Hej,
Jag är i en relativt bra situation men kan inte släppa min stress runt pengar.
Lite bakgrundsinformation:
Mellan jag var 20-30 så jobbade jag med ett jobb jag gillade fast det betalade inte så bra. Jag sparade nästan inget utan reste mycket, festade och hade allmänt kul. Än idag har jag många av mina bästa minnen från denna period.
När jag fyllde trettio så skulle jag bli pappa för första gången och började tänka lite mer på pengar. Det var nu jag upptäckte att alla mina vänner, som jag festat och rest med, parallellt satsat på sina jobb och hade mycket bättre lön än mig och sparat mycket pengar. Flera vänner köpte hus och annat som vi inte kunde. Jag bestämde mig för att ändra mig och bytte jobb och började satsa på att göra karriär samt spara pengar.
Mitt första mål var att spara ihop 100 000 så vi hade en buffert. Det gick mycket snabbare än jag trodde eftersom jag sparade in på allt och fick upp min lön en del. Så jag flyttade målet till 250 000 kr. När jag nått det kände jag att det fortfarande inte är så mycket om något skulle hända så jag siktade på 500 000 kr. Så har det fortsatt och i julas, efter 10 års sparande nådde jag 1 miljon. En summa som jag när jag började min resa såg som omöjlig för ”vanligt” folk att spara ihop till men nu är jag där. Men jag känner fortfarande en enorm stress att jag måste spara mer och att jag började sent.
Jag vet att 1 miljon är mer än många i min ålder och situation men kan inte släppa stressen över att jag hamnat efter och inte är där jag borde vara. Nu är målet 2 mnkr men jag inser att det kommer antagligen inte förändra något.
Har någon varit i samma situation? Att ni når ert mål men det känns inte värt något och ni måste fortsätta. Kommer man någonsin logga in och känna att ni är jag ikapp.
Vad är du stressad över? Hur blir ditt liv rikare om du har 2M istället för 1M? Och efter det, hur blir det liv rikare med 3M?
Inte smart om du bara springer springer springer hela livet, utan att njuta hur du har det. Inte många alls som har 1M. Sluta jämför dig med rika personer.
Men hur släpper man stressen. Jag vet att många inte har en miljon och innan tyckte jag det var en fantasisumma men nu känns det inte så mycket. Har du 40 tkr i månaden är det två årslöner så om saker och ting gör åt skogen har man två års backup och det känns som för lite. Det konstiga är att när jag inte hade något sparade kände jag aldrig så här.
Med risk för att ha missat att du skrivit det någonstans i din text är en miljon väldigt mycket pengar och kommer räcka långt om något skiter sig för dig/er!
En fälla kan vara att bara spara och inte använda pengarna, så om jag har läst rätt har dina vänner köpt hus men du enbart sparat?
Du kanske ska köpa dig ett hus eller lägenhet så du känner att du gör något för dina pengar? Det är bara börja om på ny kula och spara. Du är i en jättebra situation i ditt liv med så mycket pengar på banken!
Hej Eduardo! Grattis till god ekonomi. @janbolmeson har pratat och skrivit om detta tema i flera avsnitt - fällan att ha pengar som sin största trygghet och att förflytta ribban hela tiden. Tex i detta avsnitt tror jag:
Tack Jenny, ska titta på det. Har börjat inse att jag hamnat i någon sorts mindervärdeskomplex där jag inte kan släppa att jag inte gjort rätt. Behöver mentalt ändra mig lite där
Kanske värt att kolla på diverse försäkringar av inkomstbortfall o liknande, sjukdom å worst case. Kostar lite men kanske är värt om det lugnar dig dessutom.
I övrigt så är jämförelse dömt att misslyckas, finns alltid nån med mer. Även dom stenrika kan stressas av detta så det får du jobba med att få bort.
Ligger pengarna på bankkonto eller investerar du? För mig skapar det verklighetsförankring att räkna på avkastningen pengarna ger. Annars blir det lätt en ogreppbar summa bara. Likt ovan skrev hur påverkar det dig att ha 1 eller 3 miljoner, antagligen inte alls. Men om du kan se det som tillskott på 40k eller 120k varje år (vid 4% avk ef skatt) så blir det mer greppbart kanske?!
Kanske är det andra som tänker likadant som bärjade spara “för tidigt” och missat mycket kul. Tror/tycker du är på en bra plats. Betänk att många pluggar länge/skolar om sig, jobbar 10år på ställen de varken gillar eller får bra lön från. Ska du jämföra får du allt jämföra åt alla håll, inte bara uppåt och inte med ytan på instagram osv. Bygg din borg å familj å strunta i andra
Ja, du har Jan Bolmesson som kompis där Själv har jag satt två mål. Kontantinsats för att köpa boende och sedan fire. Att bara ha en siffra som mål är inte särskilt givande eftersom det ju bara är en siffra. Målet bör vara något du vill uppnå med pengarna så fundera på det istället och räkna sedan ut hur mycket pengar som behövs för att nå dit
Det tar tid. Jag blev förälder vid 19 efter väldigt stökiga tonår och hade sen i många år knappa marginaler och vissheten om hur lite fel som behövs för att ställa till livet. Nu vid snart 35 har jag hittat lite inre frid med ekonomi. Har amorteringsfritt bolån med låg ränta, solceller och skapligt belopp i fonder samt stor buffert.
För mig var det också svårt att slappna av runt ekonomi. Jag är fortfarande väldigt ekonomisk, men jag är inte orolig eller stressad längre att något ska bli fel. Det var för mig inte att nedvärdera ekonomin som hjälpte, utan att värdera upp annat. Umgänge med fru och barnen. Fysisk aktivitet. Lära mig nya saker. Vila. Nöjen och hobbies. Att göra saker som jag blir stolt över.
Jag har lärt mig de viktigaste 95%en i frågan om privatekonomi. Nu är det en bakgrundsgrej som inte kräver så mycket längre. Ångest och stress var betingat/intränat från helt andra omständigheter. Det tar tid och ny fokus att programmera om.
Det du skulle kunna pröva är att inte fokusera så mycket på andras resa utan på din egen. Även om du inte optimerade på pengafronten så kanske den perioden gav dig andra erfarenheter och upplevelser som faktiskt varit till nytta? Att man har festat och upplevt mycket kan tex vara en fördel när man skaffar barn så att man känner att man gjort den delen. Likaså kan man lära sig mycket på vissa jobb om olika grupper av människor och hur de fungerar. Många olika erfarenheter är aldrig fel.
Detta var en fantastisk tråd. Jag läste den som hastigast i morse innan jobbet och har haft den i baktankarna hela dagen. För mig personligen betyder pengar både frihet och trygghet. Jan trycker också på att pengar är ett medel för att skapa ett rikare liv. Så jag arbetar på tre ben just nu. Finansiell trygghet, finansiell frihet och rikare liv i nuet (och framtiden).
Joakim von Anka har varit min finansiella förebild sedan jag var liten. Jag har en dröm om att en dag ha ett bankvalv med guld och ädelstenar som Joakim von Anka. Jag kanske har en lite skev bild av honom, men det jag lärde av honom var att använda rikedomen i goda syften, att han älskar äventyr och investerar i upplevelser gärna med sina barnbarn, det är också vid dessa äventyr som han erövrar nya skatter och njuter av det till fullo, att han har en genuin kärlek till beröringen av fysiska pengar, han älskar det han prioriterar att ta sig an samt att han gör vad han måste för att skydda sin egendom.
Om du skulle beskriva dig själv som din egen finansiella förebild. Hur skulle det låta då?
Det där med att flytta ribban stämmer väldigt bra. När man hade 100k sparat så tänkte man att “har man bara en miljon då så, då har man sitt på det torra”. Sen nådde man miljonen och det var klart att det inte räckte till. Så sittar man där med 10 miljoner och tänker att man nu får en hyfsad årslön bara från avkastningen, men tänk OM xyzåäö händer och allt går åt skogen, man kanske borde ha 20 så man klarar av den situationen… och så vidare. Det är lurigt.
Jag har haft en liknande resa, drog ut på studieåren och tog dessutom examen under finanskrisen så det var svårt att få mitt första jobb. Jag var nere på noll men sen började jag spara och förflyttade målstolpen hela tiden för när jag skulle känna mig trygg. Nådde också första miljonen efter 10 år men det gjorde ingen skillnad.
Men, nu när jag nådde andra miljonen härom året så hände det faktiskt något. Nu känner jag ett helt annat lugn och trygghet kring min ekonomi och sparande.
För mitt liv och mina behov verkade det faktiskt finnas en summa som var tillräcklig för att känna lugnet. Det kan säkert ändras och jag känner inte direkt att jag kan göra vad jag vill men jag känner att jag har en grundtrygghet ekonomiskt så det ska till väldigt mycket för att den inte ska hålla.
RikaTillsammans och allt jag lärt mig här har förstås också varit en viktig pusselbit i att känna tryggheten i min ekonomi.
Du får väl kolla på lyxfällan så du får lite perspektiv.
Jag tror vad du behöver göra är att inse hur bra du har det.
Om jag tar mig själv som exempel känner jag mig stenrik när jag dricker mitt dagliga glas Tropicana apelsinjuice som var den juicen vi aldrig hade råd med i min barndom. Vi köpte nåt billigt koncentrat som vagt påminde om apelsin.
Jag förstår att detta inte funkar för alla. Man måste ha genomlidit en lång, lång vinter av ekonomisk kyla för att uppskatta när man ÄNTLIGEN kommer in i värmen.
Dom som växt upp i den värmen från barnsben fattar ju ingenting av det där. “Vadå känna sig rik pga apelsinjuice? låter vansinnigt.”
Du kanske borde resa mer och få mera perspektiv på fattigdom och rikedom så kanske du inser att du är en av dom rikaste % på planeten.
Jag kan relatera till det du känner med stress. Personligen så lägger jag upp mål med vad jag vill göra med mitt sparande (till exempel boende), men trots att det är 3-5 år tills vi vill flytta så känner jag redan en stress kring det.
Hur mycket pengar hinner vi spara? Hur dyrt kan vi då köpa? Hur mycket lån vågar vi ta? Vilka marginaler kommer vi ha? Vad kommer vi kunna sälja lägenheten för? Osv osv.
Det är något jag ständigt brottas med och jag tror det har att göra med att jag vill ha kontroll över situationen och kanske lite prestationsångest att det är upp till mig att lösa ett bra boende tillsammans med min sambo för mina barn.
Problemet blir att jag inte njuter av tiden nu (klyshigt jag vet). Jag njuter inte av att vi bor i en fin lägenhet nära stan och att vi trivs superbra i området. Jag njuter inte av att vi får vardagen att gå runt med två småbarn och lyckas spara väldigt bra trots en hel del utgifter. Istället är jag stressad över vad som kan hända om fem år. När vi har köpt hus kommer jag säkert hitta något annat att stressa över.
Vad vill jag ha sagt med det haha? Att jag verkligen förstår och relaterar till hur du känner. Jag känner samma sak och har börjat arbeta med mig själv för att kunna bli mer harmonisk och känna att så länge jag gör det jag kan så kommer saker lösa sig och det är inte hela världen om det inte blir världens dyraste hus i framtiden, min familj kommer må bättre av att jag inte stressar och oroar mig för mycket.
Hoppas du hittar strategier som kan ge dig lite lugn i det här också och tack för att du delar med dig!
Du måste förstå Edvard att 1 miljon inte är mycket i dagens samhälle. Förr kunde man titulera sig som miljonär men vad är det värt idag, två utekvällar i Miami? 4 bildäck på en fin bil? En trång etta i Mjölby?
Om du stressar över pengar så får du se till att tjäna mer, höj ribban rejält och dra inte på dig förbaskade huslån som Svensson Svensson gör. Idag är nästan alla man träffar miljonärer för att inte tala om hur det ser ut utomlands.
Men sen är inte pengar allt. Det handlar om vad som gör dig lycklig. Kan du leva på existensminimum men ändå må bra så är det mer värt att att sitta på en 20 miljoners yatch i medelhavet utan vänner.
Ett fel jag definitivt gör och nästan alltid gjort är att tänka framåt mot summor jag inte har idag, ,
Tex:
Man har 1.000.000:- men tänker “om jag fortsätter spara i denna takten har jag 2M om 5år”
Då känns miljonen som man har inte tillräcklig för man har redan tanken på dom där 2M man “har” om några år.
Visst är det bra att ha sparmål, men dom föringar ju inte det du redan uppnått.
Många gör felet att tro; vi blir rika genom att investera på börsen. Vi skall komma ihåg att ingen blir rik på att “spara och investera i aktier”. Det man KAN bli rik på är ett stort cashflow, som pågår över lång tid, OCH investeras med hög avkastning över lång tid. Men ingen i detta forumet har ett stort cashflow. Så, för att ge ett litet svar på frågan, flyttas målet framåt hela tiden? Jag tycker man skall ha den summa som cashflowet från portföljen genererar som mål= uttag från investeringarna. På 10 miljoner kronor blir det 300 000kr före skatt. Målet är alltså inte summan som är investerad utan pengarna som portföljen kan generera i form av cashflow, uttag 3% per år. Som nämnts tidigare i tråden, 1 miljon investerat är tyvärr ingenting. När du uppnått 10 miljoner kronor, kan du leva lush life för 3% årligt uttag. Är du rik då? Nej. Är du en gammal gubbe när du uppnått detta? Ja. Så sänk förväntningarna, du kommer aldrig få tillräckligt mycket pengar genom att endast spara och investera