Boendet är en stor post. Har man boendet betalt behöver man ingen stor förmögenhet för att gå runt. Jag personligen har satsat på låga kostnader och “låg” lön (= låg skatt). Jag sitter väldigt säkert i sadeln, oavsett vad som händer.
Håller med, inkomstvalutan är av stor vikt. En valutarisk uppstår vid flytt utomlands. Kanske värt att hedga genom köp av utdelningsaktier i tänkt vistelselands valuta?
Jag har lite inkomster i USD genom utdelningar. Tacksamt i nuläget.
Inte främst valutafrågan jag är ute efter utan en långsiktig strategi. Det finns fler parametrar än de ekonomiska som påverkar.
Du har rätt om en nolla för mycket Det går utmärkt, resten av inkomsterna sparar vi ju varje månad.
15-16 är alltså inte hela vår inkomst, utan det vårt liv kostar en genomsnittlig månad (köper man tex inte en ny Iphone vartannat år så har man redan där typ 700-800kr mer i månaden) Det finns tex fullt fungerande Androidmobiler för 1500-2000kr KONTANT som fungerar utmärkt till vardags)
Om vi kan få in strax över 20K tillsammans i snitt per månad när vi gått o blivit FI så blir det med nuvarande utgifter över 4-5K varje månad. Blir finfin långsemster i asien under vinterhalvåret.
Planen är dock att sänka våra gemensamma utgifter till runt 10K /månad sen med mindre boende och mindre lån och ett enklare liv. 120K "över"på ett år räcker till en o annan resa om året om man som jag brukar säga inte ska “vräka sig i lyx”
120K är också en bra buffert dåliga år, och då kan man välja att inte “resa” upp pengarna.
Sen är inte någon av oss främmande för sidoinkomster då vi båda är kreativa och driver företag, så helt utan inkomster kommer vi nog aldrig bli, och då räcker 20K i genomsnittlig total utdelning per månad gott och väl.
Målet är ju inte att ligga på sofflocket till dödsdagar, inte heller att leva ett liv i lyx utan att göra något alls om dagarna - utan ett liv där vi har friheten och tiden att göra det vi vill med våra liv.
Jag tror någonstans att många hänger upp sig på “så här ska det vara!” utan något utrymme för flexibilitet, det är där kraven på FI-livet och kapitalet blir nästintill ouppnåeilga…
Vi fungerar mer såhär: Jaha, vad gör det om vi inte kan resa nånstans ett år? Jaha, vad gör det om jag behöver ta ett deltidskneg några månader ett obskyrt år för att ha råd med en månad eller två i asien under vintern? INTE ETT JÄVLA SKIT.
Så länge man kan slippa att se framför sig år ut och år in av heltids-tvångsarbete för att man MÅSTE.