Skaffa sommarbil eller långtidshyra

Varje sommar reser jag, min sambo och katt upp till släkten i norr. Väl där uppe är behovet av bil stort. Det att ta sig fram kollektivt, dock väldigt begränsat med alternativ och tider. I övrigt har vi lågt behov då vi bor i centralt i Göteborg. Där hyr vi bil med Kinto Share ett par timmar om ett behov uppstår. Har tidigare ägt bil och landade i att sälja då den kostade mer än vad den smakade över ett helår.

Men tanken på att skaffa en ”sommarbil” dyker ofta upp så här när våren ligger runt hörnet. En hyrbil en månad under högsäsongen, exklusive drivmedel, skulle sannolikt landa norr om 13 000.

Min naiva (och garanterat inte unika) tanke är att istället köpa en bil i juni, som gör jobbet och som kan säljas igen mot hösten för att slippa mer ägande/parkering/försäkring än nödvändigt. Om det så blir skroten så har vi i alla fall haft bil under hela våren/sommaren/hösten.

Det hade varit intressant med er input och erfarenheter kring den här approachen till temporärt bilägande.

Finns ju klara risker med att köpa en bil och bara äga en kort period. Köper du en dyrare bil riskerar du att värdeminskningen blir högre än 13k. Köper du en skrothög riskerar du att bli stående, mitt i sommarsemestern, med en icke fungerande bil.

2 gillningar

Jag har inga bra svar på din fråga, men grubblar själv på samma fråga. Ofta vill vi själva ha bil iaf ett par månader under sommaren.

Kanske någon korttidsleasing? Hyra privat eller semi-privat? Jag har inte kollat närmare på alternativen på länge. De senaste 2 åren har vi hyrt av bekanta - dessa bekanta har 2 bilar men just på sommaren har de inte behov av 2 bilar så vi har lyckats hyra den ena under ca 2 månader - win win har det känts som.

Men det skulle kännas bättre med något långsiktigt, eller iaf för oss med en bra plan B för kommande sommar.

1 gillning

Detta låter ju som ett lågrisk-alternativ för er. Andra märken finns

4 gillningar

Det har ju tidigare funnits bilprenumerationstjänster som iMove och Aimo Subscription som hade passat er perfekt men det verkar som att den branschen har lite problem nu. Aimo har precis annonserat att de lägger ner och iMove har inga tillgängliga bilar vad jag kan se. Detta är tråkigt.

Hade en VW via iMove 2022 och det var jättesmidigt då.

2 gillningar

Skulle vilja puffa upp den här tråden. Behöver också hitta en klok lösning. Har möjligen @Skogstomten något råd?

1 gillning

Brukar förorda hyrlösningar vid temporärt behov.

Bakgrunden är att det är stora ”reparationsrisker” som snabbt förstör en kalkyl med kort ägandehorisont OM något händer.

Dessutom har vi bilhandlarna ”marginal” som också sabbar kalkylen på kort sikt om de blir inblandade, så därför är det i princip privatköp/försäljning som gäller.

Undantaget är specialfall eller att man är väldigt insatt i marknaden och kan slå till snabbt på felprissatta bilar.

3 gillningar

Kinto plus så får du 2500/v plus 500/mån och 2kr/km, annars rent a wreck kanske är något? Såg en helt ok bil för 9k i juli.

2 gillningar

Kinto share har jag övervägt men 2kr per km drar upp kostnaden om man ska ut och resa långt. Kinto flex har bara antingen 1 månad eller 3 månader. Rent a wreck ska jag kolla!!

1 gillning

Hyre är bra också, där betalar man bensin istället @simino

2 gillningar

Tack för tipsen! Vi landade i att prova att hyra en bil denna sommar. Jag fick en enligt mig bra deal hos ett hyrbolag på en halvstor kombi (bensin). Hyresperioden är 31 dagar och priset strax under 8000 kr. Anledningen till det lägre priset är att jag inte tecknar självriskreducering direkt via hyrbolaget, utan har tecknat en separat försäkring för detta via mitt kreditkort hos Bank Norwegian (som jag förövrigt enbart använder för just hyrbilar). Får se hur smidigt det går och vad det landar på efter drivmedel och övriga eventuella kostnader som kan titta fram.

2 gillningar

@fisk1

Var var det för biluthyrare som ni hittade?

Det låter intressant.

1 gillning

Kan man göra likadant på semestern utomlands? Brukar lägga till så jag har 0kr i självrisk om jag har bil i europa.

1 gillning

Om man har en stor hemförsäkring så ingår ofta självriskreducering på bilhyra.

3 gillningar

MABI hyrbilar.

1 gillning

Syftar du här på bilhyra utomlands? IF täcker självrisk vid bilhyra utomlands i sin stora försäkring, precis som du nämner :+1: . Däremot verkar de inte täcka inrikes. Därför har jag lagt till en extra försäkring via kreditkortet som jag bokar bilarna med (349 kr/år och täcker upp till 40 000 kr per tillfälle).

1 gillning

Nja, det skulle jag inte hålla med om generellt.

Går man däremot med i t ex M-Sveriges (fd Motormännens riksförbund). Kostar 699kr/år och täcker alla i hushållet/familjen även om man är på olika resor samtidigt. Då täcker de självrisk/reparation på hyrda fordon hos auktoriserade uthyrare (även MC, båt, moped, husbil utöver bil) med upp till 30000kr. Blir ofta betydligt billigare sätt än att betala självriskeliminering/dag om/när man hyr t ex en bil en vecka eller längre.

Här kan man läsa mer M-Sverige

Vilket kreditkort är det du har?

1 gillning

Jag har Bank Norwegians kort. Deras självriskförsäkring är ett samarbete med Moderna försäkringar (nu mer sammanslagna med Trygg Hansa tror jag). Hur smidigt ett eventuellt ärende skulle gå återstår att se. Det kan ju innebära väldigt mycket stök och administration när olyckan väl är framme. Men jag litar någonstans på processen.

Med Kinto Share i stan så lägger jag dock alltid på deras självriskeliminering nu mer, det handlar i regel om 15-50 kr extra per tillfälle. Eftersom bilarna hyrs ut i stor frekvens, ofta flera gånger per dag, är lätt att råka bli anklagad för en skada som någon tidigare hyrestagare orsakat. Kinto undersöker sannolikt inte bilarna efter varje uthyrning.

Det har skett vid ett par tillfällen för mig, som tur var dokumenterar jag bilar noga innan avfärd och kunde visa på video och foto att skadan uppstod innan min hyresperiod. Just med Kinto är det enligt mig därför mer värt att lägga på lite extra och slippa huvudvärken och all extra dokumentation innan avfärd. Men för längre turer via Hertz, Avis, Europcar osv kör jag på kreditkortets tilläggsförsäkring enbart.

Peugeot har korttidsleasing på 3 månader för 6999kr per månad.

Se här:
https://www.peugeot.se/kop/finansiering/privatleasing/korttidsleasing.html

Korttidsleasing:

• Månadskostnad: 6.999 kr/mån.
  • Inget bindande bilägande.
  • 3 månaders löptid.
  • 500 mil att köra under hela perioden.
  • Försäkring och service ingår.
  • Ingen fordonskatt.
  • Smidig retur av bilen efter 3 månader.

Det är 3008 och 5008 så rymliga bilar dessutom,

3 gillningar