Hyra bil i Italien

Tack för hjälpen allihopa, uppskattar verkligen ert engagemang!

Har lusläst Remember:s villkor och det är som @anon37008194 nämner om jag har förstått det rätt. Bilarna jag har kollat har en självrisk på strax under 14k vilket bör täcka med kreditkorten. Uthyrarens-självrisk kosta drygt 100kr om dagen, inte alls farligt men kanske onödigt. Blir att ändå att jag väljer deras självrisk för att slippa ha dem på mig som hyenor ;). Tar nog alldeles för mycket energi om olyckan inträffar. Har man deras försäkring så kommer dem mot all förmodan inte bry sig.

Blir typ likadant för oss. Är också inne på att hyra en så liten bil som möjligt. Verkar vara vettigt pris du har fått. Hur var det att bila med den bilen och hur många mil körde ni? Vi kör Milano sen lite väst, öst och avslutar i Rom. Vore trevligt även med Neapel men blir nog lite stressigt så vi får tyvärr skippa.

Grejen när du hyr från en sådan förmedlare som Rentalcars är att försäkringen är hos ett annat försäkringsbolag. Vid en skada kommer du att få betala till hyrbilsföretaget och sedan skicka ett anspråk till ett försäkringsbolag och hoppas att det funkar. Alltså precis som att du tar det på kortförsäkringen. Hyr du direkt av hyrbilsföretaget och tar deras försäkring så fixar dom allt.

1 gillning

Vi körde Rom-Sorrento-Rom kan man säga i stora drag, men inte raka vägen och stop på vägen, bl.a. Neapel, som jag förövrigt rekomenderar starkt.

Man ska ha liten bil, just 500 Cab har lite liten bagage men det funkade för oss två, fick fälla sätet lite med en L resväska. En vanlig 500 eller panda borde inte vara några problem med utrymme för 2.

Ursäkta sen återkoppling.

Du har helt rätt. Har pratat med ERV och de delar samma bild. Dock behöver jag teckna ett försäkring för rutor, däck och stenskott då kreditkortet har ett krav att en sådan försäkring finns och i det fallet finns inte detta med i hyrningen, därav är jag beroende av att köpa den billigare försäkring för ovanstående.

Låter trevligt. Vi komma hålla oss på den norra sidan men kan tänka mig hur vackert det är på den södra sidan.

Hyrde bil från Hertz, lite billigare än den du rekommenderade sen känns Hertz lite tryggare än dem andra billigare uthyrningsfirmor.

Tack för hjälpen :slight_smile:

1 gillning

En kort återkoppling från vår resa. Nyligen hemkommen från Italien och det gick fantastisk bra. Lite mer än två veckor och ca 170mil. Vi bilade i norra Italien.

Italiens trafik är fantastik, inget att vara orolig för och hyrningen från Hertz lika väl.

Summa summarum en underbar resa med massa god mat, mycket sevärdheter och goda upplevelsen.

7 gillningar

Skönt att höra!
Jag glömde att följa utvecklingen i tråden efter senast jag kikade in här men det blev Hertz även för oss i slutänden. Det var lite finstilt skit som inte riktigt framgick innan man var fördigbokad, men hade vi velat så är det ändå fri avbokning. Vi vet också precis vad det kommer kosta så inga extras vid uthämtningen som verkar vara vanligt hos mer lokala uthyrare enligt recensioner.

Vi åker en bit in i juli så får väl återkomma efter det med rapport. Men priset blev 6900kr för en golf-klass i 14 dagar inkl fria mil.

Hyrt bil ett par gånger i Brindisi. Rena minfältet gällande vilket bolag man väljer.

Avis och Hertz har alltid gått bra.

Övriga bolag har alltid krånglat med sista-minuten-försäkring som inte framgick av avtalet på nätet eller skador vid återlämning (trots att jag ej haft incidenter). Alla gånger utom en har jag lyckats “tala” mig ur deras krav. Det tar dock mycket energi - de vet dessutom att man har en avgång att passa.

Den gången jag vara tvungen att betala skada, var att de påstod att man inte längre kunde låsa med den fysiska nyckeln. Jag och alla andra(?) använder givetvis fjärren att låsa/låsa upp en modern bil, så det var inget jag själv hade använt eller testat att det fungerade innan hyrning.

Så tips, testa att det går att låsa bilen med nyckeln, även om du avser att använda fjärren.