Jag är otroligt inspirerad av gemenskapen här och den kunskap som delas. Som student känner jag mig både ivrig och överväldigad av tanken på att börja spara för framtiden. Om fem år planerar jag att skaffa en egen lägenhet, och jag inser att det är dags att ta de första stegen mot ett ekonomiskt stabilt liv redan nu.
Jag skulle verkligen uppskatta er vägledning när det gäller att komma igång med mitt sparande. Jag har några frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med, och jag ser fram emot att lära mig av era erfarenheter och råd. Tack på förhand för er tid och delade insikter.
Är ISK-konto eller sparkonto bättre för att spara till en kontantinsats? Vilket konto ger bäst avkastning med tanke på min tidsram?
Jag har även fått tre stycken fonder från mina föräldrar på SEB:
SEB global climate opportunity (2,02%)
SEB aktiesparfond (1,8%)
SEB aktive 80A (1,83%)
Ska jag sälja dessa och lägga dem i min nya portfölj eller använda dem för lägenhetsköp? Avgiften på dem är skrivet i parentes.
Tog även ut fullt CSN när jag fortfarande bodde hemma som jag har sparat. Är en större summa som just nu tyvärr bara ligger på ett bankkonto. Ska jag investera det i fonder eller kontantinsats? Ska jag investera allt på en gång eller sprida ut till ett månadssparande? Vart har jag pengarna undertiden isåfall, på ISK?
Annat:
Hur gör jag med mina tidigare fonder på Avanza om jag vill fortsätta med den nya portföljen ovan? Ska jag sälja dem eller bara låta pengarna ligga kvar?
Avanza Zero
Spiltan aktie investmentbolag
Global investmentbolag
CB Dave earth RC.
Har ingen i min nära omgivning som är särskilt påläst inom ekonomi så därför är jag extra tacksam för detta forumet och för er tid!
Sparkonto när det är “viktiga” pengar som inte får tappa för mycket i värde. Ganska kort sparhorisont också. Du kan såklart få bättre avkastning på börsen men det är betydligt mer chansning på så kort tid.
Jag hade absolut sålt! Sen om du ska lägga på sparkonto eller på isk i din nya portfölj får du själv fundera över. Hur mycket tror du att du kommer behöva i kontantinsats? Kommer det räcka med nysparande för att få ihop kontantinsats?
Samma svar som ovan. Tror du att du kommer kunna spara ihop till kontantinsats ändå så hade jag istället investerat på börsen. Allt på en gång.
Mitt förslag är allt på en gång så att pengarna sätts i arbete. Läs gärna mer i den här artikeln:
Du bör inte förvara pengar som saldo på isk för länge eftersom du får skatta hela tiden på hela kapitalet. Bättre i så fall på sparkonto.
Om du är mer nöjd med din nya portfölj (jag tycker också den nya ser bättre ut) så hade jag sålt allt och investerat i den nya.
Hur mycket pengar rör det sig om och på vilken typ av konto är det placerat?
Aktie- och fonddepå, investeringssparkonto eller kapitalförsäkring?
Om det är en aktie- och fonddepå kommer du nästa år att betala 30% skatt på vinsten i de fonderna, så var beredd på att behöva likvid till den skatten.
Dvs. du ska ändå sälja men spara lite av pengarna så att du kan betala skatten.
Är det investeringssparkonto eller kapitalförsäkring schablonbeskattas de årligen och då blir det ingen reavinstskatt, dvs. inget problem och ingen större beskattningseffekt att spara pengar till.
Om det rör sig om mycket pengar kan du sälja det i skvättar om du inte är bekväm med att ta allt i samma transaktion.
Du vet inte exakt vilket pris du kommer att sälja till och det är någon dags fördröjning vid köp/sälj av fonder.
Att ligga kvar i de där dyra fonderna är dock inget alternativ.
Om de ligger på aktie- och fonddepå kan du sälja och flytta pengarna till investeringssparkonto istället.
Stämmer bra, jag har kikat runt i forumet och lyssnat på en del avsnitt bland annat på det du tipsat om, men har verkligen bara doppat tårna! Tack för länken ska göra ett djupdyk där
Hej! Jag är också student som har skaffat mig ett intresse för sparande och investerande. Jag har delat upp mitt månadssparande, 50% i 100% aktier hos Lysa och 50% i en egenkomponerad aktiefondportfölj hos Savr.
Jag har också en klumpsumma på ett vanligt bankkonto, just nu utan ränta.
Men efter buffert-avsnittet (här) jag funderat på att investera dessa också.
Det låter just nu som att du bor i en hyresrätt, och ja det stämmer att man inte ska investera pengar som man eventuellt behöver på kort sikt på börsen pga av risken det medför. Men om du inte har något emot att eventuellt bo i din hyreslägenhet x antal år till så resonerar jag att man kan investera resten också.
Jag ser att Mattias har gjort en snygg uppdelning och svarat på ditt inlägg. Om du vill prata mer sparande privat kan du skicka ett meddelande på forumet här så kan vi bolla lite
De är ett helägt statligt bolag, vilket får ses som ett plus då det borde vara säkrare än nischaktörer som kan gå i konkurs och innebära besvär, även om insättningsgaranti finns.
De har alltid konkurrenskraftig sparränta, inte högst men den är konsekvent bland de bättre.
Du kan öppna ett stort antal egna eller gemensamma sparkonton för olika ändamål på ett smidigt och snabbt sätt som inte går hos många andra aktörer.
De har stående överföringar vilket många andra med bättre ränta på sparkonto inte erbjuder.
Jag använder det för att automatiskt skicka in pengar på mitt Avanza-ISK för månadssparande så att jag inte behöver dra det via autogiro från lönekontot där räntan är sämre.
På så sätt kan jag minimera nödvändigt saldo på lönekontot i annan bank.
Jag använder det även för att automatiskt fylla på mina olika konsumtionssparanden från mitt huvud-sparkonto hos SBAB.
Det går att göra manuella överföringar till andra SBAB-konton eller till externa bankkonton. Vissa banker med bättre ränta på sparkonto kan man bara ta ut till ett enda föranmält konto, vilket kan fördröja saker.
De har fasträntekonton om man vill binda sina pengar för att evt. få lite bättre ränta.
Bra gränssnitt.
Barnsparkonto finns.
Tittar man istället på Avanza så brukar det variera över tid vilken av deras partners som erbjuder bäst ränta men för deras sparkonton saknas många av ovan funktioner och många av dem har sämre sparränta.
I så fall får man putta pengarna mellan deras olika partners för att få bäst villkor, vilket är lite omständligt.
Välkommen! @janbolmeson förändrade mitt liv när jag började följa hans principer 2016.
Du har fått många bra svar redan.
Sälja alla SEB fonder och flytta in dessa till en ISK. När du är färdig som student så finns det många olika möjligheter. Kanske jobbar du utomlands eller flyttar till en annan stad där jobbet finns. Kanske hittar du kärleken. Så det är bra att sätta pengarna i arbete så fort som möjligt.
Avanza Zero, Spiltan aktieinvestmentbolag och global investmentbolag är inga dåliga fonder. Jag kanske inte hade nysparat i dessa, men det skadar inte att låta det ligga kvar. Du har redan gjort till 95% rätt, resten är finlir.
Det finns ett värde (som många inte tänker på) i att inte sälja av med vinst just nu. Om du i framtiden planerar att vara tjänstledig eller föräldraledig med låg inkomst ett specifikt år så kan du bli begränsad i hur mycket rotavdrag, rutavdrag och/eller ränteavdrag du kan göra just det specifika året. Då kan du sälja dina aktier med vinst och öka möjligheterna till att göra avdrag.
Hej! Jag har nu ytterligare en fundering gällande mina fonder på SEB (fondkonto ej ISK). Går det att sälja av dem och forfarande få ut fullt CSN eller bör jag då sälja av delar av fonden. Tänkte jobba i sommar och är orolig att jag ska gå över fribeloppet om jag även säljer hela fonderna…
Har ni några tankar/tips angående detta? Hur räknar jag ut hur mycket vinst jag kan få ut?
SEB har inga vettiga sparkonton. För låga räntor.
Jag använder Santander bank. Norsk bankgaranti men dom verkar även i Sverige. 4.05 % ränta nu med fria uttag.