Hemförsäkring - något som finns i de flesta länder?

När jag i olika sammanhang pratat med personer från andra länder har vi ibland kommit in på ämnet försäkringar. Jag har då ofta behövt förklara fenomenet hemförsäkring. Det som av vissa har uppfattats som udda är:

1. Att försäkringen är ett paket med ganska blandade inslag. Resedelen är klart attraktiv.
  2. Att försäkringen inte är kopplad till ägande av en bostad.
  3. Att den är billig, prisvärd helt enkelt.
  4. Att den är ”indirekt obligatorisk”. Även om man betalar själv är man ju typ dum i huvudet om man inte har det. Samtidigt finns en ganska stor grupp som inte har det.

Jag uppfattar själv att det utöver ovanstående finns en del lurigheter kopplad till skillnad i villkor mellan olika bolag och olika ”nivåer”. Ovanstående är dock det som utlänningar brukar intressera sig för.

Det jag uppfattar som väsentligt själv gällande den här frågan är att:

1. Gränsdragningen mellan vad det allmänna täcker och vad man själv behöver betala för kan eventuellt variera mellan olika länder. Det kan förklara varför innehållet i försäkringar i den här kategorin kan variera.
  2. Det kan finnas olika kultur kring försäkringar. I vissa länder är ett högre försäkringsskydd ”självklart”, i andra inte lika självklart. Det finns så klart en koppling till allmän välståndsnivå men kanske inte bara?

Frågan här riktar sig främst till er som bor eller har bott utomlands. Jag tänker nu främst på Europa och länder med någon sorts välfärdsstat. Finns det i landet en direkt motsvarighet till den ”paketering” som svensk hemförsäkring har? Vad heter i så fall den försäkringstypen?

Alternativet är rimligen att man skulle ha mer uppdelade försäkringar. Det innebär då att de är dyrare och mer inriktade på personer som har ett mer uttalat behov. Reseförsäkringen är då t.ex. något man skulle få köpa särskilt inför varje resa, om man nu inte skulle resa till något grannland som det egna landet har något särskilt avtal med.

Ja, i Finland finns det en motsvarighet till hemförsäkring, där t.ex. stöldförsäkring ingår även om stölden inte sker i direkt anslutning till hemmet, försäkring för bagage vid resa etc.
Försäkring för sjukdom eller olycka vid resa täcks normalt inte av hemförsäkringen utan för det får man teckna en separat försäkring.

Inom EU gäller dock den normala sjukförsäkringen som ingår i det finska välfärdsystemet Europeiska sjukvårdskortet | Privatpersoner | FPA

Den reseförsäkring vi har betalas per år, det är alltså inte något vi köper per resa, utan kan då snarare ses som ett “tillägg” till hemförsäkringen.

Hemförsäkring.

1 gillning

I Tyskland stort fett NEIN! :pensive:
Jag har plockat ihop ett gäng försäkringar för att skapa en svensk hemförsäkring

• hemförsäkring (för ägodelar) 30€ om året
  • ansvarsförsäkring två delar separat allmänt och trafik (44€ om året)
  • rättsskydd. Tre delar separat (för privat, mot arbetsgivare och hyresvärd). 220 € om året
  • reseförsäkring som också täcker sjukvård (40€ om året)

Och detta är lite. Jag uppfattar tyskar som försäkringsknarkare. :grin:

1 gillning

Det här får ju svensk hemförsäkring att framstå som rena fyndet prismässigt. Sedan kanske villkoren är mer generösa i Tyskland. Man får hoppas det men det är klart att “paketeringen” säkert innebär en viss rabatt jämfört med olika delar där var och en tecknas främst av de som verkligen behöver dem.

Jag har jobbat på fackförbund och där hanterat den kollektiva hemförsäkringen som LO-kollektivet har. Där är den bakomliggande avgiften inte hög men försäkringen är det innehållsmässigt inget fel på. Just “paketeringen” gör att avgiften kan hållas låg.

Kan skriva under på det.
Det säljs dock ofta “paket” som mer eller mindre kan byggas ihop till motsvarande svenska hemförsäkringen.

• Hemförsäkring 4€/mån
  • Ansvarsförsäkring 4€/mån
  • (Rättskydd saknar vi än)
  • Reseförsäkring via kreditkortet. 7.5€/mån
    Jämför med svenska hemförsäkringen vi hade på 200 SEK/mån (var ungefär samma för bostadsrätten och hyresrätten vi hade innan utvandring till Tyskland)

Jobbiga med svenska hemförsäkringen tycker jag var mycket att de är nästa alla likadana, men lite annorlunda. Någon har något skydd den andra inte har med de heter lite olika och inte direkt så att de staplar upp dem. Sedan är det ju också på årsbasis så säger du inte upp den så är den ju igång till nästa år igen… Men föredrar helt klart svenska hemförsäkringen framför tyska gott och blandat.