FIRE - Vad är det jag missar?

Provocerande tes för att väcka uppmärksamhet
Det är enkelt att uppnå FIRE (givet att man har förmågan/kompetensen att skaffa sig en utbildning).

Min bakgrund

1. Gick direkt från gymnasiet till högskolan
  2. Valde 5-årig utbildning inom bristyrke
  3. Bodde i studentboende
  4. Levde enbart på CSN
  5. Sparade ~5000kr/mån
  6. Jobb direkt
  7. Pga. mitt sparande hade jag nog till handpenning på bostadsrätt i storstad direkt efter studier (bor ihop med sambo, 50/50 split)

(Jag har aldrig lånat/fått pengar från släktingar för boende, etc. Jag blev helt paff när jag på en arbetsplats diskuterade boendeform: alla bor i brf men det var enbart jag som gjorde det på egen hand, direkt efter utbildningen. Att åka på räkmacka från sina föräldrar var normen.)

Idag

Idag är jag 26 och tjänar strax över brytpunkten (löneväxlar såklart), med följande tillgångar:

• 1.5M Länsförsäkringar Global Index (+värdepapperskredit såklart)
  • 600k BTC/ETH
  • 300k bundet i boende
  • 300k Allmän pension
  • 200k Tjänstepension (tillgängligt vid ålder 55)

Budget. in: ~42’000kr (jämkar såklart)
Sparande: 25’000kr (dras direkt när lönen kommer in)
Auto-giron: 10’000kr (boende, CSN, telefon, etc.)
“ICA”: <2’000kr (mat, dasspapper, etc.)
Annat nödvändigt: <1’000kr
Annat onödvändigt: <'1000kr

Blir något över så investeras det såklart - brukar vara ett par tusenlappar varje månad. Jag pratade med en släkting som är lite äldre än mig med liknande inkomst. “Vadå pensionssparande? Jag är ju inte äns 30!” säger persionen, och bränner sina pengar på nästa onödiga utgift. Synd, för jag märker att persionen inte blir lyckligare av sina resor och prylar…

(Efter att ha blivit frälst av RT lägger jag i stort sätt 100% av mitt nya sparande enbart i globala indexfonder (=LFG då vi kan sänka vår bolåneränta enklare).)

Framtid A - Inga barn
Fortsätt som jag gör nu, förtidspensionera mig innan 35. (4%-regeln är gjord på 30 år i förväntad livslängd. Jag förväntar mig leva minst 40 år efter FIRE, så kanske får räkna med närmre 3%? Mycket aktier, lite räntor.)
Sedan spendera resten av mitt liv från att jag är 35 med att pilla i naveln och rulla tummarna.
(Jag har en ärftlig sjukdom som jag lekmannamässigt antar jag kommer dö av vid 70-80.)

Framtid B - Barn
Detta kommer markant höja mina utgifter (kanske med 50-100%?). Tänker isåfall påbörja barnaprocessen (större boende, bl.a.) runt tidpunkten som jag annars hade FIRE:at i Framtid A. Sedan får det väl bli pension någon gång efter 35 istället, kanske lagom till att första ungen börjar i skola? :person_shrugging:

Såklart har alla inte förmågan att gå längs samma livsväg som jag (=läs “arbetarklass”/yrkesutbildade/funktionsvarierade/etc.). Men även bland de som skulle kunna(högskoleutbildade), så känns det som att (typ) ingen har lagt upp sitt liv såhär.

Varför då?
Vad är det jag missar?

9 gillningar

Människor har barn, gillar att resa, vill ha en cool bil, kläder, aktiviteter, käka på restaurang, bo stort/centralt etc

Är ju toppen om du inte har ett behov av det, kör på!

Väldigt många problem är ju enkla att lösa:
Sluta ät dålig kost och träna regelbundet
Använd inte telefonen mer än 1h per dag
Lägg 1h per dag på att läsa/spela instrument
Slösurfa inte på jobbet utan prestera så mkt du kan utan att stressa för mkt
Ta en promenad ist för att kolla på tv
Etc
Enkelt, men inte lätt (för de flesta)

10 gillningar

Skulle även vilja säga att fire är enkelt att nå utan en vidareutbildning efter gymnasiet allt beror på vilken materiell standard man vill ha i livet.

Är man som mig som nöjjer sig med det enkla i livet och ej lockas av konsumtion allt för mycket så är.fire nästan “oundvikligt” att nå så länge man behåller vilket jobb som helst i princip.
Hade nått fire hyffsat även om jag jobbade på kassan vid ica som tur är har jag ett bra betalt jobb dock så då går ju resan lite snabbare.

Men jag bör ju nämna att peppar peppar så har jag haft tur i livet rätt vad det är.så kanske det dyker upp något som sätter käppar i hjulet på.även mig.

5 gillningar

Varför skulle allas dröm i livet vara att sluta jobba?

15 gillningar

Jag tror att du skriver “vad är det jag missar” i en retoriskt kontext men jag svarar ändå.

Min tes är att folk anpassar (läs: ökar) sina utgifter i samband med att inkomsterna ökar.

8 gillningar

Jag tänker att det du eventuellt missar är att livet är en enda stor slumpgenerator. Man kan kontrollera en del, men en övervägande majoritet av alla händelser som påverkar ens liv sker helt utan eget inflytande.

Förutom dina alternativ A och B kan man tänka sig alla övriga möjligheter fram till Ö samt en kombination av de olika alternativen i oändlighet.

Nu kanske jag sticker ut hakan, men det är inte omöjligt att man förbereder sig bättre inför framtiden om man exempelvis förkovrar sig inom filosofi hellre än att göra noggranna prognoser i Excel.

Vem vet vad som händer imorgon?

24 gillningar

Alla har inte pluggat direkt efter gymnasiet, fått jobb direkt, sparat 5000/mån under studenttiden etc. Folk gifter sig med spelmissbrukare, skaffar barn, separerar, blir bedragna, gör kassa bostadsaffärer, belånar sig för högt, blir sjukskrivna… inte alla givetvis. Men du är nog ingen bra referens för svenssonlivet, inget illa ment.

Sen tror jag inte majoriteten av befolkningen ser att sluta jobba tidigt som ett mål. De flesta trivs på sitt jobb och tar nog de pengar som blir över till att göra roliga saker, som resa, renovera, köpa häst och, vad vet jag.

Själv försöker jag göra lite både och :wink:

24 gillningar

Det är en prioriteringsfråga.

7 gillningar

Skulle hävda att det är lätt (teoretiskt) att bli fire även utan akademisk utbildning. Men det betyder inte att det är enkla val och prioriteringar att göra i praktiken.
Vissa vill helt enkelt inte sluta arbeta tidigt, vissa prioriterar andra saker högre, vissa har ett starkt behov av göra saker som kostar pengar, vissa “vet” aldrig bättre eller innan det tar för lång tid att kompensera upp för tidigare val och handlingar.
Att bli fire var av saker som kräver någon form av prestation en av de enklaste sakerna jag gjort i livet, det krävs inte att man är superduktig, smart, bedrifter i sig få är kapabla till etc etc. Det är kräver ganska få lätta saker över tid som för många är extremt svåra i praktiken att inte strula till över just tid.

1 gillning

Hur tänker du här? Kan du förklara vad FIRE-resan kostat/kostar dig?

I mitt fall kostar den “levnadsstandard”, något jag inte bryr mig särskilt mycket om och som därför är lätt för mig. Det är ett personlighetsdrag att vara nöjd med “enkla” saker som inte kräver så mycket tid eller pengar. Anledningen till att jag tror att det har att göra med personlighet, är för att jag har ett syskon som är totalt motsatt.

3 gillningar

Så… Hur mycket har krypto boostat din resa när du påstår att det varit så lätt?

3 gillningar

Det är bla det jag menar med lätta saker i teorin men som inte är enkelt för många praktiken.
I teorin vet ju alla ungefär vilka val i livet och vad de valen innebär man borde ta för att ett väl fungerande liv. Ät bra, träna, sov bra , ta hand om ekonomin etc. Det är också ganska lätta saker i grunden som inte är särkilt svåra att förstå sig på. De flesta kan nog rent instinktivt göra 90 procent rätt här i de flesta saker. I praktiken är det dock inte alls enkelt att fatta och utföra de sakerna framför allt över tid, för en del kan det nog kännas omöjligt.
Vad fireresan kostat mig rent personligt är ingenting, tvärtom. De val jag gjorde som tillslut innebar fire började inte som en fireresa. Det var saker jag implementerade i livet som jag kanske inte alltid i stunden men i längden och den stora majoriteten av livet mår betydligt bättre av och kunde frigöra mer fysik och kognitiv energi till det som på riktigt är viktigt även innan jag ägde min tid till fullo. Fire är mångt och mycket positiv en biverkan av val som jag inte bara mådde bättre av utan även blev bättre av.

2 gillningar

Ja. Hur kommer det då sig att vissa klarar det och andra inte?

Får inte heller glömma det där Jan brukar prata om tidsfönster. I olika åldrar finns olika möjligheter som aldrig kommer igen i andra åldrar i livet. Om man kör ett målinriktad streberliv som endast syftar till att bli ekonomisk fri vid 35 så kan det vara så att man missat mycket av sådant man kunde göra vid 20 men som inte riktigt går att göra vid 35 eller senare.

16 gillningar

Det du missar är väl isf att du har haft väldigt små utgifter d.v.s. en mkt “low key” livsstil. Jag, som gick på universitetet i slutet av 1980-talet, var väldigt lik dig men det kan ju säga: jag sparade inte motsv 5000 i mån från mitt fulla CSN bidrag+lån. Jag levde också på enbart CSN.

Det är VÄLDIGT lite.

4 gillningar

Vi är helt enkelt olika. Att tänka tanken och hitta eller få idéerna presenterade för sig är ju självklart också en nödvändighet. När det sker kanske man också har en längre resa känslomässigt eller praktisk pga av de val man redan gjort.

2 gillningar

Härligt. Grattis till dig! :blush:

Word.
En av mina bästa vänner (amerikan, bor i NC) sa en gång till mig:
Life doesn’t let you meter it out or even give you much control."

(Hans pappa dog i början av förra året, 100 år gammal.)

1 gillning

Jag brukar säga samma sak med folk som vill hålla formen / gå ned i vikt. Det är superenkelt! Man behöver inte ens göra något aktivt utan bara avstå från att göra det aktiva valet att stoppa en massa onödigt i munnen.

4 gillningar

Hej, tack och lov har många insikten att livet är mer än bara pengar. En skrämmande tanke för min del är om alla lyckas med FIRE …
Hur skulle samhället då se ut i framtiden.
Massor med 40-50-åringar som klarar sig utan arbete, men vilka ska utföra jobben istället för dem??
Spara är absolut viktigt, men leva måste väl vara viktigare.

5 gillningar