Pendlingsbil under begränsad tid

Hej forumet!

Kommer inom kort behöva skaffa en andrabil för jobbpendling under kortare period, 9-12 månader, och skulle behöva behöva tips på kampanjer för korttidsleasing, alternativt idéer på hur jag kan komma undan med driftsäkert alternativ till så lågt pris som möjligt för nämnd period.

• 9-12 månader
  • ca 130 mil per månad
  • Plats för två medellånga människor.
  • Har laddare hemma så gärna elbil men ej nödvändigt.
  • Bilen behöver ha en reell räckvidd på minst 15 mil.

Någon klok här som har bra idéer?

Lockas något av denna kampanj hos Gomore:

…med mycket förmånligt månadspris inkl typ allt. Dock 24 månader vilket innebär att bilen behöver hyras ut för att det ska bära sig. Värt ett försök eller finns bättre lösningar?

//John

Köp en begagnad bil

1 gillning

Jag hade köpt en begagnad bil som är servad och bessad för typ 20-40tusen sedan bara kört.

1 gillning

Du kan få lite svårt att få ut 15 mil räckvidd ur en begagnad Nissan Leaf 40 KWH på vintern. Tror att det var någon på forumet som hade en bekant som fick runt 12 mil men det beror givetvis lite på din körstil, typ av väg och hur kallt vinter är där du bor.

1 gillning

Jag har sett att det annonseras ut en del överlåtelser av privatleasingbilar på tex blocket med 1-2år kvar på perioden. Kanske går att hitta det du söker den vägen?

1 gillning

Ja jag har funderat på en mindre bil med 8-10 år som har tappat mycket av sitt värde. Vill helst slippa äga men är ju mer flexibelt.

Har du tittat på abonnemangen för en Lynk n Co? Detaljerad information om vårt bilabonnemang | Lynk & Co

Förvisso dubbelt så dyrt som Nissan-kampanjen du länkade men verkar vara ganska flexibelt avtal.

1 gillning

I en podd jag lyssnade på marknadsförde de Imove, Jag har ingen aning om de är prisvärda, men vad jag förstår så kan man prenumerera/leasa på 12 månader tex. Kan ju vara värt att kolla upp.

2 gillningar

Skånskt klimat borde ge lite säkerhetmarginal, men bra info.

Först och främst skulle jag inte binda mig till ett 24-månadersavtal om du endast kommer att ha behov av bil i 9-12 månader.
Peugeot, Opel och Citroën erbjuder korttidsleasing med en löptid på 3-4 månader för 6500 kr/månad där skatt, försäkring, service samt 500 mil ingår. Vill du komma undan lite billigare har Peugeot en modell med manuell växellåda för 5500 kr/månad.

Annars kan även Imove vara värt att kika på, som en användare ovan föreslog.

1 gillning

Tänk at Nissan Leaf Accenta 40 kw kan köras kanske max 15 mil under vinter och den har Chadeamo kontakt för snabbladning(som är mycket begränsad i Sverige)

Varför inte köpa en mindre dieselbil, typ en 2019 års modell med runt 7000 mil på mätaren? Tillräckligt ny för att vara hyggligt strulfri, ingen malusskatt, värsta värdefallet avklarat och inget större tapp på bara 12 månader.

Tänk BMW 120d, VW Golf eller liknande.

1 gillning

Jag sitter i samma situation och byter jobb snart, så jag vet inte riktigt hur mina pendlingsmönster kommer att se ut. Det billigaste alternativet jag har hittat är iMove.se, totalt under 5000 kr per månad. En stor fördel för mig är att det inte finns någon milbegränsning, vilket ger mig flexibilitet. Dessutom, om laddningen kostar under 3 sek/kWh, blir det ‘bara’ 6 sek per mil.

1 gillning