Jag jobbar inom IT med utveckling och en stor del av min lön har gått till ovanstående senaste åren.
Om du t.ex. slår ut totalen på några vanliga månader (för skräp du inte behöver) ser du själv. Dvs ta en jablonsumma /vanlig mån och räkna.
Detta är alltså närmare en halv mille SEK (!!)
För “nachos”, tv-spel jag aldrig spelar och pizzakvällar med öl…
Utöver detta fick jag:
Högt blodtryck
Lite övervikt
Arg flickvän
Arg familj
Arg mamma
Dåliga tänder
Problem hemma
Ett fallerande liv som lyckligtvis är bättre nu!
och en bra ny bil med 7 års garanti…
För motsvarande belopp.
Allt ovan gratis mot att skippa pizza o öl.
Att göra istället, förslag:
Mitt bästa förslag är att köpa ett par löparskor, lite fina löparkläder och börja träna istället.
Alt. Promenadskor + utrustning.
Alt. Gymkort + gymgear. Detta brukar fö jobbet betala. Friskvård! Helt gratis.
Alt…börja cykla/simma eller nåt.
Laga egna goda maträtter hemma
Följ dina drömmar, 1h per kväll istället för att spela tv-spel/se Netflix och äta chips/godis, t.ex. sätt upp en vision+mål på väggen i vardagsrummet → sätt igång!
Ett nytt, bättre liv med andra ord
In spite of everything… Do it.
Tänkte dela med mig av detta till er som vill ha inspiration/stöttning med er livsresa.
Ifall ni fastnade på Burger King på vägen hem… som jag brukade göra.
Summering:
Prio 1 - lägg av med snabbmat och alkohol
Dvs lägg ner svenssonlivet.
Det bekväma myslivet med godis o chips hela tiden…
Behöver ju inte vara allt eller inget tänker jag Jag håller med dig om att många bör minska på alkohol, snabbmat, tobak, godis, snacks, nöjen m.m. Dels ur ett häsloperspektiv, men också ekonomsikt.
Men det går ju göra både och, men på en lagom och rimlig nivå Tobak är jag dock starkt emot samt de som dricker för mycket i kombination med att de ej kan hantera det och får dåliga fyllor (aggressivitet, högljudda osv…)
Håller med, balans är nyckelordet. Vi köper pizza ibland. Och ibland gör vi egen pizza eller så blir det ärtsoppa.
Sambons morföräldrar är från italien och har ätit pizza varje söndag i 30 år. Dricker mycket alkohol överlag. De är 85 nu och hur pigga och glada som helst!
bara choklad, endast den bästa kvaliteten, max 100 g en gång i veckan, bjuda frun
en öl i veckan - ungefär två flak från bordershoppen på hela året. Bra rom eller (single malt) whisky, 4 cl i helgen
skyldig - endast smörbakat och bryggkaffe max två gånger i veckan, endast med sällskap
tv-spel?
Mja…
Jaha…
Nej
Nej
Nej
Elektrisk tandborste
Nej
Oavsett ålder är det viktigt att röra på sig varje dag i minst 30 minuter. Eftersom jag har riktigt svårt för detta köpte jag ett löpband för hemmabruk. Det är nu en del av vardagen och snart ska jag besöka ett gym för första gången.
DO YOU.
Maximilian här kunde inte bry sig mindre om hur du lever. Inga pekpinnar. Alls.
Jag bara säger: utan det där skräpet som du vet du inte behöver = ligger ett nytt, bättre liv.
100% garanterat. Och din flickvän/fru kommer bli så glad o stolt.
Min fru skulle skilja sig direkt!
Att jag kan feströka ibland tycker hon är superhärligt. Dessutom betalar hon ju hälften av alla utgifter så jag skulle i princip gå back på att sluta dricka och röka eftersom hon skulle lämna mig
Alkohol är en öm punkt för många då den utbredda uppfattningen är att det är lättast att initiera sex när man är påverkad. För vissa är det tvärtom, alkohol gör dem sömniga.
Det finns ett talesätt som säger: “Samla aptit ute, ät hemma”. Användas när det kommer till sex med frun.
Går fint att snusa och dricka brännvin och samtidigt spara pengar. Alla har sina laster. En del köper garn för pengarna. En del bildelar. Prioriteringar bara.