop Mastercard som eliminerar självrisk dock inte ovanstående. Är tveksam om ens American Express dyrare kort täcker, de som skall ha bäst reseförsäkring av alla?

Har ni exempel på försäkring som täcker detta förutom hos hyrbils företag? Har alltid betalat SjrE hos hyrbils företaget då jag inte tyckt det vara värt stressen för ett stenskott.

Kollar själv på hyrbil till sommarens resa (spanien). De kortförsäkringar jag hittat täcker/reducerar självrisken och reparationskostnaden. Det som blir billigast. Man måste täckna hyrfirmans försäkring, även glas och däck.

Bästa försäkringen jag hittat är via entercard. T ex. Remember card eller LO mervärde. Upp till 30000kr.

Men vi planerar att hyra 1 - 2 dagar. Hittade en hyrbilsfirma som erbjuder självriskeleminering, vägassistans, glas/däck. Allt skulle ingå :slightly_smiling_face: för 9 euro/dygn. Vi tar det istället för att behöva oroa oss. Hade vi hyrt längre hade det varit en annan sak.

När var du i Spanien senast? Betalningar har förändrats enormt under pandemin. I min lilla småstad i Katalonien så är det bara någon enstaka bar som inte tar kort med blipp numera, även för småbelopp.

Men det kan ändå vara bra att ta med sig fysiskt kort just för biluthyrningen.

1 gillning

Precis när pandemin var “slut” och munskydd skulle användas när man gick inne på restaurangerna men inte när man åt…

Mycket möjligt att det hänt mycket ytterligare. Jag blev superförvånad att uthyraren inte körde med blipp och det blev svinjobbigt och ännu dyrare vilket gör att jag alltid kommer ta med mig fysiskt kort när jag åker utomlands :wink:

Jo, det finns ju beloppsbegränsningar på blippköp utan kod. Kan ju finnas sådana gränser som tvingar fram fysisk chipavläsning också. Alltid bra att ha med ett kort.

Läste för några år sedan hos Motormännen, tror jag, att det fanns statistik på att när folk inte köpte självriskeliminering ansåg hyrbolaget oftare att skada hade skett än när folk hade tecknat självriskförsäkring. Antagligen för att folk då ändå har betalat när de tecknat självriskeliminering.

Och hade folk egna självriskeliminering via sitt kort kom skadan som ett brev posten, eftersom hyresbolaget då ändå får sina pengar när kunden först måste betala självrisken själv, för att sedan hoppas på att kortets försäkringsbolag tar på sig kostnaden.

Allt eftersom folk som bland annat deltagare i tråden har börjat bli varse om de sjuka försäkringspriserna så har vissa hyrbilsbolag anpassat sina försäkringar utefter kreditkortens maxgränser.
Tittade nyligen på hyrbilar i Munchen och Zurich. Vissa av bolagen har självrisk på 20-30 tusen om man inte tar deras försäkringar. Då täcker de flesta kreditkorten inte självriskelimineringen och man tvingas in i deras sinnesjuka försäkringar ändå.

Riktigt skitupplägg i hyrbilsbranschen utomlands…

1 gillning

Har någon erfarenheter med upplägget via M Sverige? Där ingår ju någon sån försäkring och årsavgiften är inte så högt?