Kroniskt hjärntrött och sjukersättning på 50% | Vilket yrke skulle jag kunna ha på de andra 50%?

Nej, jag har försökt få fatt i rätt information för det, men utan resultat. Så ersättning från AFA ska jag ha rätt till bara jag kan få fatt i de uppgifter som de behöver… Inte helt lätt tydligen när man hoppat runt bland arbetsgivare och varit mycket arbetssökande.

Försäkringsbolaget har även nekat mig ersättning för att jag blivit multisjuk av min ena diagnos men inte kan bevisa det. Så då täcker den inte… Vilket är helt idiotiskt. Så nu står jag här både utan ersättning och utan försäkring.

Merkostnadsersättning sökte jag och det kostade mer energi än vad det gav i pengar dessvärre. Fick ut 6000:- som en engångsutbetalning och blev nekad vidare ersättning eftersom FK hittade vinklar att vrida allting åt det sämre hållet. Oavsett vad jag hade för underlag.

Åh stackare, det här med merkostnadsersättning är inte en lätt vända. Fy fasen, tror jag höll på i ett halvår och det gav totalt en utbetalning på 6000:- så i mitt fall var det inte väl spenderad tid och energi, om man säger som så :sweat_smile:

1 gillning

Vi får se, känns lite hopplöst. Men tänker att jag kan söka om och om igen varje gång något blir dyrare. Eller om reglerna ändras. :see_no_evil:

Då finns i alla fall mycket redan sorterat och redo.

1 gillning

Låter otroligt tufft! Tänker att samtal tillsammans med FK/AF/Samhall kan vara en väg för att tillsammans hitta lagom utmaning/stimulans för dig, utan att du riskerar att försämra ditt mående.

Jag hamnade i din situation efter 25 år i arbetslivet och är sjukt tacksam för en grundSGI att falla tillbaks på.

1 gillning

Ja det skulle man verkligen kunna tycka! Jag försökte rätt länge att få till ett sånt samtal men det var helt omöjligt! Så tyvärr, jag har fått hitta andra vägar. Samhall kan inte ta emot mig eftersom de kräver att man ska kunna jobba 50% varje dag på fasta tider, vilket inte funkar för mig. Har testat… Men har iaf rätt till lönebidragsanställningar, men det är tyvärr många arbetsgivare som utnyttjar det systemet. Som tur är så har jag en bra arbetsgivare just nu. Men jobbet i sig är inte optimalt för just mig. Men jag kämpar på så länge det går och tills jag hittar nånting annat som jag kan byta till. Förhoppningsvis är det inte en evighet dit!

2 gillningar

Jag har i omgångar fått hjälp av min rehabsamordnare på min vårdcentral. Hon hjälpte till med kontakter mellan FK, AMS och arbetsgivare eller mina arbetsträningsplatser. Det var skönt att ha en kontaktperson som hade koll på mina behov och som är mer insatt i ”systemen” än jag.

Har du haft kontakt med en samordnare genom din vårdgivare?

3 gillningar

Har bett om rehabkoordinator många ggr men aldrig fått någon… :roll_eyes: Både via AF och via vården. Mycket jag har bett om som man “bör ha rätt till” men pga hög belastning så finns det inte att tillgå…

1 gillning

Finns det möjlighet att byta vårdcentral? Jag hade en hopplös vårdcentral för ett par år sen, de kunde inte ens skriva recept eller sjukintyg rätt.

Förstår att det är tufft, men ibland måste man vara en besvärlig patient för att få den vård man har rätt till. :see_no_evil:

3 gillningar

Förstår. Stelbent resonemang och ger inte inte dig rätt förutsättningar! Suger! Jag har valt att att inte fightas med AF/FK, utan lagt all min ork o energi att jobba kvar 50% hos trygg arbetsgivare med anpassade arbetsuppgifter och flexibelt schema som funkat för mig. Det har så klar “kostat” mig reda pengar på sista raden, men det “kostar” också att driva sådana processer…kanske så pass att jag inte orkade obba alls. Det är alltid en avvägning…

1 gillning

Hej! Tuff situation, har själv en utmattning i ryggsäcken så känner igen frustrationen i att behöva stimulans men ändå inte orka det…

Några spontana tankar kring mer eller mindre kreativa tjänster som troligen kan fås timvis/periodvis: (några kräver utbildning)

*Trädgårdsmästeri
*Elektriker
*Enkel naturvård (typ rusta upp vandringsleder etc, om du är hyfsat händig)
*Butiksanställning i riktigt lugn butik (typ tex hemslöjd eller museibutik)
*Florist
*Konditor
*Urmakare
*Personlig assistent (då kan man göra kreativa saker ihop)
*Hundfrisör

På yrkeshogskola.se samt folkhogskola.se kan du filtrera fram utbildningar på olika bra sätt - tex deltid, distans, tema osv.

8 gillningar

Om man får kämpa onödigt mycket för att få rätt vård och stöd via vården, så kan det vara värt att höra med din regions vårdlots hur du får rätt hjälp. De sysslar kanske främst med akuta sjukdomar, men de bör ha rätt kompetens för att ge dig vägledning. De bör kunna ge råd vid byte av vårdcentral eller hitta en rehabsamordnare.

Länk till mer info.
https://skr.se/skr/tjanster/bloggarfranskr/vardbloggen/artiklar/vardlotsarhjalperpatienterattfavardsnabbare.71334.html

Jag har själv använt mig av egenremiss när mina läkare varit oinsatta i mina diagnoser och vägrat skriva en remiss. Det kan också vara en konkret livlina för att komma till rätt vårdgivare.

3 gillningar

Du har så mycket klokskap du delar med dig av🙏

3 gillningar

Mina läkare brukar kalla mig proffspatient, jag har ju å andra sidan snurrat länge som patient i vården. Sen får man vara klurig, för mycket inom vården är svårt att nå, tyvärr. Men det krävs en hel del envishet och man måste intala sig att vården finns ju för att hjälpa till.

Så det är viktigt att stå på sig, oftast blir det också billigare för vården i längden när patienter får rätt hjälp tidigt.

1 gillning

Med “inte socialt krävande”, menar du att du inte vill träffa människor alls eller att du inte vill behöva hantera stora grupper av folk? En del omsorgsyrken t ex på LSS-boende eller i hemtjänsten innebär att man mest jobbar med en person i taget. Man behöver vara lugn och lyhörd men man behöver inte hålla på med massa möten och tjafs.

1 gillning

En tanke jag får är ju att du redan nu egentligen gör mer än du kanske orkar när du arbetar 50%, men jag förstår varför du gör det. Det där med stimulerande men nåt man ändå orkar med är ju tyvärr ofta en svår ekvation. Finns det någon möjlighet att lägga till nåt kreativt på fritiden? Ibland ger det ju energi, men ibland räcker orken såklart inte ändå. Sorry för icke-tips om jobb men tänker att du förhoppningsvis kan hitta nåt lagomt kreativt utlopp även om det inte är jobb liksom :slight_smile:

3 gillningar

Jag har också 50% sjukersättning och klarar inte mer än det och att hitta ett arbete på 50% är jättesvårt så jag kör frilans finans när något extrajobb dyker upp men jag är inom bygg,trädgård skruvar med bilar eller vad som helst som dyker upp. Kolla upp om någon behöver hjälp inom det du kan och kör några timmar då och då och ta betalt per timme det är mitt tips.

4 gillningar

Hej! Jag är sjukskriven 75% av 75 % och orkar jobba ca 10%. Jag har postcovid sen sommaren 2020 och orkar inte mycket. Har alltid huvudvärk och hjärndimma.
Men jag har det bästa jobb jag kan ha i min situation. Timanställd och jobbar hemifrån. Eftersom jag redan kunde jobbet så går det enkelt och jag kan jobba tre pass på en bra dag och inget alls en dålig dag.
Även om du inte vill sitta och glo på en datorskärm, så är det ändå ett rätt bra sätt att ha det chill.

3 gillningar

Vid 100% sjukersättning får man efter godkännande från FK arbeta högst 5 timmar per vecka enligt 1/8-dels regeln. Det finns en speciell blankett som ska fyllas i och godkännas av FK. Speciella regler gäller för om sjukersättningen beviljades före eller efter 1 juli 2008. Tidigare hette blanketten Anmälan om arbete, studier, bättre arbetsförmåga, den kan ha ändrats. Kolla med FK.

Man har rätt att få lön för det arbete man utfört. Lämpligt att låta fackförbund rådgöra kring lönen, då får FK svårt för att kalla den oskälig om det skulle ifrågasättas. Man har även rätt att få t.ex friskvårdsbidrag.

Om man kan och vill arbeta mer än 5 timmar per vecka måste man fylla i en blankett och prata med FK. Då gäller andra regler.

1 gillning

Hej, jag vill skänka lite hopp.
Känner till flera fall som arbetar antingen 5, 10 eller 20 timmar per vecka.
Det är dock inte lätt att hitta lämplig arbetsgivare. Viktigt att få den anpassning man behöver.
Lättast verkar det vara om man har kontakter eller känner folk på privata företag alternativt om man är i en eftertraktad bransch.

Fundera på vad du behöver och vad du tror skulle kunna fungera.
Vad skulle du vilja göra?
Det låter som du behöver något mer stimulerande arbete men ändå där du kan diktera villkoren efter dina förutsättningar. Det kan vara att arbeta vid olika tidpunkter eller bara vissa “bra” dagar. Kanske kan något hjälpmedel förbättra situationen? Arbeta på distans via dator under kortare tid?

Finns det någon i din bekantskapskrets som vet något ställe som behöver hjälp där du skulle kunna bidra och känna meningsfullhet och sammanhang?

Kämpa på och Lycka till!

1 gillning

Nu var det inte jag som hade ersättningen :wink:

Som sagt det gäller att få med en arbetsgivare som kan tänka sig att anställa någon i ett anpassat arbete utan större kognitiva krav :thinking:

Kan mkt väl förstå att en sjukersättning motsvarande 65% av sin lön är på gränsen till oanständigt.

Är man hjärntrött kan man glömma arbeten som kräver kognitiv förmåga som lokförare, växlare eller andra yrken med säkerhetskritiska krav.

Kronisk hjärntrött brukar dessvärre innebära att även den fysiska uthålligheten är nedsatt!

Istället för alla proffstyckare här borde AF göra en arbetsförmågeutredning sk AFU.
Detta är en komplex fråga👍

Se till att jobba lite svart och ha alla bidrag som kan tänkas vara rimliga

1 gillning