Jag räknar bara på min tänkta månadskostnad och multiplicerar den med hur många månader pengarna ska räcka.
Tanken med 4% och lägre är att pengarna ganska sannolikt ska vara för evigt typ. Om du rakt använder 4% årligen av ett oinvesterat belopp (bortsett från inflation) så varar det ju 25 år. Om du är okej med att spendera lite mindre vissa år när marknaden är låg samt att ditt kapital krymper med åren så behöver du kanske inte så mycket. Du har ju vanlig pension och sånt efter en viss ålder. Livsstilen ändras ju också med åren och åldern.
Rent teoretiskt skulle du kunna målsätta att ha typ tex 500 000:- kvar vid 70-75 års ålder för att sätta guldkant. Du kanske säljer ditt boende vid hög ålder för ytterligare en engångssumma. Man måste ju inte lämna en förmögenhet efter sig.
Jag skulle vara FI vid 3 miljoner samt 600.000 på sparkontot (som används vid dåliga börstider), då skulle jag kunna få ut 10k i månaden vilket räcker till alla mina fasta kostnader + 2500kr mat.
Sen skulle jag räkna RE vid 5 miljoner för då får jag 16 tusen i månaden lite drygt och då kan jag till och med konsumera skit och ha roligt ![]()
Har precis fått barn och började genast känna att jag nog behöver lämna efter ett rejält trygghetskapital just to be safe den dag jag dör.
Personligen räknar jag på 4%, men jag ger mig också marginaler eftersom jag hittills inte behövt den summan som 4% uttag skulle ge mig. Jag är också bara “tvungen” att brygga 20 år och inte 30, eftersom pensionen kan kicka in sedan om så behövs.
Hur menar du här? 3,5 eller 4% är ingen större skillnad i min kalkyl, men menar du att de 3,5 inte ska täcka amorteringen? Hur ska den finansieras då? Eller menar du att du ska ha nått ner under 50% belåning och slippa amortera?
Det låter klokt. ![]()
Fast då har du i realiteten 3,6M i din hög eftersom 600k ligger på ett räntekonto förmodar jag. Det låter som att 12k i månaden är närmare sanningen i tryggt belopp och att ditt svångremstanke kommer att rädda dåliga år.
Amorteringen ska ju göras varje månad förstås så det är ju rimligare att den utgiften är med, i så fall hamnar jag på 12 500 000 kr istället. Känns bättre!
Precis så
!
Men ligger hellre under med någon tusenlapp för att vara säkrare på att det håller så långt som möjligt .
För de skulle ju vara trist om det händer något i världen (vilket det alltid gör) som gör att pengarna blir mindre världa / försvinner / rymdvarelser kommer på besök eller att jag behöver en badass elektrisk rullstol som kostar rejält.
Eller kanske en schysst ögonlaseroperation så jag ser hur man startar den där jäkla rullstolen på äldre dagar.
2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Läste lite slarvigt och fick det till “…bjuda frugan på än fler lyxiga resor med fri camping” Haha
Utan att blanda i sin sambo eller man/fru så anser jag att man är FI när man kan försörja sig själv resten av livet och sitt/na barn så länge barnet/barnen bor hemma och inte är självförsörjande. Separationer och andra tråkigheter sker så därför räknar jag inte in min sambo.
När man kan leva den livsstil man vill leva utan att tjäna en enda krona till, hela sitt liv. ![]()
Enkel formel:
Utgifter per år / förväntad avkastning per år = kapital som behövs.
Spenderar du 500k/år och har pengarna på ett sparkonto med 4% ränta (500 000 / 0.04) så behöver du 12.5M kr. Sen när man börjar närma sig “ålderns höst” kan man ju börja ta av kapitalet med och minska ner det.
Är väl inte svårare än så? ![]()
Du översparar. Varför börja ta av kapitalet först på ålderns höst när dessutom pensionsutbetalningarna kickat igång.
Om man ska vara helt oberoende, för all framtid, handlade min kommentar om.
Men en mer korrekt siffra är ju mer komplex. När tänker man sluta jobba? Hur mycket allmän pension och tjänstepension har du? Hur länge har du tänkt leva? Hur mycket vill du lämna efter dig till barn?
Den frågan är omöjlig för mig att svara på för mig, antingen för OP eller generellt.
Så jag svarade på det på ett lite mer generellt sätt.
Hade varit kul att skriva en kalkylator för att beräkna “Hur mycket hade jag behövt ha sparat idag för att kunna klara mig livet ut?” Som tar hänsyn till när man “förväntas dö”, hur mkt man vill ha kvar då, när man går i pension, hur mycket avkastning man förväntar sig, hur mkt pension man förväntar sig, vilka utgifter man har per månad idag, förväntad inflation etc… Kanske skulle bli ett kul helgprojekt. ![]()
Sparkonto med 4% ränta kommer du dock inte kunna räkna med några längre tidsperioder.
För mindre än 2år sen fick du närmare 0% ränta på sparkonto och pengarna äts upp av inflationen.
Förutom skatten, och att hitta ett konto med 4% ränta även framöver.
Vi hade uppe ämnet i en tråd för länge sedan, och jag blev lite förvånad för historiskt (säg 100+ år tillbaka) har faktiskt sparkontoräntan legat över inflationen större delen av tiden. Men ofta inte så mycket, så det har krävts väldigt stora summor för att kunna leva i oändlighet på endast sparkontoräntan.