En sak som vi missade i bilavsnitten för några veckor sedan var alternativet “inte ha bil” samt bildelningsperspektivet (där man faktiskt kan tjäna en extrainkomst på att hyra ut sin bil).
Imorgon gör vi en intervju med Nora från GoMore som är en av de större aktörerna på miljösmart bildelning. Är det något specifikt vi ska ta upp med henne?
Roligt! Har dokumenterat min korta erfarenhet som bilägare på GoMore här. Jag kan tillägga att jag gjort ytterligare några uthyrningar vid det här laget och det har fortsatt gått mycket bra!
Precis som jag nämnt tidigare så är de nya människorna man får lära känna lika roligt som de intjänade pengarna, och det är ett högt betyg från en introvert Har bara haft trevliga erfarenheter såhär långt.
Frågor från mig:
1. Vem är den typiska kunden/bilägaren? Om det nu finns statistik eller en generell uppfattning om det?
Anekdotiskt har jag märkt att majoriteten av kunderna här i Linköping varit studenter. Kanske inte helt otippat här men ser det likadant ut i övriga städer?
2. Hur ser marknadsföringen av GoMore ut idag och är det något som ni har för avsikt att investera mer i?
Själv har jag så vitt jag vet knappt exponerats för någon marknadsföring från GoMore alls och hade sannolikt börjat tidigare om jag hade fått idén planterad i huvudet lite tidigare!
3. Har det varit svårare för GoMore att växa i Sverige/Norge kontra ursprungslandet Danmark? I så fall varför?
4. Hur sätts de rekommenderade prisintervallen för bilägarna?
Har själv haft stor framång med högre priser än det rekommenderade genom att analysera utbud och efterfrågan. Det verkar enligt min erfarenhet som man kan konkurrera bäst med tillgänglighet (Snabb svarstid) och flexibilitet ändå.
Jag undrar om det finns vettiga bildelningsalternativ för den som reser längre sträckor april-sept?
Vi har sommarstuga som vi åker till under den varmare delen av året på helger och under semestern. När jag räknade för några år sedan blev det på tok för dyrt så fort vi skulle resa över 5mil t/r. Det kanske har ändrats?
Det krävs tillstånd av Transportstyrelsen för att hyra ut bil yrkesmässigt. Var går den gränsen? Är det inte yrkesmässigt att göra det regelbundet mot betalning?
Jag hyrde ut via GoMore 2020 och det funkade bra och jag var nöjd. Det täckte mina kostnader för parkering, försäkring och bränsle för mitt egna körande. Kändes bra att bilen användes och inte bara stod parkerad och tickade pengar.
Sista gången jag hyrde ut fick jag tillbaka bilen med ett antal varningslampor som blinkade och en hyrare som bestämt hävdade att de blinkade när hen plockade ut bilen. Det blev en väldigt obekväm stund på parkeringsplatsen. Det slutade med att jag fick ta på mig kostnaderna (6000 kr plus all tid det tar att ta sig till verkstaden) då det inte gick att bevisa när felet uppstod och orsaken till det.
Min fråga till GoMore är de om de utvecklat sin tjänst för de som hyr ut sin bil. Jag kände att jag behövde mer stöd av dem när något går fel. Som jag fattar det tar gomores försäkring inga maskinfel vilket för mig blev dumt då jag hyrde ut en fungerande bil och fick tillbaka en icke fungerande bil.
Vet inte om det var GoMore eller den andra appen jag testade när jag tänkte hyra ut min lilla och äldre bil. Men de hade ålderstak för att kunna använda nyckelfri tillgång och andra saker. Har Nissan Micra 2004 i väldigt fint skick. Ser hyfsat modern ut, åker till landet i den och faktiskt lastat innerdörrar och en massa annat i den. Men visst, den är ju inte den mest superbekväma för långresor och vill man handla på Ikea hyr man nog något större direkt. Men för utflykter är den perfekt.
Vi hade bildelning (sunfleet) tidigare, men när vi köpte hus var det långt (ej gångstånd/10+ min med buss) till närmaste plats att hämta upp bilen. Samtidigt höjdes priserna och vi hade fått barn vilket gjorde att vi köpte bil istället. Finns det någon plan för att göra bilarna mer tillgängliga även för villaägare?
Två frågor som uppstod när jag lyssnade på avsnittet;
Det står i vårt kontrakt (företagsleasing, Dnb) att vi inte får hyra ut bilen finns det något sätt att kringgå det?
Och två hur gör man med biltullar (Stockholm), lägga det på separat eller som en fast inkluderad kostnad? När jag kör till jobbet kör igenom två tullar enkel väg= 90kr.
Om det står i kontraktet att du inte får hyra ut så är nog tanken att du inte ska hyra ut bilen. Slitage mm blir mycket högre än vad leasingfirman räknat på. Köp en bil istället och hyr ut den.
Jag rekommenderar dig som vill hyra ut en företagsägd/leasad bil att generellt höra med dig leasingbolag hur de ställer sig till uthyrning men om det står utskrivet i villkoren bör du utgå från den information för att inte stöta på tråkigheter vid ett eventuellt försäkringsärende eller liknande. Om bilen är företagsägd täcker din egna försäkring under uthyrning och vi tar 10% istället för 20% av hyrespriset eftersom vår försäkring inte täcker här. Därför är det viktigt för både din och hyrestagarens skull att du har koll på att din försäkring täcker under uthyrning och att den är likvärdig med vår uthyrningsförsäkring. Vi på GoMore kan hjälpa dig som företagsbilägare att inhämta eventuell självriskkostnad från hyrestagaren om skada skulle uppstå (upptill 7500kr som är vår högst självrisknivå)
Alla typer av extrakostnader som uppstått under uthyrningen (trängselskatt, parkeringsböter, broavgifter osv) ansvarar hyrestagaren för. Man kan smidigt lägga till detta i hyreskontraktet vid återlämning av bil så debiteras summan automatiskt. Alternativt be hyrestagaren swisha eller maila in kostnaden till vår support så hjälper vi dig att debitera hyrestagaren på det registrerade betalkortet.
Som jag förstår det med Snappcar så ska man som uthyrare gå igenom bilen med den som hyr vid utlämningstillfället och bekräfta att allt är ok med den. Det kanske främst avser repor, bucklor och sådant men borde väl även täcka in maskinfel.
Jag har även haft problem med bedragare som försökt boka min bil. Som jag förstått det efter kontakt med Snappcar har de en manuell kontroll som fångar uppenbara bedragare. Dock har bedragarna en modell där de skapar konton typ mitt i natten eller på andra tider när Snappcars personal inte jobbar. Det finns ingen begränsning för att ha blivit kollad innan man bokar bil. Att ha en sådan begränsning skulle sannolikt ha en “avtändande” effekt på nya kunder. Om jag vill undvika bedragare bör jag alltså undvika konton som är nystartade. Detta är min fria tolkning av den information jag fick av dem. Det var ett tag sedan nu så det kan ha hänt saker.
I ett av fallen med bedragare fick jag ett upprört mejl på engelska från den som ville hyra där han påstod att han akut behövde bilen för att åka till jobbet i Stockholms innerstad. Detta var på en söndag morgon och det går smidig tunnelbana direkt både från min och hyrestagarens adress direkt in till stan. Det hela var lite för dumt. Snappcars kundtjänst bekräftade att detta handlade om en bedragare och även vid ett annat tillfälle hände samma sak, dock utan ett sådant avslöjande mejl.