Coachning när det kommer till ekonomi

Hej!

Jag har läst på forumet länge men har på senare tid blivit intresserad av att faktiskt skriva också. Nu vaknade jag och tog tag i saken efter den här tråden:

Hur vore det om människor som delar @OlleLjungkvist känsla här kanske skulle vilja lägga tid på att “bli mentor” till andra som inte har det lika bra ställt? På så vis kanske man får smak på det där fattiga igen, samtidigt som vi som kämpar för att ens få livet att gå ihop kan få små tips anpassade efter den individuella situationen.

Ekonomisk rådgivning finns ju att få, men i vissa fall hjälper inte det. Sitter man med låg inkomst och höga utgifter vet man nog ofta redan allt det generella tips ger. Säg upp streamingtjänster, skaffa billigare bil och telefonabonnemang, byt elavtal och allt vad det är. Ibland kanske man snarare behöver någon som hjälper till med prioriteringarna på ett annat plan.

Om jag har 150 kr över till exempel, borde jag unna mig pizza den här månaden, betala pyttelite extra på lån eller slänga in slanten på sparkontot. De där små tipsen som kan hjälpa en att hålla näsan över vattenytan. Jag personligen skulle gärna ha en frivillig personlig coach och det skulle säkert gynna fler än mig. Men är det något någon ens vore intresserad av att ställa upp för främlingar på det sättet?

Ber om ursäkt om liknande ämne redan finns, då är jag bara kass på att söka och får skämmas.

4 gillningar

Intressant tanke och jag tror säkert det finns. Vi är ju många som delar tips här. Att det kanske är svårare med en mer ”privat” coachning handlar säkert om att det rör just pengar och ekonomi.

Men, försiktigt positiv? Absolut :+1:

1 gillning

Ja, det finns en guldgruva på forumet och jag har lärt mig massor. Men stegen att ta sig från oförmögen att faktiskt dra nytta av kunskapen till att ha tillräcklig ekonomisk frihet för att göra det känns långa ibland. Då hade de där små tipsen som funkar för den specifika situationen varit bra hjälpsamma.

Tack för ditt svar!

2 gillningar

De va ett bra förslag…

2 gillningar

@Natali
Fint du gillade tråden. Tack.

Bara en tanke,

Var väldigt försiktig vem du lyssnar på!
Det gäller alla, inkl detta webbforum och alla författare. Man kan lyssna, lära och söka kunskap.

Men de kan ha fel också!

Lyssna främst på dig själv och egen intuition. Egen magkänsla. Vad tycker du själv? Du vet nog faktiskt bättre än 99.9% av andra ‘experter’ där ute.

För kuriosa har t.ex. Charlie Munger (RIP) ifrågasatt framtiden för indexfonder. Pga priserna (rekordnivåer) är det inte säkert index fortsätter leverera i framtiden. Han ref till Japan där index varit en usel placering sedan 1980-tal.

Det har varit en bra placering med indexfonder under 1900-talet men ingen vet hur framtiden ser ut.

Så det bästa tipset jag kan ge dig efter resan från fattigdom är:

Lita på din egen intelligens och beslutsförmåga.
Du vet nog redan vad du behöver göra!
Ek frihet kan t.ex. åstadkommas på fler sätt än indexfonder. Läs en bok om t.ex. aktieutdelningar samt en om passiva inkomster. Finns gratis på biblioteket.

Index är en av flera vägar.
Jag skulle personligen inte lägga alla ägg där.
Men en del!

Lita på Natali :metal::metal::apple::disguised_face: hon vet bäst helt klart!

Hoppas detta ger något!
Olof the snowman :snowboarder:

2 gillningar

Det låter som du behöver tydlighet, enkelhet, struktur och en hållbar väg framåt. Vi är också flera som kämpat med ekonomin förr, som kommit ur det.

För att kunna hjälpa dig skulle det behövas betydligt mer information och för att du skulle kunna och vilja göra det antar jag att du behöver tid på dig. Så mitt förslag är att hänga runt på forumet, chatten, kolla användare med mera som verkar förklara saker och ting på ett pedagogiskt och enkelt sätt, för att hitta en ”match”.

Detta är ett fantastiskt ställe för bred och djup kunskap. Tror säkert många är villiga att hjälpa och skulle bli glada över att få frågan och möjligheten.

Du har redan tagit första steget, så cred till dig @Natali

9 gillningar

Ja, du har givetvis rätt. Man får inte vara naiv, det jag tror skulle vara så nyttigt är stöttning i de små valen. När man som i mitt fall till exempel har nästan lika höga utgifter som inkomster varje månad så känns det ofta hopplöst och blir då ännu svårare att ta kloka beslut.

Tack så mycket! Jag har som sagt läst länge och lärt mig hur mycket som helst. Men mycket handlar om sånt som känns helt ouppnåeligt när man lever med en årsinkomst på under 300 000, har varit ensamstående med ett barn i många år och har tagit dåliga beslut i ungdomen. :smiley:

3 gillningar

I så fall en person som har någon form av certifierad position i ämnet. Utbildning. Erfarenhet. En portfolio av bra case som visar faktiska resultat. Något bevis.

Om @Natali har små resurser så skulle jag rekommendera att absolut inte lyssna på random forummedlemmar.

Stanna med officiella källor. Lyssna på de bästa.
Är mitt råd. I så fall.

Din mentor borde vara t.ex. Ray Dalio och inte “knegarbengt88” på rikatillsammans.se.
No offence.

Googla Ray Dalio vetja. Han kommer nog stötta dig bättre än knegarbengt inkl jag själv.

Olof

2 gillningar

Tro det eller ej, men du är inte ensam. Det finns en del här inne med liknande omständigheter. Gäller bara att finna dessa.

Tror inte att fokus som snömannen ovanför säger bör ligga i att optimera en portfölj, snarare enkelhet och förbättra marginaler, som det låter.

6 gillningar

Svårt med hjälp med de små besluten som man ofta tar på stående fot i vardagen. Har inte direkt haft någon mentor i det, annat än det man tar med sig från föräldrarna och närstående.

Vad exakt tänker du att du vill ha? Diskussioner kring hur man kan tänka rent generellt, eller någon att bolla specifika, aktuella beslut? :slight_smile:

2 gillningar

Både och egentligen! Även lite pepp om att “det går” hade suttit fint. Jag personligen har vare sig föräldrar eller närstående som kan hjälpa till när det kommer till ekonomiska frågor. Min missbrukar-mor har bara en styrka när det kommer ekonomi och det är att förekomma hos kronofogden, vilket har bidragit till att jag undviker det så långt det är möjligt. Det vill säga jag tar hellre lån för att betala räkningar än att riskera kronofogden.

1 gillning

Jag har inget facit åt dig, men även små pengar blir stora över tid, min svärmor som nu är pensionär har gnetat ihop ett kapital som nu är värt 3-4 mkr i fonder under sin livstid. Hon var ensamstående i princip från dag 1 och har enbart haft dåligt betalda yrken typ som städerska, hushållerska, skolmatsbespisning. Uppväxt under väldigt enkla förhållanden. Jag är väldigt imponerad av den bedriften.

De främsta posterna jag kan tänka mig att hon lyckats hålla nere kostnaderna med är typ 0 transportkostnader; hon cyklar överallt och har alltid gjort det (bra pris på något speciellt som hon haft ögonen på under en lägre tid på t.ex Lidl 15km bort, så hoppar hon upp på cykeln). Det har nog bidragit till en hyfsad hälsa också. Väldigt duktig på att köpa på second hand, t.ex i Röda korsets butiker (Kupan) eller Myrorna, och hittar man ett mönster där nya varor fylls på så kan man ibland hitta riktigt bra saker till väldigt bra priser. Hon köper t.ex kläder till barnbarnen där, de kanske är två storlekar för stora men då får de ligga tills barnbarnen är tillräckligt stora.

Det tråkiga är att hon typ inte rör pengarna hon sparat trots att att hon har en minimal pension. Hon har liksom glömt bort hur unnar sig och får lite guldkant på vardagen, vi hade tyckt det var roligare om hon levde upp pengarna än att lämna allt i arv. Hon köpte en elcykel på ålderns höst, vilket nog är en av de största utsvävningarna som gjorts de senaste 10 åren.

Personligen tycker jag att jag är ganska ekonomisk av mig även om vi har en relativt bra inkomster, så vi kan spara skapligt varje månad. Jag har lite mentala prisspärrar i huvudet när det kommer till t.ex matinköp där vi hamstrar en del för att aldrig behöva köpa vissa produkter till ordinarie pris t.ex ost (65-69kr/kg, men har vi mindre än 3 kg ost hemma så kan jag sträcka mig till 79kr/kg, just nu har vi 8kg hushållsost i kylen ca 2 månaders förbrukning i en familj med ostmonster), smör (Max 35kr/500g), kaffe Max 35-39 kr beroende på 450g eller 500g), toapapper, hushållspapper, krossade tomater (Max 8kr/400g, yoghurt (max 20kr/l) eller produkter med kort datum som har hög omsättningshastighet här hemma. Eller om det är kort datum på flera kg köttfärs så kan jag köpa ett par kg och göra köttfärssås på kvällen för att frysa in en del och göra lasagne dagen därpå. Är ganska praktiskt lagd så går något sönder eller om jag saknar något hemma så försöker jag försöka uppfinna en lösning med saker jag har liggandes hemma (bra för tankeverksamheten, bra för miljön och bra för plånboken).

Sen förstår jag att det är tufft att va själv som ensamstående, vi är två föräldrar som kan hjälpas åt, så en av oss kanske passerar en ICA och kan köpa det som är bra pris där, den andra passerar Willys och kan handla det som har bra pris där, en av oss kan fokusera på att hitta kläder till bra priser till barnen (vi upptäckte tyvärr Julas fodrade stövlar lite för sent då yngsta barnet sliter stövlar och skor i extrem takt, de finns typ upp till stl 35, men motsvarar nog stl 36, men de har hållit långt bättre än t.ex Tretorn och Viking som kostar 3-4 ggr så mycket).

Hoppas kanske något kan va av inspiration.

3 gillningar

Min erfarenhet är att det ofta finns lågt hängande frukt när det kommer till personer i din situation. Det snusas, görs lösnaglar, dras med svindyra mobilabonnemang, har anvisat elavtal etc. Ofta finns det även inkomster som inte utnyttjas, ex bostadsbidrag för att man vid något tidigare tillfälle blivit återbetalningsskyldig (trots att man bara fick betala tillbaka ex. 3000 kr samtidigt som man fick 18000 kr i bostadsbidrag för samma år), underhållsbidrag etc.

Så många skulle ta nytta av en personlig coach. Frågan är bara vad som skulle hända med pengarna som frigjordes…

1 gillning

Ja det låter verkligen som en bedrift! Jag har haft ett månadssparande på 100 kr/mån i över 10 års tid men tack vare att shit happens får de pengarna plockas ut alldeles för ofta så i dagsläget handlar det om 700 kr på det sparkontot. Och att köpa något förutom underkläder nytt är inte att tala om, det är bara begagnat (helst bortskänkes) som gäller om man vill ha något. Julas fodrade stövlar var dock ett tips jag ska spana in. På en så liten ort som jag bor i (skulle aldrig ha råd med hyran i en större ort) är förvisso utbudet av matbutiker väldigt knapert men även jag håller koll på priser och passar på att handla det som är billigt när det är det.

Tack för dina tankar!

1 gillning

Ja det har du helt rätt i, det är bara att slå på Lyxfällan så får man se utmärkta exempel på det. Men jag tror (eller vill tro) att antalet människor som lever med små marginaler och faktiskt gör vad de kan för att vända skutan är större än de som slösar upp pengar för nöjes skull. Med det sagt så erkänner jag gärna att jag bjuder min son på McDonalds ibland trots att vi lever med små marginaler. Bredbandet är lite dyrt för min smak men det går inte att komma undan billigare där vi bor (och jag vågar inte satsa på mobilt bredband eftersom jag jobbar hemifrån och behöver stadigt nät) och elavtal byter jag allteftersom bindningstiden är slut och något erbjudande gör det värt det. Min Toyota Yaris är möjligen “onödigt” dyr men å andra sidan drog jag på mig 90 000 i skulder enbart till följd av “billigare” bilköp på två års tid innan jag skaffade den så jag vågar ärligt talat inte köpa äldre och billigare bilar längre. Alla typer av lyxvaror som smink, frisörbesök, lösnaglar och så vidare är inget som är aktuellt. Dock kan jag förstå hur känslan av hopplöshet (“det spelar ju ändå ingen roll”) leder till korkade beslut också. Min morsa har lagt det mesta av sina pengar på alkohol, tobak och cannabis genom alla år jag levt, inte särskilt smart enligt mig men enligt henne spelar det ingen roll eftersom hon inte har råd att göra sånt hon skulle vilja ändå.

Och det kanske är just där någon med erfarenhet av att lyckas skulle kunna göra en enorm skillnad för någon som aldrig känt hur det känns. För jag tror att många, mig själv inräknat, faktiskt saknar förebilder med kunskap och erfarenhet.

1 gillning

Jag hade för många år sedan en idé om att agera ”jobbcoach” till ett antal bekanta. Jag hade idén att de ”egentligen” var väldigt kompetenta och ”borde” kunna söka betydligt bättre jobb än de hade. Det som behövdes var enligt min teori lite enkla tips om hur man utformar cv och ansökningsbrev, uppträder på rätt sätt etc. Jag hade fel. Så här nu i efterhand har vissa på egen hand förbättrat sin situation markant och andra inte alls.

Jag känner att idén gällande ekonomisk coach nog lätt skulle falla ut på liknande sätt. Någon person har förutsättningarna att ”åstadkomma skillnad” på egen hand med lite tips och idéer som hjälp på vägen. Någon annan har inte förutsättningarna men har en förväntning om att tipsen och idéerna ska åstadkomma skillnaden. Det skulle lätt kunna bli både jobbigt och utmynna i besvikelse.

Man har ofta väldigt olika förutsättningar. Någon har aldrig behövt planera och organisera sin ekonomi så särskilt. Man har självdisciplin så det räcker ändå. Att man även har hyfsat hög inkomst påverkar förstås också. Någon annan behöver hängslen och livremmar över hela tillvaron. Kanske funkar det för denne men det beror rimligen mer på personen själv än på mängden hängslen och livremmar. Att dessa ska vara ”så smarta och effektiva” och därför göra skillnad är naivt.

Med detta sagt vore det möjligen bra med något format där man kunde outa sig mer än de flesta vill göra på forumet. Samtidigt borde det kosta pengar eller ha någon annan form av begränsande inträdeskrav. I annat fall är risken uppenbar att formatet skulle svämma över av personer med snurrig verklighetsuppfattning. Många av dessa skulle egentligen sannolikt behöva gå i terapi för att komma tillrätta med mer grundläggande saker, innan de är mottagliga för några tips.

2 gillningar

Natali,

Jag tänkte tipsa om Tony Robbins böcker om ekonomi. De är på engelska men väldigt bra skrivna och enkla att förstå. Innehåller så mkt bra kunskap.

image
Money master the game innehåller tidlös visdom från massa proffs inkl. Ray Dalio och Warren Buffett. De bästa i världen.

Unshakeable innehåller bra kunskap om samtidens märkliga/skakiga ek klimat. Också bra bok.

Kanske finns någon till som jag ej känner till.
Låna böcker på biblioteket om ekonomi och lär av de bästa i världen. Så du inte fastnar här på RT enbart, väldigt bra forum men det finns mer där ute också.

Tony är mkt bra.
Olof

Tack för en bra och jordnära tråd!
Skönt att det är fler som har ett ”vanligt jobb” och lägre lön. Ibland kan man bli något deppig av att hänga här inne med folks enorma löner och bonusar, höga sparkvoter osv.

Alla lever heller inte i parförhållande, och precis som du så har jag dessvärre INGEN lärdom hemifrån att ta med mig i livet. Jo lärdomen om hur man kan tjäna mycket pengar som rinner mellan fingrarna och noll ansvar för sitt barn och dess välbefinnande!

Återigen starkt och bra att forumet kan tillhöra oss alla, oavsett bakgrund, plånbok, osv. Vi som iaf vill och försöker kämpa för en bättre framtid!

2 gillningar

Finns det något sätt att hålla nere kostnaderna för bilen, för det är kanske en omöjlighet att va utan den. T.ex om du storhandlar, finns det någon granne som man kan samåka med eller någon som inte har bil som vill åka med och dela kostnaden. Jag brukar låna ut min bil till en granne ibland och han brukar tanka i ett par liter extra som tack.

Har du något du kan hyra ut på Hygglo, som mest står oanvänt, t.ex en symaskin eller en borrmaskin. Finns liknande tjänster för bilar.

Mina barn, speciellt den yngsta älskar att plocka pant, det är som att gå på skattjakt (han blir så lycklig varje gång han hittar en burk eller flaska), på sommaren kan han hitta pant för uppemot 100kr i veckan. Det räcker till lördagsgodis, fredagsmys och att spara en slant i sparbössan. Det är även ett stort intresse för en av kompisarna, så de kan sysselsätta sig själva i flera timmar efter skolan och på helger med att leta burkar.

1 gillning