Hej forumet!
Jag har på sistone snöat in lite på att testa GoMore privatleasing under 12-24 månader för att se hur mycket det går att tjäna in via deras bildelningstjänst och hyra ut den till andra när vi inte använder.
Jag skulle vilja höra era tankar, erfarenheter och råd om det här kommer funka!
Låt mig börja med att ge er lite bakgrund:
-
Jag bor i centrala Stockholm på Södermalm. Lyckades nyligen på jobbet förhandla mig till, utöver löneförhöjning, att jag får lägga en transportrelaterad kostnad på bolaget, där jag föreslog Aimo Share Weekday pass (1500 kr/mån), där jag som prenumerationstagare får köra 2h på veckodagar med deras bilpool utan extra kostnader. Denna har jag hittills använt mycket för att köra till jobbet och i tjänsten då jag även har behov från och till, av att köra bil i min tjänst.
-
Dock ändrar Aimo Share nu tyvärr sitt erbjudande, där de helt tar bort Weekday Pass-tjänsten. Vilket om jag räknar på det troligen kommer öka mina kostnaderna för mitt bilkörande i praktiken med ca 300-400% om jag fortsätter som nu.
Därför kikar jag nu på att privatleasa en bil via GoMore med målsättningen att testa att ha den öppen för uthyrning rätt mycket, och att hyra ut till grannar på Södermalm i behov av bil. Här skriver ju GoMore att det går att tjäna 3000-7000 kr/månad. Just nu är jag och sambo inne på Kia E-Niro eller Hyundai Kona 12-24 mån (runt prisklass 5000/6000 kr/mån).
Ska vi vara ärliga med oss själva så hade jag och sambo klarat oss utan bil, där jag istället hyr bilpool på bolaget när jag behöver köra i tjänsten. Men eftersom jag är teknik/delningsnörd, så lockar det mycket att testa vad GoMore’s uthyrning kan ge tillbaka i kombo med ökad komfort såklart både privat och i jobbet.
Ett frågetecken är vad jag ska hitta på med dessa 1500 kr/mån som mitt jobb betalar för Aimo Share-tjänsten som nu utgår. Har en tanke om att detta kanske istället kan användas för att betala parkeringskostnader på mitt jobb eller hemma. Alternativet är väl att prata med chefen och försöka få till en leasing på bolaget istället (personalbil/förmånsbil), men vi vill nog inte binda oss så många månader (24-36) med bil till mitt företag, som det nog hade krävts. Att få till en leasing på bolaget kan dock bli svårt, då jag precis förhandlat till mig ovan nämnda kostnad på bolaget (1500kr/mån).
Några frågor:
– Om vi kör en 12 mån testperiod för att privatleasa E-Niro eller Kona med uthyrning till grannar. Tror ni att det kommer funka att spara in 3000-7000 kr/mån på uthyrningar, som GoMore skriver? Någon som har bra/dåliga erfarenheter av Gomore? Och bör vi välja annan bilmodell (tex. hybrid) för att maximera uthyrning på Södermalm?
– Vi förstår att valet att privatleasa bil troligtvis inte är det smartaste rent privatekonomiskt då vi ju kunde investerat de pengarna på börsen istället, men om vi lyckas hyra ut via GoMore minst 3000-4000 kr i månaden blir det snabbt ett ganska förmånligt upplägg. Vilka av er tycker att jag istället borde gå till chefen på jobbet och försöka hitta en lösning med företagsleasing?
– Finns det några smarta sätt att delfinansiera en företagsleasing, säg om bolaget jag jobbar på kan tänka sig betala halva summan av en leasingbil (ca 1500-2000 kr) och jag resten privat? Antar att det blir knepigt upplägg rent praktiskt. Alternativet för mig här är väl annars att betala bilkostnaderna själv via löneavdrag (personalbil) och leasing på bolaget, men då blir det väl annan leasingleverantör än GoMore, och inget test av att hyra ut till andra.