Det pratas mycket om FIRE i forumet, men för de som inte är intresserade av ”retire early” delen så är en intressant fråga: när anser du att man är ”FI”. En viss summa? Att inte behöva tänka på pengar? Eller något annat?
För egen del handlar det om att om jag slutar arbeta idag så ska jag klara mig resten av livet utan att behöva hitta en ny inkomst.
Dvs klara mig på mina besparingar, investeringar, pensioner etc.
I värsta fall även sälja huset och gå till hyreslägenhet, men egentligen inte då jag vill ha samma nivå på utgifter jag har idag.
Ang. FI och inte FIRE: Det är ett spektrum där oberoendet gradvis ökar i takt med att kapitalet växer. Dvs. inte en specifik punkt där man går från 0 till 100 som det kan vara med RE.
Allt annat lika borde jag vara mer oberoende med 1 000 000kr än 100 000kr även om det inte räcker för att leva på. Ju större kapital desto större möjlighet att göra saker där pengar annars kan vara en begränsning.
FI utan RE kan man enlogt mig få relativt tidigt i livet. Då menar jag att man har en inkomst som gör att man handlar allting man vill ha utan att fundera över vad saker kostar.
I mitt fall så är jag och min fru redan där då vi har det huset vi vill ha tills vi dör. Bil har vi genom jobbet. Lönen räcker till de semestrar vi vill göra.
Så framförallt handlar väl FI om att inte vilja ha så mycket saker.
Dock så är det en stor skillnad mot FIRE eftersom vi skulle kunna bli av med jobben eller drabbas av sjukdom och kanske är vi inte FI då längre (om nu inte våra behov drasriskt minskar också)
Man kan inte separera FI från FIRE. Däremot finns det olika nivåer av FIRE beroende på vald framtida levnadsstandard.
Varför skulle man inte kunna?
Dina årsutgifter för att leva * 25, för mig är FI 7,5 mkr.
Visst, man kan diskutera fram och tillbaka olika scenarion men 4 % regeln är väl ändå hyfsad vedertagen att iaf börja ifrån för att se när man kan tänkas vara FI?
Tycker även det är väldigt rimligt att just separera FI från FIRE, pga att jag är likadan som trådskaparen, jag vill nog inte sluta jobba, men tycker själva FI är bra att ha som mål.
Medhåll.
Det skulle kunna beskrivas som att FI är lean FIRE utan pensionsdelen.
Men om du är beroende av lön då är du ju inte ”independent”.
Rent definitionsmässigt skulle jag säga att FI är när passiva inkomster/inkomster från kapital överstiger utgifterna över lång tid, 4% regeln är nog ganska vettig att utgå ifrån här. Men det är en väldig gråskala, olika personer har olika levnadssätt, standarder och riskbenägenhet runtom i världen.
- Egypten medianårslön netto ~18600sek, ekonomiskt fri enligt 4% regeln 465000kr
- Litauen medianårslön netto ~133000sek, ekonomiskt fri enligt 4% reglen 3300000sek
- Sverige medianårslön netto ~340000 sek, ekonomiskt fri enligt 4% regeln 8460000sek
- Luxemburg medianårslön netto ~637000sek, ekonomiskt fri enligt 4% reglen 16000000sek
Detta är lite förenklat då jag inte har tagit med skatter på kapital, tagit hänsyn till PPI eller sparkvot utan bara använt sifforna här;Rankings by Country of Average Monthly Net Salary (After Tax) (Salaries And Financing) . Men jag skulle säga att man egentligen börjar bli ekonomiskt fri när inkomsten av kapital överstiger medianårslönen+flygbiljetter+visum etc i något land i världen, då kan man i teorin flytta dit och leva ett standardliv (Egypten i exemplet ovan). Sen är resterande ytterligare bekvämligheter, lyx och preferenser kring hur saker ska vara. Två anndra alternativ är när man kan leva ett standard liv i alla länder (alltså Luxemburg i exemplet ovan) eller ett standard liv där man bor för närvarande (Sverige?).
Tänker på det som t.ex. jag är ekonomiskt fri i Egypten, Litauen och halvvägs att vara ekonomiskt fri i Sverige.
Du kanske egentligen syftar på något annat än FI ?
“Fuck-off kapital” kanske, dvs tillräckligt med eget kapital för att kunna lämna en dålig anställning eller ett dåligt förhållande utan att ekonomin håller beslutet tillbaka.
Man kan även krångla till det med att även räkna in pension och tjänstepension från vissa åldrar och därmed få ner totala beloppet man behöver.
Sen tillkommer frågan om tillgångarna precis ska räcka livet ut (typ die with zero) eller om man vill ha ytterligare marginal och kanske lämna ett arv.
Ja det va lite det jag menade med att det va förenklat, men skulle ändå hävda att det jag försökte illustrera är något att ha i åtanke. Alltså jag är ekonomiskt fri i land X, och skulle kunna leva med den stadarden som är normal där.
Enkelt, om man separerar FI från FIRE så är det inte längre någon form av FIRE.
Jag siktar på FF, Financial Flexibility. Att kunna välja mer öppet utan att ha kniven mot strupen. Så det liknar fuck off-kapital som någon skrev.
FI i Litauen känns möjligt i närtid. Roligt sätt att se på det. Luxenburg kan man ju glömma, 16 msek för att gå i pension känns lite svårt att uppnå för en svensson.
FI betyder finansiellt oberoende. Om man arbetar för att kunna betala sitt uppehälle så är man finansiellt beroende av sitt lönearbete. Därför behöver man tillräckligt med kapital för resten av livet eller fram till man får pension (om man kan klara sig på på det. Vid 25 årsutgifter som kapital så ska man klara hålla sin levnadsstandard i 30 år enligt 4% regeln (Trinity-studien). Om man har 1 årsutgift i kapital året före pension så är man också FI.
Så när man är FI har väldigt stor betydelse när i livet man är.
FI: jag känner en trygghet i att jag klarar mig finansiellt under en väldigt lång tid (5-10) år om jag av någon anledning inte vill eller kan arbeta. Jag har nått den nivån själv för ett tag sedan men det gav mig inte egentlig tillfredsställelse, sedan dess har jag försökt komma på vad jag egentligen vill.
RE: Jag vet att jag klarar mig finansiellt resten av livet med en viss levnadsstandard.
Jag tror inte att jag slutgiltigt kommer landa i att jag inte vill arbeta (RE) så länge jag fortfarande är efterfrågad. Det roar mig ganska mycket att göra mitt vanliga jobb ändå.
Jag är inte intresserad av tidig pension, utan strävar efter FI. Jag har satt ett mål på 10 Mkr, om jag kombinerar privat och pension.
För mig betyder också FI att klara sig resten av livet utan någon ny arbetsinkomst. Men FI innebär dessutom att ha tillräckligt med pengar för att kunna bo i en bra hyresrätt och slippa fastighetsskötsel och andra oönskade vardagsbestyr.