Jag har inget facit åt dig, men även små pengar blir stora över tid, min svärmor som nu är pensionär har gnetat ihop ett kapital som nu är värt 3-4 mkr i fonder under sin livstid. Hon var ensamstående i princip från dag 1 och har enbart haft dåligt betalda yrken typ som städerska, hushållerska, skolmatsbespisning. Uppväxt under väldigt enkla förhållanden. Jag är väldigt imponerad av den bedriften.
De främsta posterna jag kan tänka mig att hon lyckats hålla nere kostnaderna med är typ 0 transportkostnader; hon cyklar överallt och har alltid gjort det (bra pris på något speciellt som hon haft ögonen på under en lägre tid på t.ex Lidl 15km bort, så hoppar hon upp på cykeln). Det har nog bidragit till en hyfsad hälsa också. Väldigt duktig på att köpa på second hand, t.ex i Röda korsets butiker (Kupan) eller Myrorna, och hittar man ett mönster där nya varor fylls på så kan man ibland hitta riktigt bra saker till väldigt bra priser. Hon köper t.ex kläder till barnbarnen där, de kanske är två storlekar för stora men då får de ligga tills barnbarnen är tillräckligt stora.
Det tråkiga är att hon typ inte rör pengarna hon sparat trots att att hon har en minimal pension. Hon har liksom glömt bort hur unnar sig och får lite guldkant på vardagen, vi hade tyckt det var roligare om hon levde upp pengarna än att lämna allt i arv. Hon köpte en elcykel på ålderns höst, vilket nog är en av de största utsvävningarna som gjorts de senaste 10 åren.
Personligen tycker jag att jag är ganska ekonomisk av mig även om vi har en relativt bra inkomster, så vi kan spara skapligt varje månad. Jag har lite mentala prisspärrar i huvudet när det kommer till t.ex matinköp där vi hamstrar en del för att aldrig behöva köpa vissa produkter till ordinarie pris t.ex ost (65-69kr/kg, men har vi mindre än 3 kg ost hemma så kan jag sträcka mig till 79kr/kg, just nu har vi 8kg hushållsost i kylen ca 2 månaders förbrukning i en familj med ostmonster), smör (Max 35kr/500g), kaffe Max 35-39 kr beroende på 450g eller 500g), toapapper, hushållspapper, krossade tomater (Max 8kr/400g, yoghurt (max 20kr/l) eller produkter med kort datum som har hög omsättningshastighet här hemma. Eller om det är kort datum på flera kg köttfärs så kan jag köpa ett par kg och göra köttfärssås på kvällen för att frysa in en del och göra lasagne dagen därpå. Är ganska praktiskt lagd så går något sönder eller om jag saknar något hemma så försöker jag försöka uppfinna en lösning med saker jag har liggandes hemma (bra för tankeverksamheten, bra för miljön och bra för plånboken).
Sen förstår jag att det är tufft att va själv som ensamstående, vi är två föräldrar som kan hjälpas åt, så en av oss kanske passerar en ICA och kan köpa det som är bra pris där, den andra passerar Willys och kan handla det som har bra pris där, en av oss kan fokusera på att hitta kläder till bra priser till barnen (vi upptäckte tyvärr Julas fodrade stövlar lite för sent då yngsta barnet sliter stövlar och skor i extrem takt, de finns typ upp till stl 35, men motsvarar nog stl 36, men de har hållit långt bättre än t.ex Tretorn och Viking som kostar 3-4 ggr så mycket).
Hoppas kanske något kan va av inspiration.