Vad är "fat FIRE" i Sverige?

4 % regeln tar hänsyn till inflation

Ja, för att kunna göra en “riktig” fat FIRE anser jag också att man bör ha ett kapital på de nivåer du nämner (20-30 miljoner)

Tack för alla utförliga och intressanta svar.

Kan personligen anse att 30 msek är aningen mycket i ur en svensk synpunkt men jag förstår att matematiken går ihop om man bara tittar på 4 % regeln.
Allting beror ju såklart på vad man räknar med i sin pensionsplan, så att säga.

Men man tackar ju självklart inte nej till 30 msek och det borde vara ett mål att åtminstone sträva efter :slight_smile:

Med det sagt så har vi heller inte tagit med fortsatt investerande i bilden. Jag tänker utifrån mitt egna perspektiv så kommer jag ju aldrig att sluta investera i aktier och fonder.
Kommer heller inte se till att täcka mina kostnader med exakta mått, kommer alltid se till att ha pengar över (tjänstepension, sidoinkomst, uthyrning av bostad etc), så blir ju inte en riktig FIRE situation för mig.

Kanske lite luddigt skrivet men kort och gott så kommer jag inte, om jag känner mig själv rätt, bara pensionera mig vid 50-55 års ålder och strunta i allt. Kommer inte kunna släppa konceptet av att tjäna pengar förrän jag faktiskt börjar komma upp i ålder (67+ år).

Men det är bara jag, fortsätt komma med goda insikter, jag sitter och antecknar!

1 gillning

Anledningen till att jag hade några ? med i mitt inlägg är att jag inte riktigt kan definitionen av begreppet FIRE. Om kapitalet ska finnas kvar för att det ska räknas som FIRE så spelar åldern förstås ingen roll.

Det viktiga är ändå att man kan leva som man vill med de pengar man har. Om det kallas FIRE eller något annat är förstås ointressant.

Njae, jag hävdar att du har fel där. Trinitystudien som FIRE bygger på menar att man löper väldigt liten risk att pengarna tar slut över en 30-årsperiod med 4%-regeln. Inte att de garanterat är orörda efter 30 år. Vad som sedan är praktiskt är ju en annan sak.

De flesta som räknar på FIRE idag räknar enbart med avkastningen och då med att ha pengarna kvar förstås. Däremot är merparten amerikaner och de har ingen allmän pension. Därför måste man (enligt mig iaf) tänka lite annorlunda här. Jag har nått till ca 2/3 av min beräknade pension idag när jag gör överslag på minpension.se Då är det ju klart att jag räknar dessa slantar när jag funderar över hur min tid som “vanlig” ålderspensionär kommer att se ut.

Så med svenska mått anser jag att man i FIRE-gruppen bör anpassa tanken baserat på egen ålder vs tid som FIRE osv. Det är ju skillnad att lämna jobbet vid 29, 36, 44 eller 59 såklart. Det blir väldigt konstigt om inte 59-åringen laborerar med pensionspengarna.

4 gillningar

Jag var inne på obesitas-FIRE tidigare, men vi snackar nog “kylskåpskillen i filmen “Seven”-FIRE” här. :rofl:

Jag läser ett antal fire-bloggar och de som gillar att leva flott verkar ha som mål att plocka aktieutdelningar runt 50" i månaden. Detta är folk som har klockor för flera hundra tusen, älskar god mat och resor osv. Deras förmögenheter ligger nånstans +12 mille. Många av dem verkar inte ha några planer på att leva på det sparade kapitalet. De allra flesta verkar dock har valt att leva ganska snålt på kanske 15-20" i månaden, då räcker det med en mindre förmögenhet, säg 6 miljoner.

För egen del hade jag kunnat tjäna väldigt bra med pengar i USA om jag hade valt bort att skaffa barn. I mitt yrke ligger lönen före skatt i USA någonstans runt 70-120" kr/månad jämfört med 45-50" här. Då brukar de flesta nödvändiga försäkringar ingå, men det går givetvis att lägga några hundringar på tillägg.

Vi har det bra i Sverige, men höginkomsttagare som är singlar eller i par-relation skulle jag säga är de stora förlorarna ekonomiskt.

/H

4 gillningar

Får man reinkarnera den här tråden med en lite ny frågeställning?

Säg att man vill göra en halv FatFire@50, och samtidigt räknar med att få ut en bra pension.

Man skulle också kunna räkna med att Fat = topp 1% av löntagarna, uppskattningsvis ca 120000 kr/mån brutto eller 72000 kr/netto varje månad.

Tiden mellan 50-65 så jobbar man som egen företagare på deltid och nöjer sig med att ta lön upp till statsskatt, dvs 53000 kr mån, så får man ut 40000 kr/mån netto. Då behöver man ta ut 32000 kr/mån i kapital.

65-95 så tar man enbart pension (säg 40000 kr brutto) så får man ut 30000 kr/mån. Då behöver man ta ut 42000 kr/mån i kapital

Lite grovt kan man säga att man då behöver i snitt ta ut 38000 kr/mån i kapital.

Är det rimligt att då räkna på 5% uttag per år? Då borde det räcka med ett kapital på ungefär 10 miljoner vid 50.

Liten side note - USA har allmän pension is social security, även om den fungerar lite annorlunda så är princip den samma och beloppen inte så galet olika.

1 gillning

För en uttagsperiod på 30 år brukar man räkna med 4% uttag före skatt (eller ca 3% efter skatt).
Det är då 4% av utsprungsbeloppet som justeras med inflation årligen, dvs. år 2 blir det samma belopp x 1,02 osv.

I så fall borde det lite grovt räknat bli:

Ditt önskade uttag: 42 000kr per månad, alltså 504 000kr per år.

504 000 /0,03 = 16,8mkr behövs för denna nivå på uttag, netto.

Samma beräkning som ovan för de 38 000kr du skrev ger ett nödvändigt kapital på 15,2mkr.

I några procent avde historiska fallen kan ovan ändå misslyckas och portföljen nå 0kr inom 30 år. Ska du ha en ännu längre uttagsperiod på 40-50 år blir sannolikheten för misslyckande något högre.

Är man flexibel och kan acceptera lägre uttag i perioder borde det dock inte vara ett problem med ovan summor om man inte har väldigt höga fasta kostnader som inte kan ruckas på.

Gör en montecarlosimulering med hjälp av denna tråd:

Intressant tråd.

Tycker ni att man ska definiera lean, vanlig, chubby och fat FIRE utgående från egna kostnader eller från absoluta tal tex jämfört med andra?

Om det senare vilka nivåer för de olika FIRE-typerna?

1 gillning

Bättre att utgå från sig själv tycker jag.

Att försöka hitta någon allmän nivå som ska gälla för alla kommer det aldrig att nås någon konsensus kring.

Jämför med trådar där skribenterna inte kan komma överens om vad miljonär eller rik egentligen betyder.

2 gillningar

Tänk när man har x ggr mer än sitt egna fire-tal… 1,5-2,5x?
Då hamnar man nog ofta där de på reddit låg; runt 10-30 Msek och uppåt.

1 gillning

Jag tycker inte att det är så intressant för mig.
Vi har som målsättning att kunna ha bibehållen utgiftsnivå utan att arbeta.

5 gillningar

Fast, om du planerar FatFIRE ÄR ju det talet ditt fire-tal. Inte alla tycker det är värt att leva asketiskt för att kunna sluta jobba.

1 gillning

Jag tycker absolut att man ska utgå från egna kostnader. För mig är det fatFIRE om jag kan leva som nu utan inkomst och då räcker knappt 20k i månaden.

3 gillningar

Jag definierar det mest utifrån någon sorts snitt eller allmän uppfattning. Därför säger jag lean FIRE om min variant, eftersom de flesta anser att jag slutade med “för lite” utifrån deras ramar (baserat på vad jag ser folk beskriva online).

Jag nämnde för 3½ år sedan i tråden en uppdelning:

Inflationsjusterar man det där till 2025 och återigen minns att vi pratar per person så tycker jag att det håller fortfarande som en grov uppskattning.

1 gillning

Om du planerar fatfire är väl talet snarare ditt fatfire-tal? Alltså du vet redan att levnadsstandarden kommer bli lyxig enligt din egen definition?

Om det är det som är din nivå för att du ska känna att det är värt att sluta jobba, är det ditt fire-tal, helt enkelt. Så ser jag det i a f.