Provocerande tes för att väcka uppmärksamhet
Det är enkelt att uppnå FIRE (givet att man har förmågan/kompetensen att skaffa sig en utbildning).
Min bakgrund
- Gick direkt från gymnasiet till högskolan
- Valde 5-årig utbildning inom bristyrke
- Bodde i studentboende
- Levde enbart på CSN
- Sparade ~5000kr/mån
- Jobb direkt
- Pga. mitt sparande hade jag nog till handpenning på bostadsrätt i storstad direkt efter studier (bor ihop med sambo, 50/50 split)
(Jag har aldrig lånat/fått pengar från släktingar för boende, etc. Jag blev helt paff när jag på en arbetsplats diskuterade boendeform: alla bor i brf men det var enbart jag som gjorde det på egen hand, direkt efter utbildningen. Att åka på räkmacka från sina föräldrar var normen.)
Idag
Idag är jag 26 och tjänar strax över brytpunkten (löneväxlar såklart), med följande tillgångar:
- 1.5M Länsförsäkringar Global Index (+värdepapperskredit såklart)
- 600k BTC/ETH
- 300k bundet i boende
- 300k Allmän pension
- 200k Tjänstepension (tillgängligt vid ålder 55)
Budget. in: ~42’000kr (jämkar såklart)
Sparande: 25’000kr (dras direkt när lönen kommer in)
Auto-giron: 10’000kr (boende, CSN, telefon, etc.)
“ICA”: <2’000kr (mat, dasspapper, etc.)
Annat nödvändigt: <1’000kr
Annat onödvändigt: <'1000kr
Blir något över så investeras det såklart - brukar vara ett par tusenlappar varje månad. Jag pratade med en släkting som är lite äldre än mig med liknande inkomst. “Vadå pensionssparande? Jag är ju inte äns 30!” säger persionen, och bränner sina pengar på nästa onödiga utgift. Synd, för jag märker att persionen inte blir lyckligare av sina resor och prylar…
(Efter att ha blivit frälst av RT lägger jag i stort sätt 100% av mitt nya sparande enbart i globala indexfonder (=LFG då vi kan sänka vår bolåneränta enklare).)
Framtid A - Inga barn
Fortsätt som jag gör nu, förtidspensionera mig innan 35. (4%-regeln är gjord på 30 år i förväntad livslängd. Jag förväntar mig leva minst 40 år efter FIRE, så kanske får räkna med närmre 3%? Mycket aktier, lite räntor.)
Sedan spendera resten av mitt liv från att jag är 35 med att pilla i naveln och rulla tummarna.
(Jag har en ärftlig sjukdom som jag lekmannamässigt antar jag kommer dö av vid 70-80.)
Framtid B - Barn
Detta kommer markant höja mina utgifter (kanske med 50-100%?). Tänker isåfall påbörja barnaprocessen (större boende, bl.a.) runt tidpunkten som jag annars hade FIRE:at i Framtid A. Sedan får det väl bli pension någon gång efter 35 istället, kanske lagom till att första ungen börjar i skola?
Såklart har alla inte förmågan att gå längs samma livsväg som jag (=läs “arbetarklass”/yrkesutbildade/funktionsvarierade/etc.). Men även bland de som skulle kunna(högskoleutbildade), så känns det som att (typ) ingen har lagt upp sitt liv såhär.
Varför då?
Vad är det jag missar?