Skippa snabbmat + alkohol och bli miljonär 🥰

Här är notan efter mina senaste år av missbruk:

• pizza
  • burger king
  • snus, cigg
  • godis, choklad, chips
  • uteliv, öl och drinkar
  • spontana köp, t.ex. kaffe latte på stan
  • tv-spel

Ca 324 000 kr.
3 år.

Jag jobbar inom IT med utveckling och en stor del av min lön har gått till ovanstående senaste åren.
Om du t.ex. slår ut totalen på några vanliga månader (för skräp du inte behöver) ser du själv. Dvs ta en jablonsumma /vanlig mån och räkna.

Detta är alltså närmare en halv mille SEK (!!)
För “nachos”, tv-spel jag aldrig spelar och pizzakvällar med öl…

Utöver detta fick jag:
Högt blodtryck
Lite övervikt
Arg flickvän
Arg familj
Arg mamma
Dåliga tänder
Problem hemma
Ett fallerande liv :sunglasses: som lyckligtvis är bättre nu!

Här är tjuven som förstör hela ditt liv:

Samt orsaken till att din flickvän/potentiella flickvän/partner hatar dig.

Det bekväma svenssonlivet :slight_smile:
Tar du 324 000 kr och placerar i en RT-portfölj
Ja du fattar :slight_smile:

Detta var notan på 3 år.
Tänk då 10 år.

Övriga fördelar med att bli 100% nykter:

• jag hade kunnat betala av mitt CSN-LÅN
  • jag hade kunnat köpa ett nytt kök till famlljen
  • och en bra ny bil med 7 års garanti…
    För motsvarande belopp.

Allt ovan gratis mot att skippa pizza o öl.

Att göra istället, förslag:

• Mitt bästa förslag är att köpa ett par löparskor, lite fina löparkläder och börja träna istället.
  • Alt. Promenadskor + utrustning.
  • Alt. Gymkort + gymgear. Detta brukar fö jobbet betala. Friskvård! Helt gratis.
  • Alt…börja cykla/simma eller nåt.
  • Laga egna goda maträtter hemma
  • Följ dina drömmar, 1h per kväll istället för att spela tv-spel/se Netflix och äta chips/godis, t.ex. sätt upp en vision+mål på väggen i vardagsrummet → sätt igång!

Ett nytt, bättre liv med andra ord :slight_smile:

In spite of everything… Do it.

Tänkte dela med mig av detta till er som vill ha inspiration/stöttning med er livsresa.
Ifall ni fastnade på Burger King på vägen hem… :smiley: som jag brukade göra.

Summering:
Prio 1 - lägg av med snabbmat och alkohol
Dvs lägg ner svenssonlivet.
Det bekväma myslivet med godis o chips hela tiden…

En genväg till framgång i livet < 333

Love //Maximilian

32 gillningar

” I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered.”

[George Best]

24 gillningar

Behöver ju inte vara allt eller inget tänker jag :slight_smile: Jag håller med dig om att många bör minska på alkohol, snabbmat, tobak, godis, snacks, nöjen m.m. Dels ur ett häsloperspektiv, men också ekonomsikt.

Men det går ju göra både och, men på en lagom och rimlig nivå :slight_smile: Tobak är jag dock starkt emot samt de som dricker för mycket i kombination med att de ej kan hantera det och får dåliga fyllor (aggressivitet, högljudda osv…)

7 gillningar

Låter otroligt vettigt!

Vi har x2 pizza + filmkvällar per år nu, jag och flickvän: gemensam födelsedag och jul :smiley:

Love /// Maximilian

1 gillning

Håller med, balans är nyckelordet. Vi köper pizza ibland. Och ibland gör vi egen pizza eller så blir det ärtsoppa.

Sambons morföräldrar är från italien och har ätit pizza varje söndag i 30 år. Dricker mycket alkohol överlag. De är 85 nu och hur pigga och glada som helst!
:nerd_face:

8 gillningar

Verkligen. Att bli “extremist” åt något håll tenderar att oftast bli total “backfire” och man återgår till det som inte fungerade fast än värre.

6 gillningar
  1. hemmagjort
  2. hemmagjort
  3. aldrig börjat
  4. bara choklad, endast den bästa kvaliteten, max 100 g en gång i veckan, bjuda frun
  5. en öl i veckan - ungefär två flak från bordershoppen på hela året. Bra rom eller (single malt) whisky, 4 cl i helgen
  6. skyldig - endast smörbakat och bryggkaffe max två gånger i veckan, endast med sällskap
  7. tv-spel?
  1. Mja… :blush:
  2. Jaha…
  3. Nej
  4. Nej
  5. Nej
  6. Elektrisk tandborste
  7. Nej

Oavsett ålder är det viktigt att röra på sig varje dag i minst 30 minuter. Eftersom jag har riktigt svårt för detta köpte jag ett löpband för hemmabruk. Det är nu en del av vardagen och snart ska jag besöka ett gym för första gången.

3 gillningar

Jag ser mitt snusande och öldrickande mer som en hobby och då tillåts en mer vidlyftig budget.

16 gillningar

DO YOU.
Maximilian här kunde inte bry sig mindre om hur du lever. Inga pekpinnar. Alls.

Jag bara säger: utan det där skräpet som du vet du inte behöver = ligger ett nytt, bättre liv.
100% garanterat. Och din flickvän/fru kommer bli så glad o stolt.

Love Maximilian

Jag håller inte alls med. Utan “skräpet” kan man ju lika gärna gå och dö direkt och bespara sig lidandet fram till pensionen.:sunglasses:

13 gillningar

Min hustru skulle garanterat bli sur om jag slutade dricka alkohol!

7 gillningar

Big results require big ambitions - Herakleitos

Min fru skulle skilja sig direkt!
Att jag kan feströka ibland tycker hon är superhärligt. Dessutom betalar hon ju hälften av alla utgifter så jag skulle i princip gå back på att sluta dricka och röka eftersom hon skulle lämna mig

1 gillning

Alkohol är en öm punkt för många då den utbredda uppfattningen är att det är lättast att initiera sex när man är påverkad. För vissa är det tvärtom, alkohol gör dem sömniga.

Det finns ett talesätt som säger: “Samla aptit ute, ät hemma”. Användas när det kommer till sex med frun.

2 gillningar

Pizza, godis, öl och enstaka spontanköp kostar kanske 3240 kronor här. Det andra kan nå’n annan ta. Blodtrycket medicinerar jag redan mot. :joy:

22 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Och jag känner bara “Find what you love and let it kill you”

2 gillningar

Alltså förstå min ångest i efterhand.

Jag hade kunnat köpa en ny Kia C’eed. 0 mil på motorn. Håller +12 år. Ny bil till min lilla familj.
OH GOD. WHY DID I DO IT.

Eller:
Nytt kök + budgetbil med garanti 5+ år samt betalat av CSN-lånet!
:sob:

Detta är priset av 3 års pizza + öl + tv-spel. Efter mitt bilköp ovan kunde jag och familjen FIRA med en familjepizza. Det hade räckt…

3 gillningar

Går fint att snusa och dricka brännvin och samtidigt spara pengar. :+1: Alla har sina laster. En del köper garn för pengarna. En del bildelar. Prioriteringar bara. :+1:

2 gillningar

Ingen ide att ha ångest. Du behövde inget nytt kök pga hämtpizza och all öl gjorde att köra bil ändå inte var ett alternativ.

17 gillningar