Efter avsnitten om Rikedomstrappan så har jag varit i kontakt med en del nivå 5 och 6 personer som faktiskt lyssnar på podden och lurkar i forumet. Men av förklarliga skäl finns det ingen uppsida att skylta med det i forumet.
Då i alla fall en av personerna överväger att skriva lite om sina erfarenheter, antingen via en text-intervju eller ett burner-konto, så tänker jag att vi kan hjälpas åt med två frågor:
Ett: Ledande fråga : skulle det vara intressant att läsa / höra mer om?
Två: vad skulle vi vilja att hen berättar mer om / vad är vi nyfikna att höra om?
Jag kommer inte kunna ställa / Hen kommer inte svara på frågor som “hur gjorde du?” eftersom det lätt blir identifierbar information. Så låt oss ha lite eftertanke kring vad som skulle vara intressant och hur vi kan formulera det utan att det riskerar en doxxning.
Som sagt, inga löften har givits, det är mycket möjligt att det inte blir något, men sannolikheten är inte noll.
(Och ja, väldigt uppenbart så tänkte jag använda denna tråden i mitt värvningsförsök, så play nice och låt oss ha det värdigt, då det ökar sannolikheten för att det blir ett jag).
“Hur hårt har du jobbat för att komma dit du är finansiellt. Finns det något du har fått offra? Om ja, vad? Tycker du att det är värt det?”
”Har du unnat dig någon ultralyx - t.ex. att äga eller semestra på en 90-fotsyacht med besättning i medelhavet. Eller skaffat någon supersportbil 20-30-miljonersklassen? Och hur kändes det? Är det härligt och upplyftande, känns det mera vräkigt eller något annat?”
”Hur har du gjort eller tänkt kring barnens uppväxt?"
”Är du stolt över vad du åstadkommit?”
“Har du några tips eller råd att ge till oss som inte tagit oss till nivå 5 eller 6? Vad skulle du ha gjort eller inte gjort om du hade stått på nivå 4 och velat komma till nivå 5 eller 6?”
Lever du det liv du vill för pengarna? Eller håller du tillbaks för att det skulle sticka i ögonen på folk, bli farligt för dig eller annan anledning?
Snålar du fortfarande på något för du tycker det är för dyrt?
Hur är det att leva på en nivå som nästan ingen annan förstår. Kan man träffa vanliga människor utan att det blir åsikter om vad man borde göra med pengarna eller andra jobbiga diskussioner? Eller blir det att man bara umgås med folk på iallafall nivå 5 för att kunna prata om annat?
Vad är den roligaste fördelen med att ha så mycket pengar?
Och vad är den tråkigaste nackdelen?
Vad är det dyraste felköpet du gjort?
Hur är balansgången mellan hybris och inposter syndrome på den nivån?
Jag gissar att såna summor kommer av att man äger något stort företag. Så. Hur är det att på något vis va ansvarig för både så många anställdas försörjning och så många kunders nöjdhet?
Vad har du för guilty pleasure som du spenderar löjliga pengar på fast ingen vet det?
Det enda som går att fråga och få svar på är nog den rena investeringsstrategin. Hur placerar man den typen av förmögenhet? Placeringshorisonten är ju oändlig.
Hur mycket tänker du på vad saker och ting kostar egentligen? Speciellt olika varor i relation till varandra.
Väljer du ekologiskt över annan vara?
Har du svårt att hålla dig för skratt när telefonförsäljaren försöker ge dig ett erbjudande om att du kan “spara” så och så mycket om du binder upp dig för deras tjänst?
Hur mycket oroar du dig för din egen och din familjs säkerhet på grund av den stora förmögenheten?
Har du någonsin funderat på att trycka in majoriteten i någon egen stiftelse för något gott syfte och bara spara det som räcker för att klara sig utan problem livet ut?
Hur har din ekonomiska resa påverkat ditt mentala välmående? Mår du bättre eller sämre nu jämfört med när du var en ekonomisk medelsvensson? (Om du har varit det.) Vad oroar du dig mer för och vad oroar du dig mindre för jämfört med då?
Sköter du din ekonomi ensam eller tar du hjälp?
Lever du i en relation? Hur ser ni på ekonomi i relationen? Påverkas ni av att vara så “ojämlika” i ert svängrum?
Vad är du mest stolt över i ditt liv idag? Och finns det något du önskar att du hade gjort annorlunda i livet?
Ger du något till välgörenhet? Varför / Varför inte?
Personligen tycker jag att det vore rätt ointressant och ser inte heller att det är nyttigt för människor i allmänhet att fokusera mer på de ultrarika.
Däremot vore det bra med mer insikter om hur personer som har det väldigt knapert har det (som inte är lyxfällan-naiva). Tror att det vore bra att få insikt i hur livet kan bli för att inte tappa empatin med dem som inte har ”lyckats”.
Absolut, tar gärna emot det. Har försökt värva @melwa som jag tycker är en inspiration för mig. Men på grund av anledningar har hon tackat nej, vilket jag respekterar.
Tid är en väldigt ändlig resurs. Du har sannolikt jobbat otroligt många timmar av ditt liv (om du inte fick pengarna i arv eller vann på lotto exempelvis).
Studier om äldre nära dödsbädden visar att många önskar att de inte hade jobbat så mycket.
Hur ser du till att du inte kommer vara en av dem som tänker så?
Du har haft drivet att skapa något som sannolikt blev större och större, vilket i sin tur gav mer och mer (både i form av pengar och möjligheter). Har du längs vägen reflekterat över “var är mitt tillräckligt?”, och när i så fall passerade du den milstolpen?
Skulle du råda ditt yngre jag att vandra samma väg, och vad i så fall skulle du be hen att reflektera mer över?