Jag tror inte på något ”välbetalt” med de här förutsättningarna. Har du kollektivavtal idag?
Låter som CFS eller liknande, har du tittat på alternativmedicin? Nu menar jag inte fejk mediciner utan biohacking eller liknande där de flesta grundar sin tro inom vetenskapen på framkanten (och inte gamla böcker).
Det vet jag, har pratat en del med FK om detta.
Men LÖF och AFA kan sänka sina ersättningar vid lön, så rent krasst kan det bli utan ekonomisk fördel för mig att jobba. Men de kan inte ge besked om det påverkar nu, utan jag behöver ha ett arbetserbjudande i handen för att de ska kunna avgöra hur mycket det påverkar. Lite sjukt, för de har säkert riktlinjerna redan nu, men vill inte ge besked kring hur de ser ut. ![]()
Se upp med detta, FK drar mer än gärna in all ersättning om man ertappas med att jobba utan deras vetskap. På det blir man även återbetalningsskyldig.
Finns vita sätt att få in extrapengar, som FK inte bryr sig om. Satsa på uthyrning av verktyg mm, sälja prylar och kanske hyra ut del av fastighet om det finns.
Är det helt uteslutet att arbeta som redovisningsekonom, även kortare stunder?
Tänker mig att du kanske skulle kunna jobba med det på dina egna villkor, kanske som konsult som jobbar mot mindre kunder där arbetsinsatsen inte är lika stor och du kan styra dina timmar beroende på dagsformen.
Men om det är en gåva utan krav på motprestation är det skattefritt, en prestation kan vara frivillig.
Det kan ses som en välgörenhet till en fattig pensionär och ses som en vacker gest i välgörande syfte.
Problemet med Sverige är att det inte lönar sig att arbeta och anställa någon för mindre kortare uppdrag, man skall hellre gynnas av bidrag vilket är vanskligt då ingen arbetsgivare kan konkurrera mot bidraget.
Tyvärr myglas det friskt med bidrag
Staten går miste om runt 15 miljarder årligen i felaktiga bidragsutbetalningar – hälften bedöms vara fusk.
Organiserad brottslighet är djupt inblandad men det handlar också om vanliga individer som är ostraffade.
– Vabbande är en stor problematik, säger regeringens särskilda utredare Amir Rostami som nu föreslår en rad åtgärder.
Det där är en bra tanke, för ju mer stressad och trött jag är, behöver jag kreativa stunder. Stunder som inte kräver “leverans”, utan tid där jag bara kan vara och låta hjärnan vila. Det ger mig nedvarvning samt ny energi.
Det är dock stor skillnad på att jobba svart och att få en gåva. Men om man återkommande får ”gåvor” varje månad, så kan FK även tolka det som bedrägeri. Så se till att ha alla papper i ordning.
Numera samarbetar Skatteverket, socialstyrelsen och FK, så att försöka lura systemet kan straffas hårt och upptäcks lättare idag.
Edit
Är visst lite fler instanser än de jag nämnde som samarbetar.
https://www.forsakringskassan.se/myndigheter-och-samarbetspartner/samarbeten-och-samarbetspartner/initiativet-mur
Hello,
Hemskt med din sjukdom. Kan ej så mkt om den men har en familjemedlem som drabbades av utmattningssyndrom. Kanske påminner om ditt fall.
Personen i fråga satte sig ner och försökte identifiera de orsaker till sjukdomen i fråga som fanns. Typ jobbat för mkt, mått dåligt länge utan att göra något åt saken, spenderat för mkt tid framför datorn/skärmen och mindre i verkligheten. Inte haft så bra hälsa eller investerat i sin hälsa.
Man kom den vägen fram till några, jag tror det var 12-13 punkter, som man sedan “vände på” 180 grader för att hitta en bättre livsstil.
Personen i fråga började gymma, gå promenader och äta bättre. Sluta spendera dagarna i ända framför dator/tv/mobil/netflix (vilket inte är bra för hjärnan i långa loppet) och meditera har jag för mig. Sån där mindfulnessmeditation. Ska vara bra för hjärnan.
Hen är frisk idag och mår bättre än innan sjukdomen. Träningen var det som gjorde störst skillnad. Samt vara lite offline varje dag. Vila skallen. Gissar vi får för mkt intryck idag. För mkt information etc.
Ville bara berätta om personens resa kort ifall det kan stötta.
Sök orsakerna till sjukdomen och se om du kan skapa en livsstil som hjälper att bota den.
Lycka till i alla fall!
Olof
Håller med dig men som vanligt är det ganska riskfritt att begå bidragsbrott i detta land
I Sverige är det lätt att komma undan med bidragsfusk. Få upptäcks och av de som upptäcks leder bara 10 procent till polisanmälningar.
Det kanske känns riskfritt att fuska med vabbande, det gäller då oftast individer med bra humankapital och hälsa. Som klarar både böter och eventuellt tid bakom galler.
Men när man är så pass begränsad i sin arbetsförmåga som TS, så är det en ofantligt stor risk att ta. Sen tror jag inte att TS ens överväger svartarbete, då det är tufft att ens klara dagens arbete.
Men att uppmuntra till bidragsfusk är lågt och att fuska är kriminellt. Se till de lagliga möjligheter som finns och satsa på dom.
Tråkig situation, det låter verkligen som en mardröm. Tänk lite utanför boxen det finnas sid/a/or på internet där man kan jobba så mycket man själv vill och där användare betalar för det du skapar.
Du som är kreativ kan säkert hitta något som attraherar många och därigenom får många följare.
Lycka till, gott slut och gott nytt år!
Vi vet inte om TS har en posttraumatisk skada, stroke, en utmattning eller något annat som skapar hjärntröttheten. Jag vet själv, är man sjuk så har man ofta lagt hundratals timmar på efterforskning och böcker med råd kring ens diagnos.
Så tipsa gärna om böcker, men att ge garantier som du inte kan ge är ganska opassande. Vi är alla olika och alla med hjärntrötthet har olika förutsättningar.
Men helt ärligt, om en människa är hjärntrött och blir väldigt stressad av ansvar/krav. Hur tror du människan påverkas av stressen att vara brottsling? Det finns ju en anledning till att t ex gängkriminella blir utbrända. Det är sannolikt inte särskilt avslappnande att vara brottsling.
Låter som en fruktansvärd sits du hamnat i.
Enklare lönearbeten utan motkrav skulle kunna annonseras, finns säkert dom som vill ha hjälp med något.
Samhället har blivit hårdare för vissa, väldigt tråkigt.
Hej
Läser med intresse då jag är i liknande sits. Kommer följa tråden.
Jag var sjukskriven på 50% och blev mer eller mindre lovad arbete om jag gick en nio dagars utbildning uppdelat på två veckor. Utan att gå in på detaljer klarade jag de dagarna och sen dess är sjukpenningen indragen. Fick inte jobbet men hoppas ha nytta någon gång i något sammanhang av att jag gick den där utbildningen. Detta var några års sedan. Har blivit än sämre sedan dess. Status Quo.
Gillar du hästar/djur? Finns många som behöver hjälp stöttning på den fronten… kanske kan vara ett tips att kolla upp ![]()
Tycker dessa yrkena ser ganska vettiga ut. Det är nog så bra som det går att få till det.
Jag vet inte hur TS hjärntrötthet ser ut, då alla med diagnosen har olika begränsningar. Men i stort så har vi med hjärntrötthet ofta problem med ökad känslighet för intryck som ljud, buller, lukter, starkt ljus, röriga miljöer, mycket människor och energinivåerna påverkas därmed ofta kraftigt negativt i fel miljöer.
Sen kan problem med närminne, reaktionsförmåga, tankeprocesser, hitta rätt ord, sifferminne och även kraftig fysisk trötthet tillkomma, utöver huvudvärk och brist på förmåga att ta beslut när man har slut på mental energi.
Så en frisk person har svårt att förstå att till synes enkla arbetsuppgifter kan vara som ett maratonlopp för en med mental trötthet om miljön inte är optimal.
Så bara ljudet i ett tåg, i en lagerlokal och stimmet i de flesta arbetsmiljöer är tufft. Sen kan ljuskänslighet vara ett gissel, jag ser till exempel ibland det blinkande ljus som billigare LED ljus avger. Det är tufft att spendera tid i ett rum som är som ett disco när man är ljuskänslig. ![]()
Jag själv hade stora problem på mitt tidigare jobb där vi hade surrande kylar, luftkonditionering och tung trafik utanför lokalen. Även när jag jobbade själv och hade enkla arbetsuppgifter, så tog det dagar att återhämta sig efter ett par timmar i lokalen.
Så arbetsmiljö har ofta lika stor del i att påverka arbetsförmågan som själva arbetet.
@Hallongrottan hur är det för dig? Har du problem med intryck, eller är det mest skärmen och sociala interaktioner som påverkar mest?