Grattis, som att vinna pÄ lotteri. Kör pÄ det tills det eventuellt omprövas
Det handlar kansker mera om din identitet? Att vi Ă€r âvanaâ vid att ha ett arbete och nĂ€r man trĂ€ffar nya mĂ€nniskor Ă€r det ju vanligt att svara pĂ„ frĂ„gan - vad gör du? vad jobbar du med?
Vad svarar du nu? Och hur bekvÀm Àr du med det? Samtidigt som du sÀger att du Àr medveten om din sjukdom och begrÀnsningarna som det medför och att du dÀrför Àr ok med försÀkringskassans beslut.
Jag Ă€r glad pĂ„ dina vĂ€gnar att du har en fin ekonomi och att du inte behöver bekymra dig om det. Ditt âbekymmerâ Ă€r vĂ€l mera hur du ska leva ditt liv och kĂ€nna dig nöjd med det, bĂ„de i dina egna ögon och andras. Det kanske kan hjĂ€lpa dig att tĂ€nka i termer av att du har en medborgarlön? Jag skulle nog satsa pĂ„ nĂ„gra coaching- eller psykologtimmar som bollplank för att reda ut begreppen.
Tror del av förlusten Àr att man kan ju sÀga att jag fÄr all tid i vÀrlden. Men jag blir sjukpensionÀr eftersom jag pÄ 2,5 arbets timmar fÄr sÄdan fatigue att man inte orkar göra nÄgot efterÄt. Eller rÀttare sagt, jag kommer sitta/ligga bort det mesta av mitt resterande liv.
Jag Àr sjukpensionÀr. SysselsÀttning 2 dagar i veckan totalt 4 timmar. Inge stress under dagen man gör vad man vill. Finns de som Àr sjuka men lever pÄ socialbidrag kÀnner en del som gör det. Man ska vara tacksam för att man fÄr sjukersÀttning.
Du Ă€r mer Ă€n en âsjukpensionĂ€râ. Du Ă€r inte din diagnos! Fundera pĂ„ vad du ska sĂ€ga till omgivningen om de frĂ„gar vad du gör om dagarna. SĂ€g nĂ„got som du kĂ€nner Ă€r rimligt. Du mĂ„ste inte svara pĂ„ det om nĂ„gon frĂ„gar. Du kan svara med en frĂ„ga. Hur gĂ„r det sjĂ€lv? eller hur Ă€r det med familjen/hunden/förĂ€ldrarna eller börja prata om nĂ„got annat. Man mĂ„ste inte svara pĂ„ folks frĂ„gor.
Du vÀljer sjÀlv vad du vill svara pÄ. ![]()
Ja de smartaste Àr att flytta till ett varmt land som Àr billigt som tex Thailand. SÄ lever man som en kung pÄ sin pension
Jag vet inte men tror att det finns begrÀnsningar i till vilka lÀnder man kan flytta och ta med sin sjukersÀttning. Kolla med FK.
De sant. Tror man kan bo i Europa men inte asien
Haha nÀ min sjukdom Àr vÀrmekÀnslig. SÄ om man flyttar fÄr det bli typ kiruna hÄllet. Eller söka jobb som temperaturmÀtare pÄ nordpolen ![]()
Jag vet inte om jag har sÄ mycket att tillföra egentligen, men jag Àr i vÀldigt liknande situation som dig (pÄ vÀg mot hel sjukersÀttning) och om jag kommer ihÄg rÀtt har vi ocksÄ samma diagnos.
2020 blev jag beviljad sjukersĂ€ttning pĂ„ halvtid och det blev ett nederlag i sig. Ălskade ju att jobba och plötsligt hade min diagnos börjat sĂ€tta kĂ€ppar i hjulet för mig.
à rsskiftet 2023/2024 började min fatigue (bland annat) bli mycket sÀmre. Min chef sÄg hur gÀrna jag ville jobba och gjorde allt för att underlÀtta för mig. Tog bort arbetsuppgifter, satte mig pÄ en lugn plats, erbjöd hemmajobb sÄ gott det gick enligt reglerna.
15 augusti 2024 satt jag och jobbade hemma. Efter bara 30 minuter ringde jag neuromottagningen och grÀt. Mitt huvud orkade inte mer, hur gÀrna jag Àn ville.
Varit sjukskriven sedan dess och senaste beskedet Àr att jag ska fÄ göra en aktivitetsförmÄgeutredning, vÀntar pÄ kallelse som kommer nÄgon gÄng i höst.
FörsÀkringskassan har ocksÄ varit pÄ min sida hela vÀgen, detta har blivit som en liten sista utvÀg dÄ de inte har nÄgra andra dokument att luta sig mot nÀr det gÀller att jag blivit sÀmre. För att det inte gÄr att bevisa medicinskt genom nÄgon röntgen.
Under Ă„ret jag varit hemma pĂ„ heltid har jag lĂ€rt mig Ă€nnu mer om min problematik och börjat lyssna pĂ„ min fatigue. En verklighet som plötsligt blevâŠsĂ„ lĂ„ngt ifrĂ„n det jag önskade mig innan jag blev sjuk.
Hoppas pÄ att fÄ igenom hel sjukersÀttning relativt smÀrtfritt. Men sedan dÄ?
Har inte lika mycket i sparande som dig, du har en vÀldigt bra grund att stÄ pÄ. Jag tÀnker dock fortsÀtta spara det jag kan och se vad som hÀnder i framtiden.
KÀnner igen mig sÄ mycket i din splittrade kÀnsla. Jag Àr tacksam att aldrig ens blivit ifrÄgasatt utan bara fÄtt hjÀlp i hur jag ska ta mig fram mot heltid sjukersÀttning.
Men vilken enorm förlust att livet tog den vÀndning det gjorde.
Men jag tycker om att leva.
Jag tycker om att vara positiv.
FörlÄt, nu var det vÀldigt lÄngt.. blev lite.. kÀnslofylld.
Dags för mig att Àgna mig Ät min nya hobby: vila.
Ska större delen av mitt liv ÀndÄ handla om det Àr det vÀl lika bra att försöka göra nÄgot roligt av det med⊠![]()
Ingen fara. Vi behöver rensa ibland. Och förstÄr vad du menar med fatitugen. Har varit samma för mig. Började med att fingrarna kÀndes konstiga. Sedan har det bara blivit vÀrre och vÀrre. Inte sÄ lÀnge sedan om man var fri, sÄ kunde man tvinga sig till helkropps trÀning pÄ gym. Ja det man nu kunde köra. Nu orkar man knappt halvkropp pÄ 40 minuter. Ork och styrka minskar trots trÀning och protein osv.
Man fÄr vara glad att det inte Àr lika tröttande och sitta i soffan eller solen. Men resor osv blir som du pÄpekade ett problem.
Ja vi fÄr tÀnka positivt. Tankarna ligger pÄ att skaffa hund nu istÀllet för vid 70. FÄr göra vÄr situation sÄ positiv som möjligt
Tack för att du delar med dig.
Fatigue Àr Àven en del av min vardag, fick min efter min olycka.
Har gjort tvÄ omgÄngar med hjÀrnfunktionsutredningar, finns nog ett finare ord för det. Men min första var faktiskt via arbetsförmedlingen, de lyssnade faktiskt bÀttre Àn min dÄvarande vÄrdgivare.
SÄ nÀr jag beskrev mina problem och hur jag mÄdde, sÄ stÀlldes jag i kö för en utredning med en gÄng. Den utredningen pÄvisade tydligt nedsatt kognitiva och minnesfunktioner. Framför allt kring siffror, text och tapp av fokus.
I samband med detta fick jag till slut en remiss till neurokliniken, som senare gjorde mer grundliga tester.
Testerna var extremt nedbrytande, sÄ jag fick svart pÄ vitt att jag har en stor neurologisk pÄverkan efter min hjÀrnskada.
Det var bÄde skönt och jobbigt att fÄ en diagnos, men förstod dÀrefter varför jag konstant hade huvudvÀrk och 0 arbetsminne.
Med vila och inplanerad ÄterhÀmtning sÄ funkar det mycket bÀttre Àn innan. Men det tog cirka tvÄ Är efter diagnos att hitta en bra nivÄ.
Hoppas det gÄr lite bÀttre och snabbare för dig! ![]()
Sen kanske alla de som fÄtt hjÀrntrötthet efter covid, kanske gör att forskningen gÄr framÄt.
@Dan84
Tack, kÀndes vÀldigt skönt att fÄ ur mig alla tankar som snurrade.
Du har sÄ rÀtt, vi fÄr tÀnka positivt och se till de saker vi faktiskt kan göra.
KÀnns bara sÄ lustigt. NÀr jag först fick min diagnos var jag mest rÀdd för att hamna i rullstol. Om jag vetat vad som vÀntat hade jag nog tÀnkt annorlunda.
Kanske Àr lika bra att inte veta sÄ mycket om framtiden. ^^
Ăr dock glad att jag Ă€r mer samarbetsvillig för att fĂ„ heltid sjukersĂ€ttning Ă€n jag var vid halvtid (hade nog inte accepterat min verklighet pĂ„ samma sĂ€tt dĂ„).
VÄgar till och med drömma om vad nÀsta steg i livet blir nÀr beskedet kommer.
Flytt. Bort frÄn stan och ut till nÄgon billig lÀgenhet pÄ landet.
Har ju plötsligt hela Sverige att vÀlja pÄ, det Àr ju lite lyxigt. =)
@Melwa
Tack sjÀlv för att Àven du delar med dig.
Jag fick i början av Äret gÄ till en neuropsykolog för tester och utvÀrdering. TyvÀrr kom vi inte överens alls och hon pressade mig mer Àn lyssnade, sÄ det slutade med att allt blev fel. Vi avbröt utredningen i förtid och kunde bara konstatera att inga testresultat kunde anvÀndas i ansökan. Tror hon hade brÄttom att bli av med mig dÄ hon sjÀlv skulle pÄ förÀldraledighet bara strax efter.
Var rÀdd att allt var förstört men efter ett samtal med handlÀggaren pÄ FörsÀkringskassan tog hon tag i det hela och pratade med min lÀkare. HandlÀggaren hade tidigare sagt att en AFU aldrig skulle bli aktuell för mig dÄ min diagnos Àr sÄ tydlig.
Efter att hon pratat med lÀkaren vÀnde hon 180 grader och ordnade direkt sÄ jag skulle fÄ göra denna utredning. Skulle bara behöva vÀnta till i höst och det Àr ju inga problem.
HÄller tummarna för att det gÄr bÀttre denna gÄng, att de faktiskt lyssnar pÄ mig ordentligt.
Ăr dock mindre nervös nu dĂ„ jag Ă€ven lĂ€rt kĂ€nna mig sjĂ€lv mycket bĂ€ttre i denna process.
FörstÄr att det tar tid att hitta en bra nivÄ för vila och ÄterhÀmtning. Har haft min diagnos i snart 9 Är, varav 2 Är sedan jag började kÀnna en mÀrkbar försÀmring i det kognitiva (frÀmst dÄ fatigue).
Nu har jag börjat hitta en bÀttre rytm i vardagen för mig, Àntligen.
Det kÀnns som att du överlag ÀndÄ Àr vÀldigt positiv i din situation, nÄgot som fÄr mig att sitta och le trots allt. För Àven om det inte blev som tÀnkt sÄ kommer mitt liv kunna bli vÀldigt bra ÀndÄ. Bara lite annorlunda. ![]()