Donera till de fattiga i Sverige, en möjlig framtid? 🍎

LivsberÀttelse frÄn verkligheten, Sverige 2024:

Citat utbrutet frÄn den hÀr trÄden: (The good old pain days....) Vi som saknar de "fattiga Ären" och ruta noll.... Att vilja börja om frÄn början igen!

InlÀgg: (The good old pain days....) Vi som saknar de "fattiga Ären" och ruta noll.... Att vilja börja om frÄn början igen! - Nr 48 av Jonna73

Kan tyvĂ€rr inte hĂ„lla med dig 
 Är ofrivilligt sjukskriven sedan nĂ„gra Ă„r, utförsĂ€krad frĂ„n FörsĂ€kringskassan sedan 2,5 Ă„r och nyligen avskedad frĂ„n min fasta anstĂ€llning som jag haft sedan 2008 efter att ha genomfört 2 oberoende bedömningar av min arbetsförmĂ„ga (resultat 0 % kvar)

Lever pĂ„ 0 kr sedan oktober 2021 och grĂ„ter varje mĂ„nad nĂ€r det Ă€r dags att betala rĂ€kningarna. Det Ă€r fruktansvĂ€rt plĂ„gsamt - hela min tid gĂ„r ut pĂ„ att försöka skrapa ihop de 8500kr jag har i rĂ€kningar varje mĂ„nad för att inte slĂ„ spiken i kistan (hamna hos Kronofogden) UngefĂ€r som ”MĂ„ndag hela veckan” utan nĂ„gon möjlighet att ta sig ur, hur jag Ă€n försöker

SĂ„ nej, det Ă€r inget glamoröst med ”de fattiga Ă„ren” det Ă€r enbart plĂ„gsamt och förnedrande efter att ha arbetat och slitit sedan 14 Ă„rs Ă„lder 
 Man Ă€r inte vatten vĂ€rd - jag slits varje dag mellan att försöka en mĂ„nad till eller bara avsluta skiten och checka ut för gott :cry:

Vissa mÀnniskor dÀr ute lider p.g.a. ekonomiska problem. Som exemplet ovan.

Sverige bestÄr av en liten del fattiga/vÀldigt fattiga som inte har rÄd med mat för dagen. Eller betala elrÀkningen/hyran. T.ex. ovanstÄende berÀttelse hÀr frÄn RT-forumet (!) om en kvinna som ej ens kan betala sina rÀkningar. Hon har en sjukdomshistoria och har blivit utförsÀkrad av FörsÀkringskassan. (Heja Sveriges politiker, friskt humör!)

Jag stÀller följande frÄga till forumet:

Borde det inte finnas stödfunktioner för att donera pengar till sÄdana enstaka fall? T.ex. swisha en gÄva. SÄ t.ex. kvinnan i frÄga fÄr hjÀlp.

• Finns intresse för sĂ„dan funktionalitet?

• Vad skulle krĂ€vas för att göra detta i praktiken?

• Är RT ett forum för detta? Om inte, var gĂ„r man?

Tanken Ă€r att jag med t.ex. innehav pĂ„ belopp x och avkastning y% per Ă„r skall kunna donera en del av mitt innehav till en mĂ€nniska ‘i nöd’. T.ex. en ensamstĂ„ende mamma med barn som behöver mer eller mindre akut hjĂ€lp.
Om jag t.ex. har gjort 14% avkastning ett bra Är skulle jag lÀtt vilja ge 2-4% till behövande. För jag behöver inte allt jag fÄtt ihop. Resten Àr planerat att gÄ till mina barn i framtiden.
Typ ge 2-4% till kvinnan ovan. Eller annat fall.

Gör 200 personer detta (exempelvis) skulle kvinnan fÄ ett rejÀlt stöd sÄ hon kan fÄ andrum och fixa sin livssituation. En bra slant sÄ hon kan betala sina rÀkningar nÄgra mÄnader framÄt.

Samt kÀnna stöd frÄn omvÀrlden.

Tankar, idéer, Äsikter, kritik?

Mvh,
Olof

6 gillningar

Har hon vÀnt sig till kommunen för hjÀlp med BistÄnd?
Har hon överklagat till FK?
Har hon vÀnt sig till Facket?
Har hon pratat med lokala hjÀlporganisationer?
Har hon möjlighet att fÄ a-kassa? (Lite korkad frÄga, men ibland kan man klara att skriva in sig pÄ AMS, Àven om man Àr sjuk)
Har hon möjlighet att bo hos anhöriga tills hon kommer pÄ fötter?
Hur tror hon sjÀlv möjligheterna att ÄtergÄ till arbete ser ut? Om de Àr 0, har hon ansökt om sjukersÀttning?

SjÀlvklart kan man starta en insamling som stöttar över en övergÄngsperiod, men det kommer inte hÄlla i lÀngden, sÄ en lÄngsiktig plan behövs.

Enklast Àr nog att starta en Go fund me sida, dÀr administrationen sköts för donationer. Eller en FB insamling.

Kan RT vara en plattform för insamlingar? Kanske, men tror det fort kan översvÀmmas av utförsÀkrade mÀnniskor med tiden. Har sjÀlv varit utförsÀkrad, dÀrav frÄgorna ovan, hon Àr tyvÀrr inte ensam.

Sen kĂ€nns andrahandsinformation alltid lite opĂ„litligt, sĂ„ se till att hon sjĂ€lv skapar en insamling. Även om det Ă€r tufft.

6 gillningar

Du har ju svaret pÄ din frÄga hÀr.

Swish finns redan. GÄr göra banköverföringar ocksÄ.

En mobiltelefon och bank-id

KÀnns inte riktigt som att forumet ska vara en plats för allmosor?

Kontakta personen direkt och sÀg att du vill skicka en summa pengar. Kan dock tÀnka mig att mÄnga ej vill ta emot sÄdana gÄvor, eftersom de allra flesta trots allt vill klara sig sjÀlva och inte blanda in frÀmlingar, Àven om tanken Àr god.

Det blir ocksÄ problem med verifieringen. Hur ska vi lita pÄ att personen verkligen behöver hjÀlp? Hur ska vi lita pÄ insamlaren? Risk för bedrÀgerier hÀr.

Det finns oftast hjÀlp att fÄ genom kommunen, socialen, försÀkringskassan med mera.

Jag stÀnger denna trÄden, dÄ jag noterade att du redan stÀllt i princip samma i din andra trÄd om The good old days.

6 gillningar