Skippa snabbmat + alkohol och bli miljonĂ€r đŸ„°

VÀldigt intressant men ack sÄ deprimerande!

Mina laster

• pizza
  • glass
  • cola
  • hĂ€mtmat ( restaurang)
  • fika
  • tatueringar

HÄller med om balans men önskar sÄÄÄÄ att man lagt pengarna pÄ sparande tidigare och tÀnkt till. HÀmtmat Àr lyxigt men nu om nÄgonsin dyrt som f*n.

VÄgar inte ens rÀkna pÄ detta för dÄ gÄr jag in i en depression :partying_face::rofl::scream:

SÄÄÄ sant!

Åh, önskar det fanns utrymme i min budget för köpepizza! Om nĂ„gon vill köpa pizza, men inte mĂ„ dĂ„ligt. Skicka :pizza: till mig! Jag gillar Hawaii med extra pizzasallad! :smiling_face_with_three_hearts:

Äter pizza 1-2 gĂ„nger per Ă„r, hade gĂ€rna gjort det oftare. Brukar dela pĂ„ mitten, sĂ„ man kan Ă€ta tvĂ„ dagar i rad. :yum:

Tror de flesta mÄr bra av en varierad kost, dÀr kan Àven mat som Àr bra för sjÀlen ingÄ. :heart:

10 gillningar

Vi köper vÀÀÀldigt sĂ€llan köpepizza. Vi köper dĂ€remot “pizzakit” hos lokala affĂ€ren och preppar med egna favoriter. Kantareller och “gammal julskinka” Ă€r en av favorit. Sen gillar vi bĂ„de oliver, kronĂ€rtskockor och ruccolasallad som extra pĂ„lĂ€gg

3 gillningar

Jag har varit en slösa utan dess like förr. Men tror inte jag lagt ens i nÀrheten av 300k pÄ pizza och pilsner med mera under en 3 Ärs period. SÄ du lÀr ju Àtit en pizza eller tvÄ om man sÀger sÄ. :sweat_smile::beers: Gött. Du hade nog roligt under tiden iaf. Hade jag haft.

”LĂ€gga ner Svenssonlivet”?! - Nej för sjutton! TvĂ€rtom. Att Ă€ntligen kunna luta sig nĂ„gorlunda bekvĂ€mt tillbaka med respektive, barn, bostad e t c Ă€r ju hela anledningen till att man plĂ„gat sig igenom alla Ă„r av studieĂ„ngest och ströjobb. (Behöver knappast innefatta nĂ„gra större mĂ€ngder alkohol eller snabbmat om sĂ„ inte önskas).

Skönt att du TS hursomhelst tagit dig ur en livsstil du inte lÀngre trivs med!

3 gillningar

Look, my dear amazing friend @Troca
Jag ska försöka svara sÄ bra jag kan pÄ detta.

Varför mÄste Svenssonlivet = vara belöningen för allt ens slit under Ären? Jag har ocksÄ pluggat i ca fem Är pÄ universitet + arbetat heltid i större delen av mitt liv.
Typ efter allt hĂ„rt arbete sedan ÅR tillbaka

Höjden av ens tillvaro blev (som i mitt fall) pizza + öl pÄ helgerna.

Är det meningen med livet?
Netflix, pizza och potatischips
 glass? Efter allt jag gjort? GAAH.
Jag skulle gÀrna leva sÄ och unna mig gott pÄ t.ex. lördagskvÀllen varje vecka.
Typ efter veckans arbete, kÀka lite pizza med flickvÀnnen mm. Mysa lite vid TV:n.
Det Àr vÀldigt trevligt att koppla av med lite vin exempelvis.

MEN.
Det Àr svenssonlivet som stör mig!
Jag Ă€r inte nöjd med detta, att typ “acceptera sin lott” och sitta dĂ€r med ett hus, en Volvo V70 och tre ungar som spelar FIFA pĂ„ XBOX.

Kan man inte typ unna sig en större dröm istĂ€llet? Typ arbeta med nĂ„got man faktiskt tycker om, tjĂ€na en massa pengar pĂ„ detta (t.ex. driva sitt eget lilla “Microsoft” eller motsvarande, dvs sitt eget företag), investera överskottet och bli oerhört framgĂ„ngsrik, sedan köpa ett stort fint hus vid sitt drömstĂ€lle pĂ„ Jorden? Flytta utomlands kanske? USA? WHY NOT. Ha en fin bilsamling. WHY NOT? Jag skulle gĂ€rna ha en Aston Martin, en Tesla och nĂ„gra trimmade Dodge’s i mitt garage. En fin MC ocksĂ„ naturligtvis. Honda! VILKEN COOL DRÖM! Fatta att ta ut sin MC och glida lĂ€ngs kusten
 solnedgĂ„ngen etc.

Dvs. sikta lite högre Àn svenssonlivet och dess grÄa vardag.

Om man nÄtt sitt drömliv = dÄ Àter jag gÀrna pizza efterÄt och tar ett par coca cola för att fira. GÀrna med hela min familj. TÄrta inkluderat.

Det bara kĂ€nns sĂ„ otroligt sorgligt att mĂ€nniskor ger upp och nöjer sig med ett “ordinĂ€rt liv” utan nĂ„gon form av högre dröm/ambition. Mina vĂ€nner lever sĂ„ och det gör mig extremt deprimerad. Var det allt vi skulle fĂ„ i livet? Ett radhus + barn + en Volvo V70 tre Ă„r gammal. Fredagsmys. Sedan hamna pĂ„ Ă„ldersomshem vid 87
 med alzheimers. GAAAAAAAAAAH.

Deprimerande!! Jag stÄr inte ut med svenssonlivet helt enkelt.

DĂ€r fick du mina 5 cent.
Maximilian

Du utgÄr ifrÄn att alla Àr som du och att materiella vÀrden Àr det som folk uppskattar mest i livet. Höjden av lycka för nÄgon annan kan vara en tacofredag med familjen eller att slötitta pÄ fotboll en regnig söndag.

20 gillningar

Svenssonlivet Àr nice. Vare sig folk pluggat i femtielva Är eller inte. Jag har aldrig pluggat. Gymnasieutbildning och tjÀnar ÀndÄ mer Àn massor med pluggande folk med csn lÄn. Det har ingen betydelse. Spelar ingen roll hur mycket man tjÀnar om man inte har kunskap eller intresse av ekonomi. En mÀnniska som kanske tjÀnar 300k om Äret kan vara betydligt rikare Àn mig som tjÀnar norr om 700k om Äret med tanke pÄ kunskaper och livsval. Folk kommer alltid köpa pizza och öl. :smile: Det spelar ingen roll. SÄ lÀnge man Àr lycklig.

2 gillningar

“There comes this day, when being mediocre is just SICKENING to you”

Ett enkelt litet inspirerande exempel: att börja trÀna lite.

Bara det faktum att man köper ett gymkort (via t.ex. friskvĂ„rdsbidraget pĂ„ jobbet gratis =)) och kör ett par, tre pass i veckan = SÅ MKT BÄTTRE Ă€n ett vanligt svenssonliv. Ha nĂ„nting som höjer en över normen. En liten sak som att man trĂ€nar pĂ„ gymmet exempelvis.

Det vĂ€rsta som kan hĂ€nda en mĂ€nniska borde vara “ett vanligt liv”. Snacka om deprimerande. Sorry men jag mĂ„ste skriva av mig!

Det hÀr Àr min passion alltsÄ. Ut ur meningslösheten!! Folk Àter antidepressiv medicin som aldrig förr och undrar nÀr livet ska bli bÀttre. GAAAAH. Svenssonliv. Haha.

// end of rant //

Maximilian

1 gillning

För mig Àr det lite sÄhÀr.

NÀr jag har blivit lite Àldre och ser vÀnner och familjemedlemmar gÄ bort, sjÀlv varit nÀra att dö ett par gÄnger, sÄ har det för mig blivit tydligt vad som Àr viktigt.

Spendera och uppskatta tid med nÀra och kÀra, dÀr ingÄr soffhÀng, god mat, dricker dock inte alkohol, men skratta kan vi ÀndÄ.

TÀnk, om just ett svenssonliv Àr drömmen för mÄnga? Att ha ett bra jobb, en villa och en familj, ett vÀrdefullt sammanhang.

NĂ€r jag ser chefer, högt uppsatta, ”superlyckade” företagskĂ€ndisar sĂ„ verkar fĂ„ sĂ€rskilt lyckliga. Har de nĂ€ra vĂ€nner? Har de en meningsfull fritid? Är de omtyckta av sin familj?

Trots att de stÄr pÄ toppen av sina mÄl, sÄ kÀnns det lite tomt.

Sen, tĂ€nk alla miljarder individer som inte nĂ„r dit, men vill, ska de kĂ€nna sig misslyckade för att de Ă€r rĂ€dda för ett ”svenssonliv”?

Alla har vi olika drömmar, men jag pÄminns dagligen om att jag redan vunnit jackpotten, för jag Àr fortfarande hÀr. Medans mÄnga inte Àr det. I det perspektivet sÄ Àr ett vanligt liv ett lyxigt liv.

Det Àr sÄklart bra att ha ett mÄl att sikta mot, men det Àr ocksÄ viktigt att frÄga sig vad man tror finns pÄ andra sidan mÄllinjen? Kanske finns det redan tillgÀngligt idag, om man skiftar perspektiv! :blush:

13 gillningar

“Svenssonliv” Ă€r ett dĂ„ligt mĂ„l / mardröm för det kan betyda precis vadsomhelst beroende pĂ„ vem man frĂ„gar.

Men om det innebÀr ett tryggt liv, med bra hÀlsa (till 85?), en fin familj och god materiellstandard sÄ tÀnker jag iallafall inte klaga pÄ det

7 gillningar

Jag har en stor aversion mot att allt ska optimeras. Jag tÀnker aldrig vara helt utan laster, av ren princip om inte annat. Planerar att utöka lasterna med Älder och om jag blir 90+ sÄ blir det jÀvlar Äka av :wink: Och jag dör hellre Àn lever utan lördagsostkrokarna. Mvh slightly dramatic

13 gillningar

Jepp. Jag tror min favorit just nu Ă€r dotterns barnsim pĂ„ söndagarna. Är bara 30 minuter men hon tycker det Ă€r sĂ„ fruktansvĂ€rt roligt och skrattar konstant vilket gör mig glad. :heart_eyes: Money well spent.

Det Àr helt ok att vara nöjd med Svensson livet. Och Àr man inte det sÄ gör nÄgot Ät det dÄ för tusan.

12 gillningar

Linnea,
BehĂ„ll “ostkrokarna” eller vad de kallas : )
Jag ska ej lÀgga mig i, sÄ lÀnge du inte fÄr hÀlsoproblem av dem, typ högt blodtryck mm, tycker jag det lÄter bra.

Jag hade nog större problem Àn du dock.
Jag Àr ex-addict in recovery <3 Stöd frÄn familj, flickvÀn och mamma.
Önskar dig lycka till!

Maximilian

3 gillningar

HÀr Àr motsatsen till svenssonlivet/fredagsmys/gulligull med chips och kakor 24/7.
Dvs. motsatsen till att följa stömmen.

Go warrior!

Fatta friheten, kÀnslan, lyckan, stoltheten nÀr du uppnÄtt nÄgot sÄnt!!

Love Maximilian

Är det bara jag som kĂ€nner mig otroligt förvirrad av denna trĂ„d?

NÄgon som propagerar för att inte vara missbrukare och betonar annan konsumtion som dessutom ocksÄ kan ses som missbruk(?), i form av spenderande.

Jag menar
 jag tycker givetvis man ska lĂ€gga pengar pĂ„ det man vill och det som gör en glad men oavsett vad man spenderar 100.000kr pĂ„ sĂ„ Ă€r 100.000kr spenderat?

Jag har en vÀn som enligt mÄnga kanske inte lever helt optimalt pÄ nÄgot plan men han Àr nog den lyckligaste jag kÀnner! Vad jag kan se rÀknar han inte antalet pengar spenderad pÄ saker han gillar.

**jag tycker nog bara denna trÄd Àr mÀrkligt, fÄr kÀnslan som nÀr det ibland finns en low-key reklam avsikt med inlÀgg **

5 gillningar

En del av oss behöver inte sĂ€ga “ELLER”, utan vi sĂ€ger “OCH”.
LĂ€rt mig av @janbolmeson :laughing:
The power of AND 

Dock hÄller jag med om att man borde minska pÄ vissa typer av ohÀlsosamma utgifter, i mitt fall för att bli mer hÀlsosam och inte för att spara pengar eller köpa annat.

UrsĂ€kta, men vem Ă€r du att döma nĂ„gon som lever “ett vanligt svenssonliv”. Det vĂ€rsta som kan hĂ€nda Ă€r att folk mĂ„r dĂ„ligt och inte har verktygen att ta sig ur det, att vara medioker Ă€r mer regel Ă€n undantag och betyder inte att man mĂ„r dĂ„ligt.

4 gillningar

Svenssonliv Àr det bÀsta, ju mer Svensson desto bÀttre.
Njuter till fullo av att vara medioker och av mitt snus :blush:

1 gillning