Långtidshyra bil?

Erbjudande

hej ny på forumet och mitt första inlägg. Jag har länge följt detta forum och @skogstomten alla kloka inlägg och intervjuer om att det inte går lomma under 4000kr i månaden.

jag har själv gjort in egen uppföljning på egen elbil 2019 Kia e-niro med 11000 mil.

Med inbyte på 150 tkr har den kostat mig 5700 per månad så när jag nu snubblar över en kampanj från Holmgrens bil att hyra en mg fyra eller en mg fem för 3995 kr i månaden inklusive precis allt skatt försäkring däckskifte. Enda orosmolnet jag har är att självrisken per skada är 9000 kr. Men med rätt kreditkort så går det att runda genom att betala sin månadshyra med det så ingår oftast självriskreducering på många kreditkort. Detta känns för bra för att vara sant eller är det något jag missar? Jag kan hyra den minst sex månader och som längst tolv månader bör jag inte slå till?

Är du utan bil nu alltså? Eller är frågan om du ska sälja din E-niro för att kortidslease en MG? Om du vill ha en ok bil under kortare period ser det ju ut som en ok deal. MG är väl inte de mest spännande bilarna men som transportmedel från a till b kommer det funka. Har du kvar din E-niro känns det enklare att i stället köra den 6-12 månader till.

Tack för inputen ECB. Jag har kvar min e-Niro. Kanske gör jag ett förhastat beslut som säljer min e-Niro. Tack vare befintlig nybilsgaranti så har den räddat min privatekonomi. Den har varit långt ifrån felfri. Närmaste verkstad är katastrofalt. Usel bästa Verkstad ligger sju mil härifrån. Det är fantastiska och det är hos dem. Jag servar och reparerar. Men avståndet gör vardagspusslet. Lite jobbigt.

Min fru har tjänstebil och jag behöver egentligen bara min Eniro till och från jobbet ca sex mil per dag. Leasing på tre år. Känns läskigt långt. Det som lockade mig med denna deal är just den korta avtalstiden i kombination med generöst tilltagna mil 300 mil i månaden är detta fallet

Jag värderar ju också säkerhet högt. Därför går små bilar bort likt exempelvis Renault 5som är väldigt attraktiv i sitt leasing erbjudande.

Alternativt köpa en skrothög på chans. Men då kommer bränsleförbrukningen äta upp vinsten av låg värdeminskning på en gammal bil som måste vara stor pga säkerheten

Det du behöver väga in är väl vad du gör efter de 6-12 månaderna. Situationen du är i nu är att du äger en bil och har alla möjligheter att scanna marknaden efter de bästa dealarna för att göra dig av med din ägda bil när du tycker att du hittat rätt. Hyr du en bil i 6-12 månader är du vid nästa byte i behov att det ska finnas en ny bil vid en viss given tidpunkt. Vilket har potential att bli dyrt. Men om du är ute efter att fylla ett glapp på 6-12 månader mellan två ägda bilar kan det väl fungera, alternativt om du har möjlighet att klara dig utan bil under en kortare period.

När det gäller hyra/privatleasing så passar det vissa och inte andra. Dessutom är väl hyresnivåerna beroende av vad dom händer med räntan så man vill ju inte bli överaskad av räntehöjningar under avtalstiden

För nån som prioriterar att ha nya bilar, är väldigt disciplinerad när det gäller att hålla en bestämd körsträcka/år och är exemplarisk duktig och försiktig förare att han/hon inte orsakar något extra slitage/skador under hyrestiden så kan det vara ett mycket bra alternativ att hyra/privatleasa.