Många är ekonomiskt oberoende... någonstans

Hade varit kul om det fanns något sätt att kalkylera vilka länder en viss inkomst skulle räcka att leva på. Typ passiv inkomst från uthyrning, utdelningar eller liknande.

Till exempel vilka länder en månadsinkomst på 10 000 kr skulle räcka att leva på. Då kunde man ha mål i stil med “nu skulle jag kunna leva i Tahiti men jag siktar mot att kunna leva i Polen”.

Hittade denna men känns lite svajigt med USD för tillfället:

Något tips på sätt att beräkna detta i SEK?

2 gillningar

Det har postats både FIRE-karta och statistikverktyg på hur rik man är i förhållande till befolkningen i olika länder i andra trådar här på forumet. Jag uppdaterar om jag hittar vad jag pratar om. :slight_smile:

https://www.numbeo.com/cost-of-living/comparison.jsp

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/cost-of-living-by-country

4 gillningar

Vi lever å under 10.000 me alla kostnader i Sverige… Då är alla kostnder med huset, bilarna, motorcyklarna, drivmedel, försäkringar å mat inräknade…

3 gillningar

Det går att leva i Sverige för 10 000:- i månaden. Beroende på vad man önskar behöver det inte vara svårt alls. Är en familj på 4 i en stor villa och vår snittkostnad över detta året minus några specialposter är strax över 10 000:-.

2 gillningar

Jag uppfattar inte att den här frågan är så banal som det pratar om här. Utgångspunkten måste rimligen vara minst tre saker:

1. Man har inkomster från Sverige eller annat västland.
  2. Man betalar skatt helst i landet man bor i.
  3. Man behåller sitt medborgarskap i Sverige så att man kan åka hem och bli omhändertagen när det roliga är slut.

Poängen med ovanstående är inte att försöka moralisera utan mer att försöka hitta en helhets-strategi. Att ha hittat ett land med låga kostnader är en faktor. Sedan gäller det att hitta en strategi som håller hela vägen. Det är säkert inte omöjligt men kopplat till fler faktorer än kostnadsnivån.

2 gillningar

kul att du undrar, jag postade om det igår :slight_smile: @angaudlinn har fina länkar! I vilket land kan du göra en FIRE?

2 gillningar

Det var inte dåligt.
Är själv ensamstående och bor i hyresrätt som kostar 10000 kr/månad. Därpå mat för 5000 kr och har en totalkostnad på närmare 20000 kr med allt inräknat.

Hur ser den kalkylen ut?
Känns som att det missats en del… :thinking:

Jag tycker jag lever snålt för ca 10k i månaden. Då är jag visserligen själv med räkningarna, men har bil och en tonårsson hemma på halvtid. Jag har svårt att se hur jag kan trimma det mycket mer. Det är bilen isf. Den har jag för att ta mig till jobbet. I övrigt går och cyklar jag mest.

5 gillningar

Snyggt tack!

Sambon och jag går runt på 15-16K i månaden, villa, el, bil, mat och alla övriga utgifter inräknat.

Det innebär att vi skulle kunna bli ekonomiskt fria genom att köpa 26000K aktier i Castellum med nuvarande utdelning.

Eller, Samhällsbyggnad i Norden - 10.94% i direktavkastning - då räcker det 1.750.000kr för att få ut 16K i månaden… Dock inte troligt att den utdelningen kan fortsätta oavbrutet så länge till…

Slutsatsen är väl någonstans att inga 20 Mille krävs, nej mycket MYCKET mindre räcker för att bli ekonomiskt fri, ja om man inte tänkt leva nåt slösaktigt lyxliv då förstås, men det är inget som någonsin intresserat någon av oss.

Vårt mål är nånstans 2-2.5M var. Då slutar vi löneslava. Sen kommer vi ju inte sluta intressera oss för börsen eller sluta driva företag, men någonstans där kommer vi börja prioritera vår tid före mer pengar.

1 gillning

Om man även räknar in att alla pengar kan få ta slut blir det förstås ännu lättare att bli ekonomiskt oberoende.

2 gillningar

Precis, och varför ska man ha massor miljoner på kontot när man dör? Eventuella barn har bättre nytta av en mindre summa NU, inte sen när de redan sparat ihop sin egen förmögenhet.

Edit: Haha, inga likes på detta inlägg :joy: Att folk är så besatta av att efterlämna ett enormt arv till sina barn när de redan blivit gamla och inte längre har behov av dom, lite lätt sjukt va? :thinking::joy:

1 gillning

4000:- till mat o dyl. Ca 800:- på bolån (amorteringsfritt). Delar bil med anhörig då den behövs väldigt lite då vi bor mitt i en by med bra förbindelser. Har solceller och batteri. Har fjärrvärme, luftvärmepumpar samt kan elda om vi skulle vilja. Stora skafferi o frysbox. 400-450 kwh i hushållsel per månad. 99/ per telefonabonnemang. Tänker inte posta hela min budget utan bara intyga att vi mycket väl kunde leva ganska bekvämt på 10 k/mån utan att plåga oss

1 gillning

Jag jobbar deltid o byter jobb när jag tröttnar. Inget löneslavande här inte och så rik är jag inte heller. Jag gillar att jobba fast på egna villkor. Behöver inte vara ens miljonär för att vara fri. Investerar majoriteten av min arbetsinkomst så även om jag tjänar mindre så räcker pengarna mycket längre

1 gillning

En nolla för mycket där va, det ska vara 2.6 milj, inte 26 milj? :wink:

15-16k må räcka för att överleva. Men övriga intressen, resa? Hur går det ihop med den ekonomin?

1 gillning

Vi kollde igenom alla utgifter va boende kostnaden hamnar då… Allt som har med boendet hamna på under 2.000 kr i månaden… El räkningen för i år hamnar i de närmaste noll kr, men om kwh priset sjunker så kan räkningen hamna under 500 kr i månaden…
Matkonto på 4.000 kr i månaden…
Sen ska vi kolla va alla bilar, å motorcyklar kostar i skatt, försäkringar samt drivmedel…

Levt på aktivitetsstöd i 3 år nu. Lever som en kung faktiskt. Det är runt 11 000 kr.
Känner inte att jag snålar.
Snitt på räkningar är runt 2000 kr per månad. Normalt under 1000 kr. Men månader då försäkring, bilskatt eller elen kommer blir dyrare.
Kör en bränsleslukande äldre bil. Drar runt litern milen och har 5 mil till en stad.

Den klassiska 4%-regeln bygger på att pengarna kan vara slut efter 30 år.
Om man behöver pengarna under kortare tid än 30 år kan man alltså ta ut mer än 4% per år, men om man räknar med att leva på kapitalet längre än 30 år bör man alltså ta ut mindre än 4% per år.

Så 1000:-/person/månad? Det är ganska bra jobbat. Inte bara ganska.