Många av er känner redan till FIRE och alla dess fördelar, samt att det finns olika nivåer av konceptet.
Det sista steget är s.k fatFIRE vilket betyder att man ska ha tillräckligt mycket investerat för att kunna leva på ett 4 % uttag varje år och inte behöva bry sig om kostnad eller dylikt.
I USA så ligger nivån på att klassas som en fet investerare på ca $3 miljoner = ca 25 msek
Många i r/fatFIRE på Reddit har förmögenheter på över $5 miljoner vid typ 35-40 års ålder och vissa över $10 miljoner.
Dessa nivåer är såklart nåbara i Sverige men det känns som att “vanliga människor” endast kan nå detta senare i livet (60+ ålder). Det finns många anledningar till detta: hög beskattning, sämre skattereduktioner än USA, sämre löner i välbetalda yrken, mindre land = mindre arbetsmöjligheter osv.
Vad tycker ni är rimlig fatFIRE nivå i Sverige?
Är det samma som USA eller bör man justera det för det nordiska samhället?
Vi har ju trots allt ett bättre skyddsnät och pensionssystem (vi tycker att den är dålig såklart, men jämför med andra länder så har vi det bra) än exempelvis staterna, så vi kanske inte behöver vara lika aggressiva?
Jag tycker först och främst att Fat FIRE hänger ihop lika mycket med 4% som Lean FIRE gör det. Det där med fet eller smal handlar om utgifterna.
Jag tänker själva att “Svensson-FIRE” väl hamnar runt 5 mille, smal version runt 3 och fet borde väl vara 10 och uppåt. Med 4% avkastning för en enskild person så är 400 papp årligen skattat och klart definitivt fett om du frågar mig. 4% på 25 mille är ju en mille om året och då är det enligt mig mer snack om obesitas-FIRE.
För egen del räknar jag att jag lätt skulle överleva på 150 papp om året (ca 12 i månaden) och då skulle jag inte snåla. Men det handlar ju om att jag inte har lån och även andra omkostnader som jag sett över redan.)
Både jag och nej, skulle räkna in det om man planerar på att nyttja förmögenheten man har i fastigheten (utöka lån, sälja etc). Men om det är ens “forever home” så kan man inte nyttja pengarna så att säga, då skulle jag bara räkna med andra icke-fastighetsrelaterade investeringar.
Kanske tänker fel här, men så ser jag på det i alla fall.
Edit: Missade delen om pensionen. Räknar ej med inkomstpensionen men däremot skulle jag vara mer öppen för att ta med tjänstepensionen.
Skulle nog hålla med i gällande nivåerna du nämnde, 10 msek i tillgångar exklusive inkomstpensionen (oavsett om man räknar med huset eller ej) är ganska “fett” ur en svensk synvinkel.
Min pragmatiska syn på FIRE är att vi skall kunna leva med samma utgiftsnivå som vi har idag utan att arbeta.
Då vi har passerat 55 innebär det att det som pension (efter skatt) inte räcker till får täckas upp från det övriga sparandet.
Jag anser inte att de nivåer som skrivs här kan ses som fat. Inte för att det spelar någon som helst roll.
För mig är väll fat ungefär att kunna leva på en miljon om året (dagens pengar), på en ca 4% draw rate, räknat med 3% inflation och med en avkastning på en värdebevarande portfölj på ca 5-6%. Är man i trettioårsåldern krävs det då mer än 20Msek skulle jag gissa.
Någon får gärna göra beräkningen åt mig, lite svårt på telefonen.
Medellönen i Sverige är ca 30 000-35 000 kr i månaden. Det innebär att man har ut ca 300 000 kr per år netto. För att leva på avkastningen av kapitalet på den summan behöver man enligt 4 % regeln 7,5 miljoner. Så allt under det kan inte anses som Fat FIRE anser jag
Ska man dessutom som Jan resonerar ha en säkerhetsmarginal och räknas på att man kan ta ut 3 eller tom 2,5 % så krävs följaktligen mer än 10 miljoner kr i alla fall. Tror absolut att många klarar sig bra om de har ut 10-12 000 kr i månaden. Men då är det inte FAT fire
Det måste väl också ha betydelse hur gammal man är, eller?
Måste hela kapitalet finnas kvar eller kan man räkna in att man gör av med det också? Om man redan har tjänat in till en pension som man kan leva på från 65 så borde väl 3 miljoner räcka väldigt långt om man är över 50 men inte om man är 30, eller?
Den ekvationen är svår. Inflationen käkar upp det då dina utgifter ökar.
Tror inte det är så FIRE definieras. Snarare att man helt enkelt har pengar att leva på resten av livet. Man behöver inte ha något kvar när man dör.
Däremot så håller jag med om att typ 3-4 miljoner plus en stabil pension gör att du kan leva med guldkant i vardagen som pensionär. Men frågan var väl vad som räknas som just FAT FIRE?
Tror att den korrekta definitionen är att pengarna ska räcka i minst 30 år. Fast de flesta som checkar ut från arbetslivet som 35-40 åringar avser att leva av sitt kapital resten av livet. Det räknar nog med att bli äldre än 65-70.