Hyra bil i USA - snåltips?

Ska roadtripa med familjen 17 dec - 5 jan i Kalifornien.
Ser alltid billigt ut till en början, sedan kommer erbjudanden om tilläggsförsäkringar.
Nån som vet vilka försäkringar man bör ha och vilka man ska skipa?

1 gillning

Min hemförsäkring (Folksam) har självriskreducering för hyrbil i Sverige och mitt Handelsbanken Allkort har samma fast för utomlands så tecknar aldrig hyrfirmans självriskreduceringar. Tänk på att du måste kunna täcka kostnaden för självrisken först till hyrfirman och sen får du tillbaka det i efterhand, så du behöver ha likvida medel/kreditkort för att täcka kostnaden ifall det händer något.

Tips är att hyra en Tesla om ni ska köra mycket. Soppan är billigare på andra sidan pölen men fortfarande inte billigare än el, så även om priset för Teslan är högre så bör ni spara in det på bränslekostnaderna.

2 gillningar

Vi har ett SAS Amex elite som har riktigt bra hyrbilsförsäkring även för amerikanska förhållanden. Kan t o m vara värt att teckna och ha bara några månader bara för det.

Gällande Tesla i USA, nja. Dyrt att hyra och beroende på plats kan laddning vara klurigt. Sämre än hemma skulle jag säga.

Jag brukar hyra med fri avbokning i god tid och sen kolla närmare inpå. Ibland kan man få schyssta rabatter via SAS eller annat flygbolag. Har bokat som billigast 8 dagar med en 7-sits premium-suv för 400$ i Washington DC, i våras. Ibland kostar det det dubbla eller trippla.

Jag har också fått helt andra upplevelser av skicket på bilarna och noggrannheten hos personalen på hyrbilsfirmorna. Ta inspektionsrapport på egen hand och kräv att de signerar. Fotodokumentera. Bilarna ser ofta ut som skit utanpå med massa repor etc.

1 gillning

Hyrde av Hertz för några år sedan när vi var i Florida. Fick då ganska bra rabatt genom Benify som skötte våra löneutbetalningar på jobbet. Tror det var 20%. I fall du skulle råka ha Benify. Fast jag tror man kan betala en mindre summa och ansluta sig helt privat annars.

1 gillning

Ett tips är att jämföra pris med vad du kan hitta i Getaround appen. Den är som airbnb fast för bilar, dvs man hyr en privatpersons bil genom appen. Har iofs bara testat en gång men det funkade väldigt bra och blev ca hälften så dyrt som via hyrbilsfirma.

1 gillning

Om man bokar från Sverige (EU) så ingår alltid försäkring i priset via bokningssajter.
Sen kan man givetvis teckna sig för ytterligare försäkringar men jag brukar aldrig göra det…

1 gillning

I Kalifornien kommer du inte ha några större problem med en Tesla och laddning.