Toppensummering och vinkling på ett faktiskt fall. Detta visar också på det jag ville belysa, så tack för att du tog det rätt och inte som kritik. ![]()
p.s. Fruktsallad är godare som hårdvara…
Toppensummering och vinkling på ett faktiskt fall. Detta visar också på det jag ville belysa, så tack för att du tog det rätt och inte som kritik. ![]()
p.s. Fruktsallad är godare som hårdvara…
Håller med. För att fortsätta med en någorlunda hyfsad Svenssonfasad så är mitt FI-nummer också 15millar.
Därför måste också olika personer få olika siffror. Jag tänker inte att jag ska flytta till ett billigare, eller dyrare, boende så jag räknar med den boendekostnad jag har nu.
Jag räknar de utgifter jag har nu, lite lågt räknat då jag har 2,5 mil till jobbet och csn-lån som jag slipper sen. Då räcker 15000/månad eller avrundat 200000/år.
Jag tror du kommer jobba lite längre och bjuda frugan på än fler lyxiga resor med fri champagne ![]()
Edit: @Erik71
Detta är en jättebra sammanfattning. Blandas det in faktiska siffror är det ju bara något behov av att prata om sig själv, vilket är irrelevant här.
“Att behöva arbeta” innehåller flexibilitet. Även om man inte behöver så kanske man vill arbeta ibland, det är bra med utmaningar.
Kan du bekvämt säga upp dig imorgon utan massa stress över ekonomin så är du ganska FI. Dvs inte beroende av arbetsgivaren för att klara dig. Hur lång tid är lite tolkningsfråga då om det är livet ut har du ju klart för RE med :). Ett år eller två är väl ganska bra FI utan jobb?
Det är ett alternativ men jag tror att hon föredrar att vi går i pension samtidigt!
För egen del anser jag att man är FI om man kan försörja sig själv och sin familj utan att behöva snåla in på något som man “egentligen” hade velat ha.
Vi är inte så ha-galna och har sparsamma intressen och levnadssätt, och hade levt riktigt gott på 50-60" i månaden skattat och klart. Då hade vi varit FI.
Sen finns det såklart ingen övre gräns.
Finns lite olika bloggar som filosoferar kring detta
http://ekonomiskfrihet.blogspot.com/
http://snalgrisen.blogspot.com/2023/11/funderingar-om-vagen-mot-fire.html
https://xn–smartsnl-g0a.nu/category/fire/
bara googla FIRE-blgog så hittar du en massa. Dessa brukar jag läsa/följa
/
Det är lite lustigt att skattade 50k för ett par är bra mycket mer än vad många svenssons har. Det säger en del om vilka som hänger här. ![]()
2M€ när jag är 55 är siffran som satts upp för mig och min fru att klara oss på.
I dagsläget skulle den siffran inte räcka för nuvarande levnadstandard, men vid 55 är barnen (förmodligen) utflugna så utgifterna borde minskat.
Vid 7 miljoner eller mer.
25000 netto är ungefär vad medelsvennen plockar ut i månaden. Vad är konstigt med det?
Jag sa att det var många svenssons som inte hade det. Vad är konstigt med det?
Förhoppningsvis lägger medelsvennen undan en del av de där 25 000 för en regnig dag med.
Men kanske inte.
En rent teoretiskt fråga, om man som 25-åring tjänat, sparat och investerat sig till 1milj. Med en stabil, men låg inkomst, finns det möjlighet att någon gång i livet uppnå FIRE? (Och då helst inte efter pensionen ![]()
)
Ja…
Absolut! 100%!
Här definierar vi (bl a) FI.
När ni räknar på ert fire
nummer, använder ni 4 % eller en annan siffra?
Personligen har jag lagt mig på 3,5 %. Men jag räknar inte in amortering.
Mina utgifter räknar jag med ligger 20 % över dagens årsmedelvärde. Det ger fire numret 9 050 000 kr. Räknar in en napkin math nettosiffra på pensionskapitalet i samlat kapital.
Jag anser att utgifterna är det viktiga att ha koll på för att kunna planera framåt.
4%-regeln blir lite trubbig för mig då jag planerar för ett ojämt/varierat uttag av pension.
För att få fram mitt FIRE-nr använder jag denna grymma hjälp av @axr: