Det brukar vÀl vara oftare vara assistans och vab som man ser nÀr de har fÄtt Äterbetalningskrav alternativt sjukersÀttning utanför EU?
Jag kan spontant inte pÄminna mig att jag har sett nÄgra nyhetsinslag om att nÄgon har blivit Äterbetalningsskyldig för sin sjukersÀttning.
DÀremot har ju FörsÀkringskassan förekommit frekvent i medierna för att de ibland inte betalar ut sjukpenning, trots att det finns lÀkarintyg pÄ nedsatt arbetsförmÄga.
Men det Àr ju en helt annan sak.
Och Äterbetalningsskyldig till FK blir man vÀl enbart om man har lÀmnat oriktiga uppgifter, eller brutit mot regelverket.
Troligen. Men man Àr skyldig att informera FK om man flyttar utomlands och har sjukersÀttning. Bör gÄ helt ok inom större delen av EU. Men troligen betydligt svÄrare utanför.
Men oavsett sÄ ska man informera FK innan flytt. Likadant med minijobb och annat som liknar ett jobb.
Det Àr dock pÄ bordet att man kanske i framtiden fÄr vara aktiv i föreningar, med begrÀnsningar sÄklart. Hoppas det gÄr igenom, för sociala sammanhang Àr viktigt för alla.
Tror det Àr vÀldigt ovanligt, med tanke pÄ hur lÄng och förnedrande processen Àr för att fÄ sjukersÀttning. Sen Àr ersÀttningen vÀldigt lÄg, vill man vara kriminell, finns mer lönsamma bedrÀgerier.
Det finns regelverk kring arbete/föreningsaktivitet. Beror pÄ nÀr man fick sjukersÀttning. 5 timmar per vecka fÄr man arbeta mot ersÀttning om FK godkÀnt detta. Det kallas 1/8 dels regeln. Det ska finnas speciell blankett för detta. Man fÄr inte överskrida 5 timmar/vecka.
Redan nu fÄr man, som jag har förstÄtt det, vara ideellt aktiv i t ex en förening max 5 timmar per vecka.
Det finns vissa planer pÄ att höja detta till 10 timmar, men det sker i sÄ fall tidigast 2028.
Men man bör som sagt alltid meddela FK innan. BÀttre att informera dem en gÄng för mycket Àn en gÄng för lite, enligt min mening.
Hittade nÄgra fall!
https://www.sverigesradio.se/artikel/hon-kravs-pa-800-000-kronor-hade-inte-ratt-till-sjukersattning
https://hejaolika.se/artikel/konststudier-pa-folkhogskola-ledde-till-aterkrav-pa-sjukersattning/
SÄ en tydlig dialog med FK Àr viktig. Sen sÄ har nog de flesta med sjukersÀttning inte ork nog att bedriva studier eller dylikt. Men viktigt att kolla innan.
Har sjÀlv gÄtt en kort kvÀllskurs, det gick bra.
Tog tvÄ mÄnader för mig att fÄ 100% sjukersÀttning. De kollar var tredje Är om man kan jobba men man sÀger bara nej kan inte jobba. Haft sjukersÀttning sen 2018 och de har aldrig kollat upp om jag Àr arbetsför eller inte.
Beror kanske pÄ handlÀggare och diagnoser. Eller Àndrade rutiner, fick senaste beslutet 2023, om jag minns rÀtt.
Finns information om kontrollerna pÄ FKs hemsida, sÄ Àr nog standard.
Du har rÀtt handlar nog om diagnoserna. Har schizofreni kronisk sjukdom tror de dÀrför de inte gjort upp nÄn koll om jag kan jobba eller inte
Tror det Àr som jag sa innan. Om det Àr 100% att det ej blir bÀttre eller kan botas. SÄ gör de nog inget. De kan ju kolla vart tredje Är i bakgrunden. Men behöver inte vara att man sjÀlv ska göra nÄgot.
Om jag fÄr leka psykolog sÄ skulle jag gissa att det Àr för att det inte Àr nÄgot du valt sjÀlv, att du har blivit pÄtvingad det.
Alternativt (eller dessutom) sÄ kan det kÀnnas som att man Àr dÄlig, mindre vÀrd, eller mindre kapabel, vilket aldrig Àr en bra kÀnsla.
Ăr nog sĂ„. Ăven om man tror man kommit över det. SĂ„ Ă€r Ă€ndĂ„ ens normal jag död nu. Den 105 kilo muskulösa fighterna som kunde jobba dog för 8 Ă„r sedan. Och blev ersatt av en 85 kilo tung smĂ„fet som inte kan jobba och trĂ€na. Och som börjar bli skallig pĂ„ köpet
Men du lever. Sörj lite (men fastna inte i det), men sedan ska du leva sÄ mycket du kan. ![]()
Jag har fÄtt olika besked frÄn FK om kurser. En tjÀnsteman hotade med att utreda och ta bort min sjukersÀttning om jag var sÄ frisk att jag kunde gÄ pÄ valpkurs med min hund. En annan sade att jag kunde studera vad som helst sÄ lÀnge det inte leder till arbete eller ger högskolepoÀng. NÄgra andra har sagt varianter pÄ allt hÀr emellan.
En annan gĂ„ng sades om min redan godkĂ€nda arbetsinsats 1/8-jobb som man har rĂ€tt till och som jag har haft hela tiden, att âĂ€r du sjuk eller inte, vi behöver nog utredaâ. DĂ„ hade jag bara ringt och anmĂ€lt att jag skulle sluta pĂ„ ett stĂ€lle och börja pĂ„ ett annat (5 timmar varannan vecka, sĂ„ inom grĂ€nsen med rĂ„ge).
NÀr jag har frÄgat hur det funkar med de dÀr 5 timmarna, sÄ har en tjÀnsteman sagt att det absolut Àr 1/8 per dag. Absolut aldrig mer Àn en timmer per dag. En annan sade att du kan jobba heltid en del av Äret och inget resten. NÄgra har sagt 5 timmar per vecka, eller du kan jobba 10 timmar eller en arbetsdag varannan vecka.
Om jag har varit dum nĂ„g att ifrĂ„gasĂ€tta och frĂ„ga âmen din kollega sade att det gick bra att jobba en arbetsdag varannan veckaâ sĂ„ har det börjat hotas med âjag sĂ€ger 1 timmer per dag, du verkar ha arbetsförmĂ„ga!â och vill utreda.
Samma person ville för övrigt utreda mig eftersom jag lagade mer mat Àn min man, dÄ jag Ät grönsaker till maten men inte han. Det var en mycket viktigt arbetsförmÄga att ta vara pÄ, och det Àr viktigt att jag inte lagar mat en enda minut lÀnge Àn min man om jag vill behÄlla min sjukersÀttning. InrÀknat om jag lagade lunch hemma och min man Ät pÄ restaurang pÄ jobbet. DÄ var min man tvungen att jobba igen den tiden hemma i köket om jag inte skulle utredas.
Trots allt sÄ har jag inte utretts igen. Jag har vÀl förstÄtt att tona ned och hÄlla kÀft nÀr de börjar sÄdÀr. Jag har en lÄng historia av sjukskrivningar och osmarta uttalanden frÄn egen sida sedan 1990. Det blir ju lÀtt sÄ nÀr man har autism. man sÀger saker som inte Àr konstiga egentligen, men som andra inte sÀger.
Byter jag jobb nu, sĂ„ meddelar jag bara âjag kommer att börja arbeta den 1/8 jag har haft godkĂ€nt sedan 2008 pĂ„ företag X med a, och slutar pĂ„ företag Y med bâ. Jag frĂ„gar inte om nĂ„gra tider eller hur det lĂ€ggs upp.
Jag har Àven daglig verksamhet godkÀnd genom LSS, och utfÀr en del volontÀrarbete inom det. FK Àr ofta mycket förargade över att handikappade fÄr daglig verksamhet och kan göra sÄdant utan att de kan trycka till en, men det hÀnder att de kollar upp Àven folk med Downs syndrom som jobbar pÄ daglig verksamget, och försöker fÄ bort deras sjukersÀttning. Ingen utomstÄende kan ana vad jag har hört genom kontakter pÄ de som genomför DV och vad de tycker om FKs agerande. DV kan bedrivas lite hur som helst, sÄ i mitt fall sÄ Àr det sporadiskt volontÀrarbete nÀr jag orkar. Som att hjÀlpa till med lite fika eller spela lite i en ensemble i kyrkan.
Jag har hel sjukersĂ€ttning sedan 2008 (2 dagar in pĂ„ de mya reglerna, sĂ„ jag kan inte rĂ€kna av det jag jobbar, utan gĂ„r under 1/8-regeln, trots att utredande FK-tjĂ€nsteman sade att det skulle blide gamla reglerna och garanterade detta, men sedan bara sade âoj, ibland gör man fel, trist för digâ (han blev sĂ„klart inte Ă„terbetalningsskyldig sĂ„ som vi om vi gör en miss).
I vilket fall som helst sĂ„ var FK tydliga med att jag enbart fick sjukersĂ€ttning om det var 100 % garanterat att jag var sjuk resten av livet. Jag har autism (dĂ„ kallat asperger) och kronisk utbrĂ€ndhet efter att ha försökt jobba. Jag fick garantipension trots hög senaste lön, eftersom jag var dum nog att inte ge mig, utan ramtiden bestod av sjukpenning, och ingen inkomst. I efterhand sĂ„ förstĂ„r jag att jag hade fĂ„tt ca dubbel sjukersĂ€ttning mot nu, inte förlorat 5000 kr/mĂ„n skattefritt i AFA (AFA försvann helt pĂ„ en dag, efter felaktig info frĂ„n FK, vilka senare sade igen: âojdĂ„, det var ju fel info frĂ„n ossâ) om jag hade skitit i att arbetstrĂ€na och försöka sĂ„ mĂ„nga Ă„r.
Efter tre Ă„r med sjukersĂ€ttning skulle jag utredas. Jag frĂ„gade varför, eftersom det var sagt att jag enbart fick sjukersĂ€ttning eftersom jag genom mĂ€ngder av intyg kunde garantera att jag aldrig mer kunde jobba. NĂ„gonsin. Svaret var att sĂ„dant kan man inte garantera, Ă€ven om regeln för att fĂ„ sjukersĂ€ttning Ă€r att man ska garantera det, âsĂ„ ser det ut!â sade FK.
De första omgĂ„ngarna gjorde de utredningar och ringde mig. Och sade att âtĂ€nk dig att kanske nĂ„gon uppfinnare kommer pĂ„ ett litet piller som botar autism!!â Vet inte hur de fungerade, men att behandla autister som bebisar fĂ„r inte avsĂ€ndaren att skina av intelligens och empati. Inte heller att hitta pĂ„ saker som mer lĂ„ter som önskningar ett barn har om tomtar och UFOn.
P.g.a. egen dumhet sÄ förlorade jag en privat sjukförsÀkringsutbetalning nÀr jag var yngre, genom att sÀga att jag nog var frisk. Det var jag inte, utan har samma problem Àn, 35 Är senare. Jag har förlorat Sà mycket i försÀkringar som AFA och privat och Àven sjukersÀttningen genom att vara naiv och dum.
Jag Àr desto bÀttre pÄ att spara och investera pÄ börsen, men trots stora summor sÄ Àr det svÄrt att fÄ det att rÀcka till bÄde inköp av bostad OCH att sedan ha kvar en viss pengamaskin att betala löpande kostnader med. Faktiskt mycket enklare att ha kvar hela förmögenheten och betala en dyrare hyra, och samtidigt fÄ kapitalet att fortsÀtta vÀxa. (Jag bor i GBG och har inte tÀnkt att flytta frÄn all slÀkt till billigare stÀllen.)
KĂ€nner igen mycket. Jag var sjĂ€lv relativt högavlönad nĂ€r jag skadade mig första gĂ„ngen, men efter min tredje operation sĂ„ blev jag avskedad pĂ„ grund av âarbetsbristâ. PĂ„hittat sĂ„klart, dĂ„ de tvĂ„ andra som avskedades blev Ă„teranstĂ€llda en mĂ„nad efter.
Hade trolige haft maxad ersÀttning om de följt den lönen jag hade dÄ, men som jag ofta informerar andra om, lönen och SGIn du har idag spelar ofta ingen roll. Ofta tar utredningar för sjukersÀttning mÄnga Är och dÄ gÄr de pÄ de inkomster man haft som sjukskriven eller till och med utförsÀkrad.
Sen har jag pÄ papper att jag har 10% arbetsförmÄga, men dÄ 90% sjukersÀttning inte existerar, sÄ blev det 100%.
Kanske att jag skaffar ett minijobb i framtiden, men troligen tjÀnar jag mer pÄ att sÀlja mina gamla prylar idag.
Mig har dock aldrig försÀkringskassan ifrÄgasatt, bara en gÄng nÀr de tyckte jag behövde utredas igen. Men mitt mÄl och vilja var alltid att komma tillbaka pÄ 25%, men FK och AMS sa till slut ifrÄn, nÀr det pÄverkade min hÀlsa sÄ mycket, bara av arbetstrÀningen.
VĂ€rre var dĂ„ nĂ€r de tog bort handikappersĂ€ttningen och âersatteâ med merkostnadsersĂ€ttning. Snacka om förnedringsprocess och hittepĂ„siffror. Till och med handlĂ€ggaren skĂ€mdes. Inte konstigt att uppĂ„t 90% nekas ersĂ€ttningen.
Men fick igenom lÀgsta nivÄn i alla fall, trots merkostnader pÄ 3 gÄnger den summan.
FÄr en och undra om det har nÄgon betydelse om man haft anstÀllning under tiden. Jag Àr pÄ mitt 8 Är pÄ sjukpenning. Men blev inte uppsagd förÀn januari i Är.
Sedan lÄter det fel eftersom det sÀger att om man blir sjuk med anstÀllning ska ersÀttning rÀknas pÄ innan man blev sjuk.
Minns att jag diskuterade ersÀttning med fk förra Äret. Fick besked pÄ att den ligger pÄ ungefÀr 20 000 före skatt. à r 7 som sjuk med anstÀllning.
SÀger inte detta för att skryta. Mer för om du kanske missat nÄgot.
Vill tacka sÄ mycket för att du delar med dig av din resa. Tack vare dig fick jag reda pÄ att jag kan fÄ 2-3 tusen till frÄn afa. SÄ tack sÄ mycket för hjÀlpen ![]()