Sen måste jag säga, särskilt med tanke på att både inkomstnivåer och förmögenheter är höga här på forumet, upplever jag ofta att nivån för vad som är “fett” är förvånande låg. Tänkte även på det i avsnittet med sparpsykologen och snacket om att inte jämföra uppåt.
Det kanske bara är jag som är knäpp, men helt utan att jämföra uppåt, nedåt eller sidledes, utan bara känna efter vad som skulle vara en riktigt schysst levnadsstandard, hamnar jag långt över de belopp som nämns här. Det är inget nytt, eller något som ökat med ökad inkomst, utan den bilden har varit tämligen konstant sedan typ gymnasieålder. (Och nej, jag är inte uppväxt i någon särskilt förmögen omgivning. Vanlig knegar/medelklass.)
Om vi bara räknar på om jag vore singel så hamnar det ungerfär:
Boende: Fin tvåa med utsikt centralt i stan, 50:ish kvadrat (Ett rum, ett rejält rum för musikstudio, alt stor etta som är musikstudio med loftsäng) med snedtak (mysfaktor) och ordentlig takterass.
Det är lätt 8 mille kapital, 5k:ish/månad avgift.
Bil: Riktig, rolig bil, + garageplats. Drömmen här vore någon lagom banprep:ad klassiker, typ Porsche 550 eller 2.7RS, men det är orimliga pengar och inte riktigt med i bilden, så ta något “rimligt”, typ en boxter spyder.
1.5M kapital, sen med lite konbanekörning och trackdays lätt 10000 kr i service/underhåll/omkostnader, 2000 kr försäkring + 2000 garagekostnad, per månad.
Båt: Inget extremt. Sportfiskebåt. 500k kapital, kanske 1500/månad försäkring + service + vinterförvaring.
(Här kommer även ett landställe in i bilden, men det kommer med stor sannolikhet vara arvegods.)
Mat/Hushåll. Avskyr generellt allt vad matlagning heter (förutom lite grillning), så det landar ju lätt på 15k/månad i mat om man inte ska leva på donken. Sen städning å hushållstjänster, 2000 till/månad.
Resor: Överlag, allt från musikevenemang och festivaler, trackdays och banmöten till “vanliga” resor. Särskilt om man inte jobbar blir det några/år. Säg bara enkelt 6 veckor/år totalt, med hotell och omkostnader, kanske 120 000, eller 10k/månad.
Sen lite blandade fickpengar på det (och kläder m m, som inte är något stort intresse men ändå behövs), sisådär 10k till/månad.
Det summerar till 10 miljoner i bundet kapital + 57500 kr/månad. Och då är säkert en hel del glömt, som renoveringar, framtida kostader för sommarställe m m.
Så, 30M kapital är i underkant. Och då utan ytterligare marginaler. Detta är för mig, singel, i en tvåa. Lägg på familj och barn så är siffrorna per vuxen MINST de dubbla, förmodligen mer