Hmm… jag håller inte riktigt med om mycket som skrivs i tråden tyvärr.
Ja, det kan vara bra att lyssna på sin intuition men samtidigt behöver man vara extremt klar över att “allt jag tänker och känner är inte sant”. Jag har många skumma tankar som jag verkligen inte sak och borde agera på.
Det kluriga är att veta vad av det man tänker eller känner man ska agera på.
Se ovan. Frågan man kommer till här blir ju: “Hur vet jag att jag har rätt?” och hur utvärderar jag om jag tog rätt beslut? Där t.ex. en fälla som typ alla trillar i är att man utvärderar baserat på resultat och inte process.
Ja, i teorin kan det åstadkommas på många olika sätt. Men efter ändå många år i den här världen påståar jag majoriteten av dem som har lyckats har gjort det genom:
Framgångsrikt företagande över lång tid
Extremt medveten konsumtion och sparande över lång tid
Samt att jag personligen hatar begreppet “passiva inkomster” då i princip ingen som jag känner som är ekonomiskt fri skulle ta orden i sin mun.
Ja, det beror på vad du tänker alternativen är. Utdelningsstrategi tycker jag personligen är … hmmm… inte optimalt.
Öh nej. Man behöver hjälp av någon som är strax bortom den nivån man själv är på. Helt meningslöst för mig att anlita världens bästa PT om jag inte är på den nivån att jag kan ta till mig personens råd. Man behöver hitta någon som är ett par steg framför en själv. Dessutom förlorar ofta sådana som Dalio (och jag) från tid till annan perspektiv. Så jag argumenterar för att knegarbengt88 absolut kan vara en bättre inspirationskälla där man är där och då.
Ja jag är Maximilian. Som flera verkar noterat nu av anledning x. Jag skrev bl.a. om min resa från addiction och lite annat tidigare.
Jag har inte skapat Natalis konto och hyllar mig själv i denna tråden. Jag kom tillbaka till RT för jag ångrade mig. Jag skulle gå till internationellt forum men fick för mig att jag saknar RT och ville ev. dela fler inlägg.
Vad har jag gjort fel?
Vilken konstig storm det blev kring mina inlägg?
Jösses. Jag är för gammal för sånt här.
Har man låg inkomst är nog det viktigaste man kan göra för sin ekonomi att försöka byta jobb och/eller utbilda sig så man kan få högre inkomst.
Att spara 150 kr i månaden kommer aldrig ge något, tyvärr.
Att försöka spara 2-5k per person är rimligt och kan över många decennier skapa stora förmögenheten ifall det placeras i globala indexfonder.
Snacket om Japan förstår jag inte, det är ett litet land utan högt värderade bolag med en snabbt minskande befolkning, självklart ska man inte investera där. Kör globalt och brett. Antingen kollapsar samhället eller så gör du vinst, långsiktigt då!
Och knegarbengt88, förlåt, Maximilian eller Olle… är det inte läge att backa lite och höra vad andra har att säga till Natali? Gärna på en nivå som passar…
De flesta av oss har länge vetat att du är Max och det har påpekats, men tidigare förnekats av dig.
Ett tips för framtiden, var ärlig!
Personligen tycker jag det är oerhört svårt att hänga med kring alla nya revolutionerande råd och trådar som du skapar. Jag förstår att du säkert tror på det du skriver och i grunden vill hjälpa, typ alla, alltid. Men det blir ibland fel och flera råd jag sett från dig kan stjälpa personers ansträngningar om de följs.
Det blir oerhört spretigt och svårt att ta på allvar, när du inte var ärlig om vem du var.
Hoppas du stannar, för dina trådar är ofta intressanta, men lite fokus och lyhördhet skulle vara bra. 🩷
Jag vill bara påminna om att det här är ett anonymt forum där användare själva väljer om och vad man vill dela med sig om sig själv. Tänk på att trigga någon till att berätta och/eller bekräfta information som denne egentligen vill hålla hemligt kanske får personen i fråga att
känna sig obekväm eller kränkt. Respektera alltid andras privatliv och gränser. Om du märker att någon inte är villig att diskutera eller dela viss information, var vänlig och respektera deras val. I ett anonymt forum är det särskilt viktigt att skapa en atmosfär av ömsesidig respekt och förståelse. Att vara medveten om konsekvenserna av sina ord och att ta hänsyn till andra människors integritet bidrar till att upprätthålla en positiv och givande samtalston.
Jag räknar inte med att någon som inte levt med ätstörningar ska förstå den problematiken, men när man lever med det så är man ytterst tacksam för allt barnet kan stoppa i sig alls. Vill man prata hälsosamt så kan jag absolut servera hälsosam mat som barnet inte äter 7 dagar i veckan (vilket blir ungefär samma sak som att lägga pengarna i soptunnan.) Men slutresultatet blir betydligt mindre hälsosamt än att servera pannkakor eller rostat bröd med smör 7 dagar i veckan, eftersom allt som äts är bättre än inget. Just mat kanske man ska vara lite försiktig med att döma andra för? Sen får du det att låta som om jag köper skräpmat i tid och otid, vilket inte alls stämmer med verkligheten.
Och varför tråden ska stängas för att jag länkade till en annan tråd förstår jag inte heller, jag länkade till den specifika tråden för att jag tror att de som delar känslan som uttrycktes där kanske skulle vara intresserade av att hjälpa andra som har det sämre ställt.
För egen del skulle jag kunna klara mig utan bil men med barn och 6 mil enkel resa till hans pappa respektive 5 mil enkel resa till den aktivitet han utövar, utan möjlighet att åka buss samma sträcka (det går att ta sig till hans far med buss och tåg men skulle ta alldeles för lång tid för att kunna få ihop vardagen, med resa över länsgräns blir det dessutom dyrare att åka kommunalt än att ha bil för de sträckorna. Livet på “landet” har både för- och nackdelar. Tack för dina tips, jag ska ändå se över möjligheterna för eventuell uthyrning av bilen!
Kul att det är något du finner intressant, för att kortfattat rada upp utgifterna så ser det ut ungefär såhär, med viss variation (till exempel har kostnaden för barnomsorg gått upp till följd av en extra inkomst under vintern men kommer att gå ner igen då maken blivit arbetslös och står helt utan inkomst i dagsläget):
Hyra (inkl. parkering) 6400
El: 249+223
Bredband: 475
Fackavgift: 225
Bensin: ca. 1100
CSN: 729
Barnomsorg (fritids så att sonen kan äta frukost i skolan samt mellanmål ett par dagar i veckan): 700 just nu, 420 när bara min inkomst räknades.
A-kassa: 145
Hyresgästföreningen: 85
Försäkringar (bil, hem, barn, liv, olycksfall): 1 176
Frisktandvård (oklart om det egentligen är värt det eller inte men det känns tryggare att betala per månad än att trolla fram tusenlappar ibland): 165
Telefon: 100
Månadssparande: 100
Månadspeng till sonens konto: 100
Mat och hushållsartiklar står maken för, däremot allt som rör min son samt alla räkningar förutom hans egen telefonräkning betalar jag. Nya kläder och annat lyx är inte att tala om, jag köper väl kanske ett par nya trosor om året för egen del. Den växande sonen får begagnade kläder allteftersom han växer och oftast går mycket att få tag i bortskänkes så även dit går det sällan pengar.
Men totalt skulle jag säga inklusive aktiviteter, utrustning till aktiviteter, kläder, gymnastikskor till skolan så cirka 1000 kr per månad. Och då är det dyra aktiviteter jag har beslutat att hellre betala för och låta honom hålla på med än att ha honom sittande hemma hela tiden, så den biten är inte förhandlingsbar.
Den dyra posten för min del är lån där 4 347 är den normala, löpande månadskostnaden för hopslagna lån men i januari landade det på ytterligare 4 344, det vill säga ungefär det dubbla till följd av höga kostnader under föregående år och bruk av kreditkort på grund av det. Kostnader jag dock inte vill specificera ytterligare på öppet forum av personliga skäl.
Med en lön på 24 500 får jag ut cirka 21, plus barnbidrag på 1250 och underhåll om 1673 kr.
Fy tusan vilken bredbandskostnad förstår att du vill få ner den men inte har något val :c
Så dina utgifter listade (med sparande) + “aktiviteter, utrustning till aktiviteter, kläder, gymnastikskor till skolan så cirka 1000 kr per månad” blir totalt 12,972.
På det lån c.a 4400 så 16,372.
Då har du glömt mat har du någon aning hur mycket det går på?
Definitivt värt att investera i sitt barns framtid med aktiviteter
Tack till @janbolmeson, @angaudlinn, @Jabinski och @Anonym för givande input också! Jag tror att ni förstår min tanke och det svåraste kanske är just att matcha rätt.
Jag har (små) tillgångar som är “heliga”, bland annat erbjöd min bank för en herrans massa år sedan att ge en några kronor i fonder varje gång man handlat för 20 000 på kortet. Bra affär eller ej vet jag inte. Men nu sitter jag på dryga 2000 kr i fonder där som jag inte hade haft alls annars, så bättre än inget. Hos Lysa har jag totalt cirka 6000 uppdelat på två konton (5000 av dem avsedda för min son.) När Lunar hade något erbjudande om att “öppna ett konto och få 500 kr” så slog jag till på det och med ränta varje månad har det gått upp till hela 520 kr nu Utan kostnad för konto eller kort så förlorar jag ändå inget på det, tänker jag.
Maten står maken för så det behöver jag inte lägga pengar på i dagsläget åtminstone. Så fort kreditkortet är avbetalat så utgifterna faktiskt landar på under 17 000 så har jag gott om utrymme, det är lite dit jag siktar nu. Med förhoppning om att det klassiska “shit happens” inte slår till innan dess, det är trots allt inte många månader sedan jag behövde betala hyran med kreditkortet.