Det går väl utmärkt att vara Financially Independent utan att välja Retire Early, det är ingen naturlag att pensionera sig bara för att man kan.
Själv kommer jag troligen bli FI mycket tidigare än RE…
Då är man på ett helt annat spår än FIRE.
Så syftet med FIRE är just pensioneringen menar du, men man kan väl lika gärna se oberoendet som det som eftersträvas?
Pensionerad i en liten hyresrätt med pengar till en blygsam livsstil (fire?) eller ett liv med åtta timmars arbetsdag på ett stimulerande arbete bil, båt, villa, sommarställe i spanien, fjällstuga, etc. (FI?)
Fast Financial independent syftar väl på att man ska kunna gå i tidig pension om man väljer att göra det.
Om man då väljer att gå i tidig pension lägger man till Retire Early.
Alla har olika anledningar till varför de inte vill gå i tidig pension, men man är likväl FI.
Jaså? Vad är det exakt som skär sig i beskrivningen?
Jag håller med Aktiegubben att om man vill ha FI utan RE så är men inne på ett annat spår än FIRE men frågan handlar ju om FI och inte FIRE och då kan man självklart bara tänka på FI.
Men vad ska man med medianårslön om man sparar? Det är alltid rimligare att jämföra med utgifter.
Om man har t ex 25% sparkvot behövs ju bara 75% av medianen (förutsatt att vi nu förenklar). Och en medianårslön ska ju ofta betala för exempelvis banklån eller ett hyrt boende som några av de dyraste posterna. Ska man då räkna in t ex ägt boende i summan? Nej, det blir för rörigt.
Min tes är att man inte kan stirra på inkomster. Det är utgifter som räknas, alltid. ![]()
Aa det har du helt rätt i, men då det kostar olika att leva ett liv med standard X i sverige och t.ex. egypten så blir det inte heller helt rätt att kika på utgifterna man skulle ha i Sverige. Mest det som va min poäng, jag gjorde väldigt stora förenklingar i att bara ta siffrorna därifrån för att visa min poäng.
Då är vi överens. Att dra till Egypten är säkert möjligt för många och ja, då räcker mycket mindre.
Det vore, med tanke på våra inlägg, intressant att veta vad “medianutgiften” är. I teorin är det ju inkomst minus sparande, men mer rättvisande siffror per individ i den vuxna befolkningen vore intressant. Jag tror t ex vi har möjlighet att inte bara spara mer i reella termer än genomsnittsegyptiern, utan också i procentuella.
Har du medianutgifterna, helst nedbrutet på demografi och land, så är jag väldigt intresserad! ![]()
Fast det är väl lite väl hårt? Är man inte oberoende om man är beroende av avkastning på sitt kapital heller? Eller pengar överhuvudtaget?
”Ekonomiskt oberoende innebär att ha tillräckligt med inkomster för att betala sina levnadskostnaderna för resten av sitt liv utan att behöva arbeta eller be andra om pengar.”
Jag trodde att ovan var vedertaget.
Syftet med FIRE är hela paketet.
Tidpunkten för FI och FI i FIRE är rimligen exakt samma för varje person. Den enda skillnaden mellan FI och FIRE är att den senare inkluderar att personens drar sig till tillbaka från det ordinära arbetslivet (kallas ibland ekorrhjulet) tidigare.
I båda fallen är det lika individuellt när man upplever att man är FI, då det är den personens preferenser som styr vilken nivå som krävs.
Jag skulle inte kalla mig FI (eller FIRE) om jag var beroende av mitt ordinarie arbete för att täcka mina kostnader för att upprätthålla den livsstil jag vill ha långsiktigt.
6 miljoner för Lean FIRE och 9 miljoner för vanlig FIRE, för mig själv.
Lean för mig är att klara de absolut mest nödvändiga kostnaderna fristående från att få in nytt kapital på något sätt (ink pension, då jag inte kommer vara berättigad till någon nämnvärd pension enligt kalkylerna). Vanlig FIRE att kunna leva mera normalt enligt min standard med lite spontanshopping av skor, restaurangbesök, någon resa här och där, enligt samma kriterium av att inte behöva få in nytt kapital på något sätt. Väljer avsiktligt att inte sikta på Fat FIRE. Så ingen business class eller Hermes. Snyft. ![]()
För mig så ligger målet på 15M vilket då inkluderar pensions pengar, aktier och crypto men inget värde från hus. Detta ger oss 50k i månaden med 4% uttag vilket känns rätt för oss.
Men som tidigare i tråden har sagt, det är ju väldigt individuellt vad som behövs.
För mig räcker 2,5 miljoner.
Jag tänker sluta jobba när jag är 58 och leva på sparade pengar till pension vid 65. När jag börjar få pension vill jag ha en miljon kvar för guldkant.
Nu gör ni (som i “vissa i tråden”) samma fel igen:
Jag fattar att det första syftar på åsikt, men det blir en jäkla fruktsallad av äpplen och päron om inte siffrorna vi pratar om rör en person primärt. 15 mille för två är ju då troligare 7,5 för en, lite beroende på hur man ser på boende etc.
Just boendet ställer till många beräkningar eftersom många räknar in hög hyra eller amorteringar i sina FIRE-utgifter och andra inte gör det. Är man sedan öppen för flytt (inom eller utanför landet) så ökar ju svängrummet avsevärt.
Det är väl bara att säga upp sig från jobbet så är man RE?
FI är väl passiva inkomster / utgifter = positivt tal. Dvs ju lägre utgifter desto mindre passiva inkomster behövs.
Bor man ensam i en kåta i skogen och lever på gröt räcker nog ganska lite stålar för att göra en FIRE.
Vill man däremot försörja ett entourage, köra vit Bentley och däremellan glida runt på en yacht tillsammans med brudar i högklackat behövs förmodligen lite mer stålar.
Denna tråden kommer aldrig ta slut ![]()
ja absolut kan jag hålla med om att det är lite fruksallad över mitt svar då det reflekterar min nuvarande kontext. Men alla svar här ovan är en salig blanding och jag känner att det alltid blir det om man frågar en hyfsat lös fråga på ett forum.
Så för att ge kontext och kanske snurra till det ännu mer i fruktsaladen om vad 15M kommer ifrån så är det baserat på detta
- två vuxna och ett barn (som kommer flyga ut någon gång vilket ändrar uträkningen) där båda vuxna jobbar heltid idag men hoppas sluta göra detta då sparmålet uppnås.
- samtidigt så kommer vi nog jobba med något som ger intäkter då jobb ger mycket tillfredställese och upplevelser
- huslån behöver betalas från denna summan med räntor och ammorteringar vilket idag är 25k per månad… Detta kommer går ner över tid och kanske vi inser att 15M “bara” behöver vara 10M då men då vi satar på detta målet om 7 år så känns det som om det är bättre att räkna med detta som en kostnad. Och jag från de 25k så får vi delar av räntan tebaxs samt 10k är ammorteringar som kanske inte är en utgift i vissas ögon men det är så här vi räknar iaf då det är pengar ut varje månad som vi inte ser komma tillbacka på kort tid.
- summan är baserat på vårt nuvarande boende i Sverige men då vi bott i två andra länder hittils så kommer det mycket möjligt att vara fler länder i framtiden men då vi inte vet vilket det skulle vara idag så känns det menningslöst för oss att räkna på det.
I slutändan så är 15M bara ett nummer som vi har satt som ett mål som känns menningsfullt för oss idag. När vi når det så kommer vi att vara helt andra personer och kommer justera med tiden, både upp och ner.