Att beviljas 100% sjukersättning - vad händer sen? 🤔

Infon om taket finns/fanns (syns om man bara googlar) på en sida hos fk från den 8 juni. Den tycks nu vara borttagen.

3 gillningar

Om jag förstår den formuleringen korrekt är det följande uträkning som gäller:

LÖN / 160 (arbetstimmar per månad) * 20 (arbetade timmar under 4 veckor). Där lön på 20 000 ger 2500 i månadslön, lön på 25 000 ger 3 125 i månadslön och lön på 30 000 ger 3 750 i månadslön. Alla dessa ligger under taket och som jag förstår det är extra pengar du kan få utan minskad ersättning. Dessutom tillkommer några dagars semester med ersättning som höjer summan ytterligare lite. Högre LÖN än så gör att du kommer över taket vad du får tjäna utan minskad ersättning.

4 gillningar

Det låter ju lovande! Ska luska vidare och sen nog åka till kontoret nästa gång. Brukar gå bättre än över telefon.

Tack för all hjälp alla! :raised_hands:

3 gillningar

Hittade texten via google, så tog en skärmdump, då den saknas på FKs hemsida. :see_no_evil:

4 gillningar

Det är ju så klart jättetrist att ni förlorat arbetsförmågan så som ni beskrivit och allt kämpande för att få den info och ersättning ni har rätt till. Så stort grattis att ni rodde hem det!

Själv orkade jag tyvärr i nte driva den processen med AF och FK då jag blev utförsäkrad 2020. När jag försöker mer än jag orkar, kommer mina skov som brev på posten.

Vi förlorade 75%av vår gemensamma intjäning då beslutet om utförsäkring från FK landade, samtidigt som Covid fullständigt nollade ut gig-ekonomin som min man jobbade inom.

Då var det lätt att hålla sig för skratt. Det var 3 mån väntetid bara för att prata med en handläggare på AF för att sedan ändå få beslutet att jag inte kunde beviljas 50% Akassa ellerArbetsförmedlingens engagemang med för mig anpassat jobb/aktivitet pga diagnoserna. Grundades på att jag inte blivit uppsagd…handläggaren var sympatisk och lät mig förstå att AF är av åsikten att FK utförsäkrar alltför trasiga människor som de (AF)sedan har mycket svårt att hjälpa.

Så jag bestämde mig för att låta all min ork gå till att jobba mina 50% de här sista åren innan full pension istf att driva processen som troligen mentalt skulle golva mig helt.

Från och med maj 22 beviljades jag 50% delpension (hade en heltidstjänst) av min arbetsgivare :pray::pray:så läget är förbättrat.

8 gillningar

Det borde vara 5 timmar av en 40-timmars-vecka = 1/8 av timmarna en vecka (5*8=40)

Så du får max få 1/8 av lönen jämfört med lönen du hade fått om du gjort en 40-timmars-vecka?

2 gillningar

Jag hoppas det är så.

Ska försöka åka in till FK under nästa vecka och höra med dom. Hatar att sitta i telefonkö. :grimacing:

5 gillningar

Det här är verkligen det svåra. Att vilja mer än kroppen orkar, det är för mig en ständig kamp. Jag har under pandemin jobbat 80% (stundtals var vi ju dessutom permitterade så då jobbade jag på papperet 50%). men försöker nu i höst att gå tillbaka till 100% vilket har visat sig väldigt tufft. Den där “säkerhetsventilen” som konstant “tredagarshelg” är viktigare än vad jag kunde föreställa mig. Hade fyra anfall på en vecka…

4 gillningar

Stor igenkänning på den! Kämpat mig tillbaks till 100% jobb såå många gånger för att kort därefter åka på rejäla bakslag. Ledig onsdag och ledig fredag, då kan jag få livet att funka…

5 gillningar

Lite uppdateringar igen!

Min mamma fick i måndags brev om att min handikappersättning inte längre är giltig. Så jag måste ansöka om på nytt.

Min mamma står som stödkontakt hos FK, om de inte får tag på mig. Men ibland väljer de att bara skicka uppdateringar till henne och inte till mig. :see_no_evil:

Handikappersättningen ligger på cirka 1300kr per månad, så om inte nya ansökan godkänns så sitter jag än mer i klistret.

Så sitter nu och försöker sammanställa en lista till blanketten för merkostnadsersättning, som det numera kallas.

Ska försöka få den klar i veckan, då jag gissar att ansökan på den också är ett par månader. :grimacing:

Hoppas få godkänt även denna gång och som tur var låg listan från 2016 kvar på min gamla hårddisk, som min bror fick order om att spara. Så lite enklare att uppdatera! :blush:

Mitt huvud är lite överfullt redan, så hoppas detta var det sista jag måste fixa med på ett par veckor. Blanketter gör mig helt snurrig. :face_with_spiral_eyes:

Vill man läsa mer om ersättningen, kika här!

6 gillningar

Håller tummarna! Hade ansökningarna inne hos FK som tog oroväckande tid men det släppte som tur var i juli så fick två ansökningar behandlade under loppet av tre veckor. Jag misstänker (har inget belägg för det) att många resurser hos FK gick åt att stötta upp elprisstödet.

1 gillning

Jag sökte faktiskt ett jobb för länge sedan som var på en timme/dag. Det var en liten butik som med bara en ägare, som ville ha lunchrast.

9 gillningar

Åh, perfekt jobb när man vill minijobba! :heart:

5 gillningar

Fantastiskt! Har aldrig tänkt i de banorna tidigt men det borde ju finnas ett behov på många ställen.

1 gillning

Lite uppdateringar.

Ansökan om Merkostnadsersättning inskickad. Man kunde klicka i att meddela alla kostnader senare, när jag fått en handläggare. Jag valde det. :blush:

Pratade med min sjukersättningshandläggare idag, hon skulle se till att någon med koll på 5h jobb per vecka vid full sjukersättning ringer mig. Även hon hade dålig koll.

Ska fråga om maxtaket man får tjäna och om det är något arbetsgivaren bör tänka på, utöver det vanliga.

Min SGI är numera 0, tydligen rutin att den nollställs när man beviljas full sjukersättning. :see_no_evil:

Inga nyheter från AFA än, likaså LÖF och Länsförsäkringar.

Behöver avvakta med ansökan om bostadstillägg tills de hört av sig.

7 gillningar

Sökte jobb var?

1 gillning

Kom på!

Tidigt imorse ringde FK angående mina frågor som skrevs upp i min journal igår.

Tydligen finns inget maxtak för hur mycket man får tjäna per timme eller per år, på mina 5h/vecka.
(Jag anar att det finns, men tydligen inte nerskrivet i reglerna.)

Anställningen fungerar som en vanlig deltidsanställning, både för mig och för arbetsgivaren.

Det är även ok att arbeta hemifrån.

Hon upprepade återigen 1h/dag som hård regel, så klurar lite på det.

Kanske ett jobb som erbjuder både kontorsjobb och hemmajobb mixat?

Eller kanske skaffa två jobb?
Ett jobb där jag fysiskt är på plats två pass i veckan och ett annat onlinejobb, som jag kan utföra hemifrån. Men stor risk att min hjärna blir lite förvirrad. :see_no_evil:

Eller försöka föra en dialog med FK om att få fortsätta med upplägget jag hade under arbetsträningen, med två stycken 2.5h pass per vecka. Det var ändå det som kom fram till att jag hade 5h arbetsförmåga. :see_no_evil: Tänk om FK varit lite mer flexibla. :sleeping:

Men behöver invänta Afa och Löf beskeden, för att sen kolla om eventuell ersättning från dom påverkas av minijobb. Kanske blir ±0, i värsta fall.

Men jag håller tummarna! :crossed_fingers:

6 gillningar

Det var ur och penn för drygt 20 år sedan, så troligtvis franchise. Satt en skylt i fönstret att de sökte personal 12-13 varje dag. Då jag var student, men sällan heldagar så sa jag att jag kunde kanske 4 dagar i veckan, så jag fick det inte. En personal på kanske 20 kvm butiksyta i en liten galleria.

1 gillning

Hej Melwa! Jag vill börja med att säga att jag tycker du är modig och grym som delar med dig på detta sätt. Jag håller verkligen tummarna för dig.

Jag funderade på om ett alternativ kunde vara att ta uppdrag som kontaktperson eller som biträdande övervakare. Som böv kan det tex räcka med att ha videosamtal med klienten 30 min 2ggr i månaden.

Jag vet inte om det flyger för FK m.m men jag har för mig att iaf delar av ersättningen för dessa uppdrag räknas som arvode och inte lön.

Kanske är helt ute och cyklar men tyckte det var värt ett inlägg.

Lycka till med allt!

5 gillningar

Tack för tips! :raised_hands:

Tror jag känner en tjej som jobbar som båda, utöver hennes vanliga jobb. Ska prata med henne. :blush:

4 gillningar