Jag har i dagsläget ingen försäkring på nånting. Då jag undviker saker jag inte behöver riktig. Men jag ska vara utomlands i 40 dagar och det landet kräver intyg sjukförsäkring som man visar på flygplatsen. Det är ett land utanför Europa och EU så EU-kortet gäller inte.
Folksam och lF har en som heter förlängning av reseförsäkring men också vanlig reseförsäkring och sjukförsäkring i hemmet där ingår det sjukförsäkring såsom akutsjukvård osv om jag förstått rätt men sen finns det kreditkort med reseförsäkring där vissa av de har omfattande reseförsäkring där viss sjukförsäkring ingår.
Är det samma försäkring både det som finns på vanliga försäkring bolag och det som finns på kreditkort? Är det ens rätt försäkring jag sitter och kollar på?
Jag har ingen försäkring på nånting då jag äger inte nåt av de saker jag har. Därför tänkte jag om reseförsäkring eller den sjukvårdsförsäkring som länder utomlands begär så kan jag bara ansöka om ett kreditkort som har det istället för att teckna ett hemförsäkring som jag inte har behov av.
Samtidigt vill jag skaffa en kreditkort o använda det vid akut så därför om en kreditkort har sådan försäkring så kan jag skaffa det eller det kanske inte är samma försäkring ?
Det är åtminstone två saker du behöver från din reseförsäkring för att den ska fungera vid sjukdom: den behöver täcka akut vård i utlandet, och det behöver ingå sjuktransport hem. Sjukflyg kan kosta uppåt en miljon kronor annars. Kolla villkoren noga!
I en hemförsäkring brukar det också ingå ansvarsförsäkring vilket du kan ha nytta av ifall du blir stämd eller skadar någon annan.
Utan att vara helt säker, då det finns många alternativ så läs på noga eller hör av dej till ett lämpligt bolag och tala om vad du vill ha.
Personligen hade jag aldrig åkt iväg utan försäkring även om det inte hade krävts vid inresan.
Finns ju historier om såna som skadat sej som inte har råd att ta sej hem och med miljonbelopp att betala sjukvården i det besökta landet.
Åter till din fråga…
I min hemförsäkring så finns det en reseförsäkring, som kompletteras med mitt kreditkorts försäkring om jag betalt med det.
Kortets försäkring handlar då om bättre avbeställningsskydd samt borttappat bagage.
Lite smidigare hantering om man måste till läkare mm.
Så i ditt fall är det senare mindre viktigt och du borde klara dej långt med en renodlad reseförsäkring.
Det finns annat som också ingår i en hemförsäkring, bl.a. ansvarsförsäkring. Säg att du av misstag orsakar en brand i bostaden som en domstol anser du är skyldig till på grund av oaktsamhet. Då blir du skadeståndsskyldig och det kan röra sig om enorma belopp, belopp som en hemförsäkring hade betalat om du haft en. En hemförsäkring täcker även lånade saker. Kan bli rätt dålig stämning annars om du lånar något från en kompis som sen går sönder hemma hos dig.
Skaffa en hemförsäkring, du kan få en för 80 - 100 kr / mån om du väljer lägsta beloppet för lösöre. Att inte ha en hemförsäkring är definitionen av att vara dumsnål…
Drulleförsäkringen är något helt annat och det är ofta ett valfritt tillägg till hemförsäkringen, det är för att du själv ska få ersättning om du skadar eller förlorar lös egendom genom en plötslig och oförutsedd händelse. Ansvarsförsäkringen däremot gäller när du som privatperson krävs på skadestånd.
Det finns även mycket annat som ingår i en hemförsäkring. Alla vuxna ska ha en hemförsäkring oavsett om man äger några prylar som man vill försäkra.
En hemförsäkring täcker även ansvar och rättsskydd. Om någon stämmer dig pga något du oavsiktligt orsakat. Tillexempel du blir bländad av solen och tar ett steg ut i cykelgatan, en cyklist väjer ut i vägen och blir påkörd av en bil. Skador på bilen och cyklistens inkomsförlust livet ut plus smärtpengar då han blev invalid. Och rättskostnader för alla parter.
All pga av att du köpte falska solglasögon på ebay och inte har försäkring :).
Förutom det många andra nämnt så har även hemförsäkring ett överfallskydd. Jag fick 10k i ersättning efter varit med om ett rånförsök. Så skulle definitivt starkt rekommendera en hemförsäkring.
Jag har kikat på reseförsäkringarna för Komplett kreditkort och OKQ8 Visa. Båda verkar vara av typen “du får ersättning för vad resan har kostat dig, eller några tusenlappar om ditt bagage blir sent”. Båda verkar ha en olycksfallsförsäkring som betalar för medicinsk invaliditet, alltså att du får permanenta skador. Båda betalar också självrisk till din vanliga hemförsäkring.
Jag tycker inte att någon av de här två kreditkorten har en reseförsäkring som är tillräckligt bra för att kunna ersätta en hemförsäkring. Några av anledningarna:
De täcker inte sjukflyg hem (som kan kosta uppåt en miljon kronor om man har otur)
Komplett har ett tak på 2000 kr för akut vård på sjukhus. Mer än så kan du inte få i ersättning alltså. OKQ8 betalar inte sjukvård överhuvudtaget. Reser du till USA och blir inlagd på sjukhus så kostar bara sängplatsen omkring 15000 kr per natt, och en enklare operation ett par hundratusen.
Jag tycker att dessa försäkringar är ganska meningslösa. Trevliga att ha kanske, kul att få tillbaka några tusenlappar om resan blir förstörd. Men en bra försäkring skyddar mot verkliga katastrofer.