Vad är "fat FIRE" i Sverige?

Sen måste jag säga, särskilt med tanke på att både inkomstnivåer och förmögenheter är höga här på forumet, upplever jag ofta att nivån för vad som är “fett” är förvånande låg. Tänkte även på det i avsnittet med sparpsykologen och snacket om att inte jämföra uppåt.

Det kanske bara är jag som är knäpp, men helt utan att jämföra uppåt, nedåt eller sidledes, utan bara känna efter vad som skulle vara en riktigt schysst levnadsstandard, hamnar jag långt över de belopp som nämns här. Det är inget nytt, eller något som ökat med ökad inkomst, utan den bilden har varit tämligen konstant sedan typ gymnasieålder. (Och nej, jag är inte uppväxt i någon särskilt förmögen omgivning. Vanlig knegar/medelklass.)

Om vi bara räknar på om jag vore singel så hamnar det ungerfär:

Boende: Fin tvåa med utsikt centralt i stan, 50:ish kvadrat (Ett rum, ett rejält rum för musikstudio, alt stor etta som är musikstudio med loftsäng) med snedtak (mysfaktor) och ordentlig takterass.

Det är lätt 8 mille kapital, 5k:ish/månad avgift.

Bil: Riktig, rolig bil, + garageplats. Drömmen här vore någon lagom banprep:ad klassiker, typ Porsche 550 eller 2.7RS, men det är orimliga pengar och inte riktigt med i bilden, så ta något “rimligt”, typ en boxter spyder.

1.5M kapital, sen med lite konbanekörning och trackdays lätt 10000 kr i service/underhåll/omkostnader, 2000 kr försäkring + 2000 garagekostnad, per månad.

Båt: Inget extremt. Sportfiskebåt. 500k kapital, kanske 1500/månad försäkring + service + vinterförvaring.

(Här kommer även ett landställe in i bilden, men det kommer med stor sannolikhet vara arvegods.)

Mat/Hushåll. Avskyr generellt allt vad matlagning heter (förutom lite grillning), så det landar ju lätt på 15k/månad i mat om man inte ska leva på donken. Sen städning å hushållstjänster, 2000 till/månad.

Resor: Överlag, allt från musikevenemang och festivaler, trackdays och banmöten till “vanliga” resor. Särskilt om man inte jobbar blir det några/år. Säg bara enkelt 6 veckor/år totalt, med hotell och omkostnader, kanske 120 000, eller 10k/månad.

Sen lite blandade fickpengar på det (och kläder m m, som inte är något stort intresse men ändå behövs), sisådär 10k till/månad.

Det summerar till 10 miljoner i bundet kapital + 57500 kr/månad. Och då är säkert en hel del glömt, som renoveringar, framtida kostader för sommarställe m m.

Så, 30M kapital är i underkant. Och då utan ytterligare marginaler. Detta är för mig, singel, i en tvåa. Lägg på familj och barn så är siffrorna per vuxen MINST de dubbla, förmodligen mer

1 gillning

Det är verkligen fett i min värld :partying_face:

1 gillning

Det trodde jag inte om dig @rydan , att bilen var viktigare än studion! #besviken :rofl:

Mer allvarligt, räknar du in kostnaden för bostaden i FIRE-kapitalet? Det låter så här:

Isf är jag med dig. Jag räknar inte in bostaden i FIRE-kapitalet. Den är mer en om-skiten-träffar-fläkten-buffert.

Blir det fet fire eller normal fire, då?

Många räknar nog inte in bundet kapital i FIRE kapitalet, eftersom just det kapitalet bara skall täcka utgifterna.

3 gillningar

Håller med, medelklassigt svenssonliv är inte överdrivet fett. Men om man ska vara lite realistisk så verkar topp 1% i lön handla om 100000 kr/mån brutto före skatt 2023. Säg att det är 110000 eller som jag föredrog 120000 kr/mån brutto. Det ger 70000 kr/mån netto. Tänker att ett sånt här mått måste vara relativt, ungefär som rikedom och fattigdom är relativa begrepp. 1% är såklart

Vad räcker 70000 kr/mån till? Om man är singel så är svaret nog tyvärr att det inte är särskilt rikt utan ger samma livsstil som ett par där båda har medelklasslöner. Det blir Villa, Volvo XC60 och oxfilé med bea på söndagen och Mallorca på sommaren. Iallafall om man har barn.

Vad krävs för ett bo i ett representativt hus (10 - 15 miljoner), köra en lyxbil (1 - 1,5 miljoner) och åka på två riktigt lyxiga semestrar per år (300000 kr)? Har inte riktigt räknat på det men är inte säker på att 70000kr/mån netto räcker. Särskilt inte om man är singel med barn som förväntar sig samma livsstil.

Som många andra så lutar jag nog mot att bara jämföra med sig själv. Nivåerna kontra andra är ju oerhört svåra och väldigt beroende på livsstil.

Med mina mått:

Lean - ca 20’ månad

Normal - ca 25-30

Småfet - 35+

Fet - Ingen aning. Har lite svårt att relatera till den utgiftsnivån

För en person. Alla utgifter inkl ISK skatt inkluderade. Bostad och pension ej medräknade.

Men. Merparten av lägenheten för 8+ mille är ju studio ju!! :innocent:

1 gillning

Ja. Nej. Det är korrekt förstås. Jag räknade ihop hur mycket kapital man behövde dra ihop för att finansiera den livsstilen. När man väl köpt de dyra grejorna blir FIRE-kapitalet lägre. (Men det förutsätter samtidigt att man faktiskt betalat grejorna först, för ska delar av dem lånefinansieras blir kapitalet högre igen…)

Fullt medhåll. Det påverkar väl också varför en tråd som den här fortsätter. Man får nog börja i en annan ända om man ska kunna definiera det tydligt (om det ens är möjligt).

Jag har i min kalkyl tre olika gruppper med poster: Investeringar, upppbundet kapital och pension, typ. Uppbundet kapital kan ju omsättas, men för då med sig högre utgifter i vardagslivet. Pension påverkar ju äldre man blir och desto mer välbetalt yrke man haft.

Så…

Är där inte ett problem med alla FIRE beräkningar som görs på 20+ år att de endast tar hänsyn till inflation och inte reala inkomst ökningar i samhället alls? Har för mig det var författaren till “alla saknade miljardärer i usa boken” som hade en poäng där. Att justerar du bara för inflation så kommer du känna dig fattig 20+ år senare.

Dvs, är man 30 så får man nog räkna med att justera för mer än inflation på 60 år…

Typ, alla pensionärer har inga problem med pensionen vid 65, men 20 år senare och pensionen har bara justerats för inflation gör att man känner sig fattig…

1 gillning

Så kan det ju vara, om det nu är jämförelsen med andra i samma ålder man ska göra. Jag föredrar att räkna på om jag kan hålla samma levnadsstandard som idag. Det är mer relevant för mig. Det finns inget spel att vinna och inget vitt staket att avundsjukt spana över…

Det jag känner har det inte så. Kanske för att de nojjade så mycket runt 65 att de inte använde pengarna då, när kroppen orkade.

2 gillningar

Nej. Det är ju här det blir en viss slitning. Jag fattar också att det jag beskriver på många sätt är ett väldigt “lyxigt” liv. Samtidigt är det inga enorma extravaganser. Om man ber randommänniska-på-gatan beskriva hur “den rikaste procenten” (i inkomst, som det brukar vara…) lever, så lär det komma berättelser om, om inte privatjet, så åtminstone enorma villor, bilar&båtar i drivor, jordenrunt-resor i första klass och egen vingård i frankrike. Samtidigt räcker det inte på långa vägar att ha topp 1% lön för ens motsvarande den levnadsstandard jag beskrev om man också har/vill ha familj, och det även om man jobbar heltid och inte är eller sparar till FIRE.

4 gillningar

Vi har räknat på att kunna ta ut lika mycket disponibelt som idag när vi inte jobbar.
Om det är valross-fire eller inte vet jag inte, men det blir ca 13,5 milj per person.

Sedan kanske valrossen får banta ner sig i o m inflationen som vi inte vet något om. Men det kompenseras då med att man kanske redan har blivit så gammal att man inte kommer att orka varken resa långt eller äta mycket.

Summor hit o dit har ju diskuterats, men inte så mycket vid vilken ålder man slutar. Så klart att man behöver mer pengar om man slutar vid 35 än 55, detta oavsett om man lever fakir-fire eller valross-fire.

Dessutom håller jag nog med språkpolisen (ni får gissa vem jag syftar på :nerd_face:) om att det också är oklart om man pratar om EN eller TVÅ inkomster.

1 gillning

Funderade vidare en del på det här faktiskt. Och det ligger en del lite djupare funderingar och lurar där faktiskt.

För alla som inte har hela intern-kunskapen, så, nej, jag prioriterar inte rolig bil i närheten av så högt som musikstudio. (Jag har studio, men ingen bil, i dagsläget…) Men det jag tycker är lite intressant är att även om folk (i synnerhet oinsatta) lätt baxnar när de får höra vad vissa musikmanicker kostar, så är musik/instrument/studiointresset fortfarande otroligt billigt. I alla fall om man bortser från golvet studion står på när man bor i storstad. Det är liksom (nästan) inga konstanta löpande kostnader inblandade.

Grejen med vissa intressen, som t ex bankörning m m, är att de förvisso är väldigt väldigt roliga, men kostnaden per tidsenhet roligt är verkligen astronomiskt hög. Så, om man vill leva bra till en relativt låg kostnad är det klart att föredra att odla de av sina intressen som inte har en hysteriskt hög timkostnad. Engångskostnader, även för grejor i 100k-klassen, är ju i sammanhanget försumbara.

Och, för att återknyta till ursprungsfrågan. Om man i sitt FIRE-liv måste avstå/prioritera ner något av sina intressen för att det är för dyrt, tycker jag inte man kan kalla det FatFIRE, oavsett absoluta belopp.

1 gillning

Jag rådfrågade ChatGPT om hur livsstilen ser ut för toppprocenten och topppromillen, och kom fram till att jag räknar lite för lågt på 70000 kr/månaden och konstaterar att man nog behöver upp en bit för att tillhöra den reella toppen. Alternativt att man kan se till att finansiera en hel del saker via företag.

Kan man inte leva som topp 1% så är man helt enkelt inte rik, i Sverige idag. FAT Fire = leva som rik. När är man rik? Cope-svaret är när man känner sig rik och vill lura sig själv :). Men när andra upplever att man är rik så är man rik på riktigt. Det måste synas, annars är du en fattiglapp med pengar. Och “rik på tid” och “rik på frihet” duger inte. En uteliggare kan göra vad de vill inklusive att ta en öl på tunnelbanan kl 07:30 medans löneslavarna är på väg till jobbet i sina dressmannkavajer. Och uteliggaren är inte rik, utan just uteliggare.

:small_blue_diamond: Vad krävs för att tillhöra topp 1% i Sverige?

Enligt de senaste inkomststatistikerna ligger gränsen för topp 1% i Sverige på:

• Bruttoinkomst: ca 1,8–2,0 miljoner kr per år
  • Nettoinkomst: ca 1–1,2 miljoner kr per år
  • Förmögenhet: ca 20–30 miljoner kr

Dessa personer har generellt:

• En dyr bostad i Stockholm/Göteborg/Malmö, men sällan en 50-miljonersvilla.
  • En lyxbil (t.ex. Porsche, BMW M, Tesla Plaid), men sällan Ferrari/Lamborghini.
  • Resor & lyxkonsumtion, men mer i 500 000–1,5 miljoner kr/år-klassen.

:small_blue_diamond: Vad krävs för att tillhöra topp 0,1%?

För att nå topp 0,1% behöver man:

• Bruttoinkomst: 10+ miljoner kr per år
  • Nettoinkomst: 5–6 miljoner kr per år
  • Förmögenhet: 100+ miljoner kr

Denna grupp har ofta:

• En villa eller lyxlägenhet för 30–100M kr.
  • En exklusiv sportbil + SUV, ofta Ferrari/Bentley/Lamborghini.
  • Regelbundna first-class-resor, kanske någon enstaka privatjet-charter.
  • Medlemskap i exklusiva klubbar (ex. Särö Golf Club, Grand Hôtel’s Cadier Club).
  • Sommarhus i Sverige + eventuellt utomlands (Franska Rivieran, Marbella).
1 gillning

Vad kul att denna tråden kom till liv igen! :smiley:

Jag har ju gjort precis så att jag räknat på mina egna kostnader, inflation, skatt och lite lifestyle creep på det och sen kommit fram till lean, vanlig och fat. Min fat FIRE utan att räkna in andra tillgångar eller pension är 15 millioner SEK. Då skulle jag absolut kunna leva the good life. :clinking_glasses:

6 gillningar

Finns ju en viss risk att ChatGPT dragit lite siffror ur sin virtuella röv där. Enligt SCB behövde du 2023 ha en inkomst på strax över 100k/månad brutto för att vara i 100:de percentilen. Osannolikt att det dubblats på ett år…

3 gillningar

Bra att man kan vara och tycka olika. Jag är mycket hellre nästan rik än att samla på mig en massa statusmarkörer för att impa på min omgivning.

2 gillningar

Ja, ChatGPT började först yra om privatjets för topp 1%…

Jag tänker att inkomstmässigt så verkar 100k brutto inte stämma.

Lönemässigt är det säkert korrekt men det missar t.ex. konsulter i eget företag som tar ut 53000 kr i bruttolön (40000 kr netto) + utdelning 21000 kr netto i månaden. Det blir ju 61000 kr netto vilket motsvarar en månadslön på ungefär 95000 kr. Vilket i praktiken ger en fetare livsstil men till en på pappret lägre lön.

3 gillningar