Skaffa sommarbil eller långtidshyra

Tack. Bra tips!

1 gillning

Kan man hitta en sommarbil billigare än 7000 per månad? Det behöver inte vara någon speciell modell, särskilt rymlig eller så.

1 gillning

Här finns det för 6499kr.

Vill du komma under 5000 så är det 6-12 månaders avtal som gäller,

Edit: Holmgrens bil har MG4 för 4990kr/månad men det framgår inte tydligt ifall det gäller vid endast 3 månader. Kollade mot ChatGPT och enligt den ska det funka med 3 månader.

3 gillningar

Verkade dock som om de inte tillåter att man åker utomlands med den. Lite märkligt.

1 gillning

Varit i kontakt med dem och de är väldigt märkliga. Sa att de inte tecknat avtal förrän en månad innan start, men ändå var de fullbokade?

Dessutom höjde de priserna 3ggr under tiden som vi var i kontakt med dem.

Känns som en firma som lanserat detta som nytt affärsben utan att ha någon intern infrastruktur för att hantera det. Samt att de underskattade efterfrågan och därför höjer priser lite godtyckligt för att testa elasticiteten. Känns inte seriöst.

Verkar ju vara en svajig affärsmodell överlag i och med att både Aimo och M som vi tidigare använt har stängt ner.

Vi lutar åt att istället testa en 12/18m leasing av begagnad bil istället. När det bara diffar 20k mellan bil 3m och bil 12m känns det svårt att motivera hyrbil.

2 gillningar

Tack för din input. Då ska jag hålla mig på armlängds avstånd från det stället.

Jag har ingen erfarenhet av privatleasing så är nyfiken på vad mer som ofta tillkommer utöver det lockande månadspriset. Om vi tar Peugeot som exempel här som har från 3999 kr/mån i 12 månader. Det jag kan räkna på är boendeparkering på ca 700 i månaden och drivmedel, spolarvätska, biltvätt, tullar etc. Är det mer som jag missar? Förutsatt att 1000 mil hålls under leasingperioden.

Om det inte ingår, så brukar vinterdäck tillkomma som en extra kostnad från leasingbolaget, alternativt att du får lösa egna.

Plus försäkring (om det inte ingår) och skatt.

1 gillning

För mycket meck och faktiska risker med att köpa bil innan sommaren och sen sälja efter semestern. Risker att försäljning av bilen drar ut på tiden, värdeminskning, brytpunkt för besiktning, teckna av och på försäkringar osv.

Mina tips är istället av karaktären många bäckar små: Bank Norwegian-kortet med självrisktillägg för hyrbil 350kr/år så slipper du det tillägget hos biluthyrarna på några tusen. Sen hyra via ICA, Coop eller SAS medlemsportaler för 10-20% rabatt.

Önskar er en härlig semester!

1 gillning

Finns det en separat försäkring att teckna som rekommenderas eller är det kreditkort med försäkring som gäller? De flesta verkar endast täcka 10k, räcker det?

1 gillning