Hyra ut sin egen bil privat

Min lilla SkodaFabia från 2010 står mest stilla, snittar drygt 500mil per år.
Vore bra om den rörde på sig mer och om det kändes mer ekonomiskt försvarbart att ha kvar den än för just friheten med den.
Bor i en brf med drygt 100 lgh och en fundering väcktes om att hyra ut bilen begränsat för just mina grannar (varav en hel del studenter) , som ett alternativ till att nyttja uthyrningsplattformar.
Behöver isåfall titta på hur man formulerar hyresavtal, vad min försäkring säger och vad som gäller skattemässigt.
Kanske det blir mer jobb/bekymmer än vad det är värt, men någon som gjort något liknande och har tips?

Hej!

Ska du göra det skulle jag rekommendera att göra det via en etablerad förmedlare, som GoMore. Att formulera egna avtal och försöka teckna försäkringar för sådant här känns som att gå över ån efter vatten. Jag har själv erfarenhet av det, fast med uthyrning mot alla på plattformen, då.

Min reflektion över det är att det gick väldigt bra. Jag hade aldrig en riktigt stökig uthyrning. Däremot är det ju en del tid och möda för pengarna om det är kortare uthyrningar. Så jag la av efter ett tag.

Ska man göra det långsiktigt bör man nog bo mer centralt än vad jag gör, och ha nyckelfritt uthyrningssystem. Där man inte lämnar över och tar emot bilen personligen.

3 gillningar

Det där låter rejält konstigt. Du kan hyra ut den på Gomore men utan direktbokning. Du kan alltså själv avslå bokningar från andra än grannar. Att hyra ut på annat sätt är direkt olämpligt.

Sant, det kan man göra. Men då kommer GoMore antagligen att ta bort annonsen så småningom.

De gillar inte att ha uthyrare som ofta nekar eller bara finns på pappret.

Jag har inte erfarenhet av Gomore men var medlem hos Snappcar. Om det är så att Gomore fungerar radikalt annorlunda än Snappcar så vore det väsentligt att lyfta fram.

Hos Snappcar fungerade det så att 90% av alla bilar var upplagda utan direktbokning. Det innebar att jag kunde prova att boka vilken bil som helst. I de flesta fall var det dock så att bilägaren behövde bilen själv den helgen, att bilägaren var bortrest etc. Det fanns inget sätt att ta reda på detta utan att provboka och få nej. Man kunde förstås skicka en mejlförfrågan innan som ett alternativ men innebörden var ju densamma.

10% av bilarna på Snappcar hade direktbokning och där byggde det på att bilägaren satt hemma hela dagarna och kunde ha bilen tillgänglig alla tider när den inte var bokad av någon annan.

Om man bor precis mitt i stan där efterfrågan är enorm blir det naturligtvis svårt att begränsa efterfrågan till de som bor i samma hus. Grannarna 100 meter bort kommer också att vilja boka. Bor man däremot i ett mer perifert läge är efterfrågan lägre och då blir inte det problemet så stort.

Om man aktivt marknadsför sin bil med lappar i tvättstugan etc. kan man skapa efterfrågan lokalt.

Snappcar är numera uppköpt av GoMore och jag vet att GoMore uttryckligen ogillar uthyrare med för låg andel godkända förfrågningar på tider som bilen är markerad som ”tillgänglig”.

Är man tvungen att ha uppdaterad kalender på Gomore? Det var just detta som var den centrala bristen på Snappcar. Nästan ingen hade uppdaterad kalender. Om allas kalendrar är uppdaterade och det är ett krav blir hela tjänsten en helt annorlunda grej.

Jag ser iofs ingen anledning att begära att uthyrningen ska begränsas till grannar. Det finns ingen logik i det.

Om man känner grannarna kan det finnas en logik i det, att man bara vill hyra ut till personer man känner.

Om man är rädd att bli av med bilen räcker det inte ens att bara hyra ut till dem man känner.

1 gillning

När tänker främst att man kanske inte vill att någon man inte känner ska köra eller åka i ens bil, det vill inte jag.