Hej, long time lurker här men nu blev det dags att skapa ett konto och göra ett inlägg
Jag har en tjänst sedan ca 1 år tillbaka där jag kan välja mellan förmånsbil eller extra lön varje månad. Har hittills kört med privat bil (leasad Kia E-niro) i tjänsten och tycker det funkar alldeles utmärkt. Leasingen går dock ut till sommaren och är VÄLDIGT kluven hur jag ska göra, framförallt för att alla andra på företaget kör förmånsbil, därför söker jag nu lite råd här
Jag får som sagt extra lön, ca 7500, varje månad oavsett hur lite eller mycket jag kör, samt 25kr/mil i ersättning. Lön på 44000 så hamnar precis på brytgränsen tillsammans med extralönen + lite mer tjänstepension. E-niron jag har idag kostar mig ca 5000kr/månad + vinterdäck som jag köpt bredvid.
Förutsättningar:
Bor i villa med laddbox så inga problem med laddning.
Kör 2000 mil per år varav 1000 i tjänsten
Ett barn på 2 år så lite större bil behövs
Helst elbil
Vad tycker ni, ska jag försöka hitta något nytt leasingerbjudande, köpa loss e-niron, köpa annan begagnad bil eller helt enkelt ta en förmånsbil? Ge mig gärna tips på bilar och/eller leasingerbjudanden
Om man räknar på det. Om du skulle välja att ta en förmånsbil i stället förutsätter jag att du förlorar bilersättningen och enbart får ett förmånsvärde (inget netto eller bruttolöneavdrag för bilen).
Milersättning är 25 kr skattefritt idag för privat bil. För eldriven förmånsbil är det 9,5 kr. Bränslet betalar du förmodligen själv även med förmånsbil.
7500 mindre i lön kostar dig efter skatt (30%) 5250 kr.
Milersättningen 15,5 mindre per mil = Snitt 1300 mindre per månad
Förmånsvärdet blir kanske 5500 kr per månad = 1650 kr efter skatt (30%)
Totalen blir -5250-1300-1650=8200 kr kommer det kosta dig att välja en förmånsbil.
Om kostnaden för att hålla en bil privat är mindre tjänar du på det. Känns som att du kan finansiera en begagnad E-niro för det, skaffar du en värre elbil blir skillnaden mindre.
Du bör också räkna in vad du förlorar i pension på att gå till förmånsbil, om det är 4,5% i pensionsinbetalning på din lönenivå blir det drygt 300 kr.
Precis, ersättningen försvinner och jag skattar på förmånsvärdet, inga andra avdrag.
Tack för uträkningen, blir tydligt att det är mycket pengar som kommer gå förlorade om jag väljer förmånsbil. Dessutom har jag ITP1 så allt över typ 46000 eller vad det är så blir ju 30% inbetalt till tjänstepension.
Ska försöka hitta några bra leasingerbjudanden nu under våren, tycker det har varit smidigt och relativt billigt. Alternativt köpa ut E-niron, men är inte så sugen att ta lån (utökat bolån ej möjligt) eller sälja aktier/fonder pga det.
Jag kan få förmånsbil till 10 prisbasbelopp med endast vad förmånsvärde är som dras på bruttolön. Ca 588k
Den bilen jag villhöver ligger på 750k.
Det kan jag välja men måste då få ett bruttolöneavdrag på det överskjutande. Dvs ca 160k
Antar då att det är 160k/3år/12mån= ca 4500kr/mån dras på bruttolön utöver vad förmånsvärdet är som redan dras. Bara antar att det är på 3år en leasing är.