Känner någon igen sig? Att sakna tiden när man började sin resa? Börja om på ruta noll?
Dvs. med absolut ingenting!
The beautiful pain days…
Jag började min sparresa ca sommaren 2016. Detta var via några sparböcker en vän lånade till mig samt ett gäng internetforum (som RT och motsvarande). Har sedan dess harvat strax över > en halv miljon kronor på mitt ISK via vanligt, traditionellt jättetråkigt småsparande. Samt gjort karriär här på sidan. Det går ganska bra nu äntligen!
Detta är inget fenomenalt för en riktigt rik människa motsvarande Bill Gates eller Elon Musk (eller kanske du som läser detta!), men för mig som växte upp i en fattig familj på 90-talet är detta något “otroligt magiskt och sensationellt”. Att vara 50% miljonär idag. Fortsätter resan enligt plan så kommer jag + min lilla familj vara (mång)milj inom några år…
Detta är svårt för mig att förstå!
När jag var liten kunde familjen aldrig t.ex. åka på semester p.g.a. att pappa var utan arbete i flera år och mamma sjukskriven p.g.a. en skada + utmattning. Vår familj hade i princip “ingenting” utöver en liten lägenhet + billig mat och vi barn hade begagnade kläder. Vi hade en tjock-tv med begagnade VHS-kassetter
Men vi var lyckliga!
En “miljonär” för mig var på den tiden något helt otroligt. Någon lyckligt lottad där ute. Den där unga killen som åkte sportbil förbi vår lägenhet… någon som startat ett framgångsrikt företag! På 90-talet var “miljonären” alltså någonting sensationellt och mycket ovanligt.
Dessa värderingar sitter mångt och mycket kvar!
“Wow, tänk om man kunde leva så…”
Men…
Det slog mig i morse när jag loggade in på banken att jag faktiskt saknar tiden när jag hade “ingenting”. Jag levde på CSN-lån under flera år när jag pluggade t.ex. Då var min månadsinkomst ca 6900 kr /mån. Vissa månader betalade CSN ut 10 000+ och då var det fest.
En bra månad hade jag några hundra över.
Jag hade en studentlägenhet på 19 kvm och duschade kallt (för varmvatten saknades) i ett litet badutrymme på 4 kvm. Jag och min polare käkade tonfisk, soja och ris på fredagskvällen med “lyxen” av några gröna äpplen som dessert. Enkelt, fattigt liv.
Saknar den tiden massor! Sjukt men sant! ![]()
Det slår mig att ju längre man kommer i resan mot sina drömmar/någon sorts framgång… Desto mer önskar jag att jag kunde gå tillbaka till ruta noll. Börja om igen utan någonting! Ungefär som tiden när jag var student och kunde spara 300 kr/mån i en gammal USA-fond via nätbanken ungefär. För jag hade bokstavligt talat inte en krona mer. Mina skor hade hål!
Och jag var fett lycklig.
Nästan så man skulle vilja donera 100% av sitt innehav efter några milj. sek och skänka allt till välgörenhet. Börja om från ruta 0 bara för… well… jag saknar smärtan antar jag! The pain days.
Sjukt men sant!
Känner någon igen sig? Nostalgin i att vara fattig hopplös utanför och duscha kallt i ett litet badutrymme på 4 kvm… leva på nudlar och ketchup! ![]()
Hälsningar,
Olof the snowman ![]()